Dere hundemennesker..

Kanuttta

Elsker forumet
Jeg har en 3,5 år gammel shetland sheepdog hann.
Han er helt grusom når vi møter andre bikkjer, spesielt hannbikkjer..
Han knurrer og står i.
Noen tips til hva jeg kan gjøre for å bli kvitt dette?

[:)]

se hundehviskeren på v (tv norge?)
masse gode tips:)

ORIGINAL: Serenity

Har hatt sheltie selv, men har aldri hatt det problemet...

Vanskelig å gi deg tips uten å se det IRL liksom hehe=) Er liksom så mange grunner til at han kan være sånn[&:]

Sant, han er en engel ellers...[:)]
Men får kanskje melde meg på noe kurs å prøve å sosialisere han litt mer[&:]

Sant, han er en engel ellers...
Men får kanskje melde meg på noe kurs å prøve å sosialisere han litt mer

Ikke dumt[:)] Bra hvis du klarer å gjennomføre det. Ellers synes jeg mange av den rasen er litt gneldrete. Møter en del når jeg er ute med min hund, og han er ikke provoserende, så det er ikke han som utløser det (eller følger opp). Men det er ikke alle som er sånn, så det er håp[:D]

Du har med deg godbiter, setter deg på huk FØR han knurrer og gir han godbite så lenge han ikke knurrer, gjør han det "klikker" du med tunga så du lager en lyd, kan selvfølgelig bruke hvilken som helst lyd, men slik at du får oppmerksomheten hans og går motsatt vei av der den andre hunden er.

Det er VELDIG viktig at du IKKE river eller røsker i båndet i båndet. Hunder lærer ved assosiering, røkker du i båndet får han vondt og forbinder det vonde med den andre hunden, OM det er hunden han ser på da vel og merke. Ser han en katt eller et barn vil du få den reaksjonen der isteden.
Gå så nærme du kan den andre hunden FØR din hund bjeffer, bjeffer han før du får git han go biter og ros går du lit tilbake og begynner der han kan se hunden uten å bjeffe.
Viktig å ta SMÅ skritt her, går du for fort frem kan du bare drømme om å få orden på det, men gjør du det riktig ska jeg love deg du blir kvitt problemet.

Jeg har hundeinstruktør kurs i adferd[:)]

ORIGINAL: Inmari

Ikke dumt[:)] Bra hvis du klarer å gjennomføre det. Ellers synes jeg mange av den rasen er litt gneldrete. Møter en del når jeg er ute med min hund, og han er ikke provoserende, så det er ikke han som utløser det (eller følger opp). Men det er ikke alle som er sånn, så det er håp[:D]

Grunnen til at hunder oppfører seg med knurring og bjeffing osv, er fordi eierne har røsket og revet i båndet får å "vise" andre hunde eiere at de har kustus på sin hund. Men det de gjør er jo å lære hunden sin at det den ser på er skummelt farlig osv.  Konsekvnser av røsking i båndet er hunder som er usikkre og som skal varsle eieren sin om fare

quote:

quote:

Ikke dumt Bra hvis du klarer å gjennomføre det. Ellers synes jeg mange av den rasen er litt gneldrete. Møter en del når jeg er ute med min hund, og han er ikke provoserende, så det er ikke han som utløser det (eller følger opp). Men det er ikke alle som er sånn, så det er håp

Grunnen til at hunder oppfører seg med knurring og bjeffing osv, er fordi eierne har røsket og revet i båndet får å "vise" andre hunde eiere at de har kustus på sin hund. Men det de gjør er jo å lære hunden sin at det den ser på er skummelt farlig osv. Konsekvnser av røsking i båndet er hunder som er usikkre og som skal varsle eieren sin om fare

Tja, tror vel ikke akkurat at grunnen alltid er at hundeeieren har røsket i båndet. Kan være andre grunner også, men usikkerhet og en følelse av lederskap og besyttertrang overfor eier kan jeg være enig i.

quote:

quote:

Ikke dumt Bra hvis du klarer å gjennomføre det. Ellers synes jeg mange av den rasen er litt gneldrete. Møter en del når jeg er ute med min hund, og han er ikke provoserende, så det er ikke han som utløser det (eller følger opp). Men det er ikke alle som er sånn, så det er håp

Grunnen til at hunder oppfører seg med knurring og bjeffing osv, er fordi eierne har røsket og revet i båndet får å "vise" andre hunde eiere at de har kustus på sin hund. Men det de gjør er jo å lære hunden sin at det den ser på er skummelt farlig osv. Konsekvnser av røsking i båndet er hunder som er usikkre og som skal varsle eieren sin om fare

Tja, tror vel ikke akkurat at grunnen alltid er at hundeeieren har røsket i båndet. Kan være andre grunner også, men usikkerhet og en følelse av lederskap og besyttertrang overfor eier kan jeg være enig i.

Ja selvfølgelig. Ordla meg litt feil, men jeg mener at det i mange tilfeller er det slik, men selvølgelig ikke alle.

ORIGINAL: GULLUNGEpåVEI

Sosialisering, sosialisering, sosialisering[;)]

De 3 første årene av hundene mine sitt liv så deltar jeg ofte på miljøtrenig+har de med der det er mye folk[;)]

Han er 3,5 år[:)]

ORIGINAL: Lille Snodig

Grunnen til at hunder oppfører seg med knurring og bjeffing osv, er fordi eierne har røsket og revet i båndet får å "vise" andre hunde eiere at de har kustus på sin hund. Men det de gjør er jo å lære hunden sin at det den ser på er skummelt farlig osv.  Konsekvnser av røsking i båndet er hunder som er usikkre og som skal varsle eieren sin om fare

det stemmer IKKE det !
Noen hunder er dominante av natur, og viser det ved å "bruse" seg opp når de møter andre hunder, så er ikke alltid slik som du skriver nei.

ORIGINAL: *XmasZera*

ORIGINAL: Lille Snodig

det stemmer IKKE det !
Noen hunder er dominante av natur, og viser det ved å "bruse" seg opp når de møter andre hunder, så er ikke alltid slik som du skriver nei.

Hvis du hadde giddi å lest hele tråden såhadde du sett at jeg skrev etterpå at jeg ikke mente alle, at jeg ordla meg feil.

Jeg hadde også en shelti hann som var akkurat på samme måte, var nesten håpløst å gå på tur med han fordi han var så sint når vi møtte andre hannhunder(uansett størrelse)
Å han hadde jeg med på treninger siden han var valp, så hvorfor ahn ble sånn aner jeg ikke[8|]
Har desverre ingen gode råd å komme med-

sånn er det her også therese, tror rett og slett det bare er rasen vi har skaffa oss!

de er jo gjeterhunder som skal passe på flokken sin :) jeg lever i trua!

Back
Topp