Dere i uke 10 (9+x) JERN?

Frk Spent

Mai 2014 mamma :)
Mailykke <3
Hvilket jerntilskudd tar dere, flytende eller piller? Og i tilfelle hvilket slag?
Noen som vet hvor mye jern man skal ta?

Jeg gruer meg til jerndosen i og med jeg er så oppblåst og treg i magen, jern er akkurat det jeg trenger nå.... :p

Du trenger ikke ta jern dersom du ikke går beskjed fra legen om at du mangler jern.

Jeg fikk brev fra legen om at jeg måtte ta det allerede i uke 5, var hos legen i uke 4+4.
Jeg tar Aminojern! Ikke hard i magen, ikke svart avføring! Helt perfekt.
Kjøpes på helsekosten.

Du trenger ikke ta jern dersom du ikke går beskjed fra legen om at du mangler jern.

Jeg fikk brev fra legen om at jeg måtte ta det allerede i uke 5, var hos legen i uke 4+4.
Jeg tar Aminojern! Ikke hard i magen, ikke svart avføring! Helt perfekt.
Kjøpes på helsekosten.
Men jeg har ikke time hos legen før jeg er 12+1..? Er ikke det litt sent å sjekke jernlageret?
Aminojern mener jeg også har gått på for mange år siden. Er det den uten animalsk hemoglobin tro?

En skal aldri bare ta ekstra vitaminer uten legesjekk først :o ville ringt og fått time :)

Hvis du kjenner på kroppen at du mangler jern, så ville jeg ringt legen.
Hvis ting kjennes greit ut, så er det sikkert det :)
Er vel utover svangerskapet hbor man ofte mangler litt jern. Sist var jeg i uke 26 da jeg måtte starte. Men jeg har alltid slitt med jernlageret.

Takk for at dere gjorde meg oppmerksom på dette! Man merker raskt om det hjelper eller ikke med jerntilskudd :)

Jeg fikk beskjed nå om å ta en jerntablett annenhver dag fra nå (9+1) bare for å være føre var nå, og bunkre opp litt slik at jeg kanskje slipper dobbeldose etter uke 30 :) Jernlageret mitt var innenfor referanse, men på nedre del. Så var absolutt ingen nødvendighet, og kun for å skåne meg senere. E.fys sa også at jeg godt kunne prøve å spise mer jernrik kost et par uker først, og sjekke jernet på første svangerskapskontroll. Det beste er jo å slippe tilskuddet spør du meg. Makan til forstoppelsespreparat skal jeg lete lenge etter :P

I følge både min lege og ernæringsfysiolog så er det ikke nødvendig å ta tilskudd før senere i svangerskapet, da det er ganske få som får jernlageret nevneverdig påvirket i første trimester :)

Jeg måtte ta jernsprøyter sist svangerskap. Babyen tok alt det lille jeg hadde, men så følte jeg meg mye bedre etterpå også. Ikke helt venner med jernpillene nå kjenner jeg

Du skal bare ta jern viss du trenger det, så da må du til legen og ta blodprøve ;-)

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Back
Topp