dere kloke damer

*Xc1t3*

Glad i forumet
Lurte litt på noe, vet at ingen er leger, men mulig noen andre har opplevd det samme?

har vært hos lege og fått bekreftet jernmangel og b12 mangel, har fått 1 boks med jerntabletter (sterkest som de hadde på apoteket for og få det opp fort) skulle inn og se om det hadde stablisert seg, men glemte det[&o] og 4 ganger b12, og nå vente i 3mnd

uansett, noen som vet om jeg skulle fortsatt og tatt jerntilskudd?

Og kan man bli svimmel (svime av vist man ikke setter seg) og skjelve noe sykt på hendene av jernmangel evt b12 mangel?[8|]

Skal ringe legen på mandag, men håpte på at kansje noen av dere hadde opplevd evt vet hva det kan være[8|]

ingen som vet noe[8|][&o]

ORIGINAL: Woolfmother

man kan bli svimmel og svime av hvis man har jernmangle ja.. B12 aner jeg ikke. Tror ikke det er noe farlig å ta de jerntablettene du har fått utdelt...

jeg er ferdig med boksen[>:][&o] men da har det vel ikke tatt seg opp igjen[&o] 

tusen takk for svar hvertfall[:)] 

Får ringe legen på mandag[>:][&o] *liker ikke lege*

Hvis du ikke har merket noe bedring hvis det er jernmangel, ville jeg kjøpt flytende Floradix istedet for tablettene. Det blir sugd opp mye raskere i tarmene og virker mye raskere enn tablettene. Dessuten blir man ikke hard i magen slik som man ofte gjør ved tbl. Floradix får du kjøpt på helsekost og noen vanlige butikker :-) Riktig god bedring uansett :-)

ORIGINAL: skytte76

Hvis du ikke har merket noe bedring hvis det er jernmangel, ville jeg kjøpt flytende Floradix istedet for tablettene. Det blir sugd opp mye raskere i tarmene og virker mye raskere enn tablettene. Dessuten blir man ikke hard i magen slik som man ofte gjør ved tbl. Floradix får du kjøpt på helsekost og noen vanlige butikker :-) Riktig god bedring uansett :-)

Takk for tipset[:)]  får høre med legen om jeg kan teste det[;)] er under utredning (ikke pga dette), så tørr ikke begynne på noe uten og høre med henne først[&:]

Tusen takk[:)][:)]

Evt kjøp Niferex på apoteket (be dem bestille om de ikke har). Det er sterke jerntabletter som også inneholder askorbinsyre. Syra hjelper på opptaket av jern, derfor er det også lurt å drikke appelsinjus når du har jernmangel. Ikke drikk melk når du tar jerntablettene, det hemmer nemlig opptaket.

ORIGINAL: *Xc1t3*

Lurte litt på noe, vet at ingen er leger, men mulig noen andre har opplevd det samme?

har vært hos lege og fått bekreftet jernmangel og b12 mangel, har fått 1 boks med jerntabletter (sterkest som de hadde på apoteket for og få det opp fort) skulle inn og se om det hadde stablisert seg, men glemte det[&o] og 4 ganger b12, og nå vente i 3mnd

Og kan man bli svimmel (svime av vist man ikke setter seg) og skjelve noe sykt på hendene av jernmangel evt b12 mangel?[8|]

Skal ringe legen på mandag, men håpte på at kansje noen av dere hadde opplevd evt vet hva det kan være[8|]

Jeg kan bare anbefale deg på det sterkeste å ta b-12 sprøyte fremfor piller.. Mye mere effektivt synes jeg.

En av grunnene til at jeg oppsøkte lege var at jeg var mye svimmel.. svimte også av innimellom.. Viste seg at jeg hadde svært lavt B-12..

Jeg har jernmangelanemi og b12 mangel.
Tar tilskudd i form av tabeletter, niferex (jern) og triobee (b-vitaminer-folsyre) fast.

Ja, man kan ha mange symptomer på b12 og jernmangel.
Skjelving i hendene, nedsatt konsentrasjon og hukommelse, svimmel, ekstrem tretthet osv... Mye forskjellig. Mange eldre feks blir feildiagnosert senile når de egentlig har b12 mangel.

ORIGINAL: Fridasinmamma

Jeg kan bare anbefale deg på det sterkeste å ta b-12 sprøyte fremfor piller.. Mye mere effektivt synes jeg.

En av grunnene til at jeg oppsøkte lege var at jeg var mye svimmel.. svimte også av innimellom.. Viste seg at jeg hadde svært lavt B-12..
Man må vel prøve seg frem. Jeg liker pillene fremfor sprøytene. :) Men nå liker jeg ikke sprøyter så godt fra før av heller da. [8D]

ORIGINAL: copyright

ORIGINAL: Fridasinmamma

Man må vel prøve seg frem. Jeg liker pillene fremfor sprøytene. :) Men nå liker jeg ikke sprøyter så godt fra før av heller da. [8D]

Jeg haaaaaaaaaater sprøyter.. men dette blir jo satt rett inn i skinka[:)] Ikke vondt i det hele tatt.. rett over da..

Synes det var noe dritt å ta piller hver dag jeg da.. også synes jeg opptaket ble bedre med sprøyte enn med piller

Jeg synes de var vonde. :pyse:

Kan like godt ta pille, siden jeg uansett tar jernpille likevel.
Tar de samtidig.

Back
Topp