Dere kloke februar-mammaer - ang. syk litasnuppe

*Lykkelita

Glad i forumet
Hvor lenge kan de være uten mat??? Snuppa mi har vært syk, nå på tredje dagen. Oppi 40 i feber, vondt i halsen. Vært hos lege i går og i forigår,og han sier det viktigste er drikke og at det bare er å vente på at det går over....vet jo det, men de kan vel ikke gå i evigheter uten mat heller?? Hun spiste greit til frokost i forigårs men lite utover dagen, i går spiste hun kun en liten bit banan og i dag INGENTING! Hun drikker ikke mye, men kanskje fått i seg 4 dl i døgnet. Når skal vi bli bekkymret ang matinntaket?
 


*Lykkelita skrev:
Hvor lenge kan de være uten mat??? Snuppa mi har vært syk, nå på tredje dagen. Oppi 40 i feber, vondt i halsen. Vært hos lege i går og i forigår,og han sier det viktigste er drikke og at det bare er å vente på at det går over....vet jo det, men de kan vel ikke gå i evigheter uten mat heller?? Hun spiste greit til frokost i forigårs men lite utover dagen, i går spiste hun kun en liten bit banan og i dag INGENTING! Hun drikker ikke mye, men kanskje fått i seg 4 dl i døgnet. Når skal vi bli bekkymret ang matinntaket?


 
Hmm, jeg er ikke sikker! Kanskje sjukesøster stikker innom å leser denne tråden.
Men jeg har hørt de kan gå ganske lenge uten mat altså, så ville ikke bekymret meg stort ennå. Få i henne masse drikke. Har du feks prøvd de smoothiesene man får kjøpt på butikken? Ellas Kitchen, eller den andre typen? De er jo et slags mellom måltid i hvertfall så magen hennes får littegrann å jobbe med. Hvis ikke burde du vel bare fortsette å tilby henne mat og være glad for det hun tar imot :) Prøv med youghurt eller evt purè av noe slag. Beste er vel å få tak i noe som er lett å svelge :)
 
Så lenge hun får i seg noe å drikke så er det bra. Men jeg syntes 4 dl på en dag var lite jeg altså. :/

Jeg hadde snakket med HS om dette jeg altså.. Fastlegene har som regel ikke så dyp kunnskap om barn som hs, føler i alle fall jeg.

Det kan ikke være tenner som er på vei da? Prøvd å gi noe kaldt? Fryst smoothie som hun kan tygge på?
 
Eg kan anbefale soya yoghurt som føde :) Melkeprodukter er jo slimdannende, men soyaen er uten melk og det er litt mat i den og de fleste barn liker den :) De pleier no å stå i kjøleskapet med melk og vanlig yoghurt. Kan være ett tips no eller når ho får litt matlyst igjen. 
Ellers er jo smoothie eller fruktdrikker lurt for å få i de mer drikke. Eg synes også 4 dl var litt lite. Når Sander er sjuk vil han stort sett bare ha yoghurt og vatn eller saft eller juice. Tror smoothie blir litt for surt for han, men før var han flink og drikke det når han var sjuk. 

Eg synes du gjør rett i å bli bekymret for matinntaket no, men også drikkeinntaket bør kanskje sees på. 
 
Back
Topp