Dere husmødre...

Tanketrollet

Forumet er livet
Mener å huske at det har vært både en og to tråder om grøtlaging her. Hvordan kan jeg lage risengrynsgrøt uten å svi den?? Setter så utrolig smak når den først svir seg :(

Jeg koker opp på middels varmer på komfyren, og så står jeg å rører helt til den er ferdig. Da svir den seg ikke :)

Lav varme, rør hele tiden og IKKE bruk skummetmelk.

Dette ser veldig lovende ut. Lukter ikke svidd, og ingen mørke "ubåter" så langt. 10min igjen avkokingen. hehe

Tusen takk for svar :D

Jeg koker den på under middels varme etter oppkok og rører HELE tiden.. Og hvis den først svir seg i bunnen går jeg over på å bruke slikkepott slik at jeg ikke drar med meg grumset i bunnen i resten av grøtenemoticon 

Sunniva snopesyk skrev:
Jeg koker opp på middels varmer på komfyren, og så står jeg å rører helt til den er ferdig. Da svir den seg ikke :)

Samme gjør jeg.

Først koker du risengryn, vann og litt smør, så sper du med melk. Kok opp under omrøring. Trekk av kokeplata, og la den stå med lokk. Grøten "koker seg selv" når den står slik. Gjenta prosessen med å koke opp og la stå flere ganger, til den er ferdig. Kan også småkoke under omrøring.

Fikk lagd, og resultatet ble bra. Ikke bare smakte den godt, men slapp å skrubbe kjele i 3 timer etterpå :P

Fjorland! :P

Back
Topp