Dere hobbybakere!

x1xTingeling~

Glad i forumet
Kan man fryse ned marsipan?

Da tenker jeg ikke på pynt man har lagd, men altså marsipandeig på 5 kg.
Tenkte jeg skulle bestille den ekstra hvite marsipanen fra cacas.no, men den kommer jo på 5 kg! Kan jeg dele den opp i mindre biter og fryse ned? er den like fin igjen når jeg tiner den opp og skal bruke den?

nå er ikke jeg noe ekspert, men holder ikke marsipanen seg lenge selv om den ikke fryses??

Anbefaler deg å dele den opp i mange små biter, og få den vakumert.. Beste måten å oppbevare den på, da luft tørker den ut. Fryser du den blir den klissete og vanskelig å jobbe med!

Ja, det kan du!

ORIGINAL: Hemmelighetimagen

Anbefaler deg å dele den opp i mange små biter, og få den vakumert.. Beste måten å oppbevare den på, da luft tørker den ut. Fryser du den blir den klissete og vanskelig å jobbe med!

Ja, det er det jeg frykter!

Men da gjør jeg det slik da. Deler den opp i mindre biter og pakker den lufttett! og håper den holder seg en liten stund :)

Gjentar meg selv, jeg. På kakeforumet jeg er så har jeg inntrykk av at "alle" som handler marsipan fra Pals pakker den godt og fryser den.

ORIGINAL: merete_80

Gjentar meg selv, jeg. På kakeforumet jeg er så har jeg inntrykk av at "alle" som handler marsipan fra Pals pakker den godt og fryser den.

Hmmm.. Da prøver jeg å fryse ned en bit. Vet av erfaring at den vanlige som man får kjøpt i butikken blir nemlig klissete å jobbe med etter at den har tina :S

ORIGINAL: Tingeling~

Hmmm.. Da prøver jeg å fryse ned en bit. Vet av erfaring at den vanlige som man får kjøpt i butikken blir nemlig klissete å jobbe med etter at den har tina :S

Ja, er jo bare å prøve. Vet ikke om det er noen forskjell på den fra Pals og den fra Cacas.

Kjedelig om den blir sur av å ligge i romtemperatur.

ORIGINAL: Tingeling~

Ja, er jo bare å prøve. Vet ikke om det er noen forskjell på den fra Pals og den fra Cacas.

Kjedelig om den blir sur av å ligge i romtemperatur.

Ja, ikke sant!

Er ikke bare bare å håndtere marsipan :P

Har noen link til hvor man kan bestille god marsipan? Klarer ikke smaken av den de selger på rema 1000 og andre dagligvareforetninger. Smaker kunstig, og nesten som gift!

ORIGINAL: finnerikkenyttnick

Har noen link til hvor man kan bestille god marsipan? Klarer ikke smaken av den de selger på rema 1000 og andre dagligvareforetninger. Smaker kunstig, og nesten som gift!

Dessverre. Jeg syns den på Rema smaker greit (er ikke veldig glad i marsipan, så foretrekker å bruke mmf). Ekte marsipan/råmarsipan har jo mye høyere mandelinnhold, og har en annen smak. Men er usikker på hvordan den er til å trekke kaker med.

Du kan fryse, blir ikke klissete når den tiner.
Den på Rema funker også helt fint. Den er ikke noe dårligere enn andre.

ORIGINAL: nuttis

Du kan fryse, blir ikke klissete når den tiner.
Den på Rema funker også helt fint. Den er ikke noe dårligere enn andre.

Ikke dårligere kanskje, men veldig stygg på smak.

Back
Topp