Får man ikke opp å gå? Jeg har et stort ønske om å stå så mye som mulig under riene
Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*
Jeg fikk både stå og gå, (dvs gå begrenset da min hadde registrering koblet til hode), selv om jeg var igansatt, hadde epidural, drypp og vannet var tatt, hadde ctg registrering hele tiden også.
Så til det opprinnelige spørsmålet
Jeg har blitt indusert 2 ganger mye var likt og noe var forskjellig ved de to fødslene.
Med førstemann ble jeg indusert 9 dager på overtid, jeg møtte på føden kl 8 og fikk første pille litt etter det, på den tiden fikk man dra hjem mellom pillene hvis man ikke hadde rier, så etter 1 time liggende med ctg fikk jeg reise hjem var tilbake for neste pille kl 16, denne gangen ble jeg liggende med ctg registrering i 2 timer da pulsen til lille var litt uregelmessig, men etter to timer tok vi igjen en tur hjem. Jeg hadde kjent noen tak mens jeg lå på registreringen, men de var ikke sterke nok til å slå ut som rier, de tok seg litt opp mens vi var hjemme så vi ventet ikke helt til 22 med å reise inn igjen men var nok tilbake rundt kl 20. Takene var uregelmessige og korte, men ble etter hvert litt lengre, de var fra start forholdsvis tette og utover hadde jeg ingen pauser mellom riene 5-6 rier per 10 min. Husker ikke helt forløpet, men vannet ble tatt og det satte fart på sakene, jm bestilte epidural til meg før jeg selv ba om det pga de tette riene noe jeg var veldig glad for da anestesilegen kom. Fikk en perfekt satt epidural som tok alle smertene, men etter kort tid fikk jeg trykketrang, da jeg ikke hadde full åpning fikk jeg ikke trykke, dette vedvarte i 1,5 timer og var den verste delen av fødselen. Fram til da hadde det gått fort, men den siste lille cm tok altså lang tid, da jeg endelig hadde full åpning var det 3-4 press og så var han ute, hadde aktiv fødsel i ca 5 timer (rier i 12). Alt i alt en fin fødsel, hadde en jm inne hos meg hele fødselen da det var 3 jm på vakt og 3 fødsler den natten
Med andremann ble jeg sendt hjem 9 dager på overtid da det var fult på føden og kom tilbake dagen etter til induksjon, samme forløp som sist med pille kl 8 osv (men nå var det ikke lenger sånn at man fikk reise hjem mellom pillene) min kjære jobbet nå på sykehuset så han gikk tilbake på jobb, mens jeg ble liggende å lese, sove osv

også denne gangen startet takene så vidt etter andre pille, men ikke mer enn at jeg fikk gå ned på kantina med min kjære så han fikk seg litt middag etter jobb. Etter hvert tok takene seg opp, men denne gangen hadde jeg nok pause mellom riene til å si "jeg har i hvertfall pause mellom riene denne gangen" før neste rie kom

jeg hadde også denne gangen 5-6 rier per ti min, men ikke like lange og heller ikke like effektive rier. Babyen var stresset fra start av så jeg måtte ha konstant ctg-overvåkning, legen min var ikke helt komfortabel med situasjonen og ringte bakvakta som kom og vurderte situasjonen (verdens beste og roligste lege) han besluttet å ta vannet mitt da dette hadde satt fortgang i fødselen med førstemann. Det hjalp på fremgangen, jeg ba selv om epidural denne gangen da jeg kjente at det minnet mye om førstefødselen med tette rier så fikk etter hvert epidural, ikke like godt satt denne gangen så fjernet ikke smertene fra hele magen, men hjalp betraktelig. Etter hvert som natten gikk og babyen fortsatte å være veldig stresset, ble jeg satt på drypp i håp om å få mer effektive rier, da det endelig var tid for å trykke kom babyen nedover på riene, men forsvant oppover igjen mellom (fikk han sakte, men sikkert nedover altså, men ikke så raskt som de ønsket) så etter 45 min ble det satt vakum og lillemann ble hjulpet ut. Hadde det ikke vært for pulsen hans hadde jeg nok hatt tid til å få han ut på egen hånd, men han måtte ut. Det viste seg at han hadde navlestrengen både rundt halsen og kroppen, det pluss at han var 4365 g og 39 cm rundt hode gjorde nok at han var såpass vanskelig å få nedover. Aktivfødsel varte 7 timer og jeg hadde rier i 14 timer. Jeg hadde ikke så mye som en liten rift til tross for stort barn og vakum. For uten slutten på fødselen var dette også en fin fødsel og verdens beste lege gjorde at vi aldri oppfattet situasjonen som kritisk
Brukte forresten lystgass for det det var vært med begge, så er spent på hvordan det blir nå som de har kuttet ut lystgass her. Er spent på hvordan fødselen generelt blir, men er ganske sikker på at det blir induksjon også denne gangen