Dere flergangsfødene

Tresmåhjerter

Gift med forumet
Som ble satt igang, hvordan var fødslen? I morgen er det min tur å jeg er spent og nervøs. Håper på å sitte igjen med en god opplevelse av fødslen å ikke samme senario som sist. Nå passer de heldigvis godt på meg og bebis. Håper mange kan svare. Gjerne også hva som skjer fra du kommer til føden, slik at jeg kan forberede meg litt til i morgen:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

min erfaring med igangsetting før termin:
Da vi kom til føden kl. 09 for planlagt induksjon, ventet vi en time og ble så sendt hjem pga kapasitetsproblemer på avdelingen. kl. 09 dagn etter var vi der igjen, ventet litt, fikk gynekologisk undersøkelse ved lege på et undersøkelsesrom og det ble bestemt hvilken type induksjon ut fra modenhet. Så fikk vi en seng på et tomanns ventestuerom, og der var vi I timesvis. Fikk stikkpiller og ny undersøkelse ved jordmor hver 6? time, og CTG- registrering, og så kjedet vi oss. Jeg fikk regelmessige tak fort som ikke var vonde, men heller ikke virsomme. Vi var glad vi hadde med yatzi og kortstokk, mat og drikke. Vi gikk også tur ut fra avdelingen for å få litt luft innimellom. Kl. 22 på kvelden trodde vi det var på tide for mannen å dra hjem siden jeg ikke følte at noe hadde skjedd hele dagen, men da ville legen ta vannet. Da ble jeg flyttet til en fødestue. Etter det ble riene sterkere fort. Jeg fikk tidlig epidural, og fødselen var over i 6.20 på morgenen. Full åpning fra ca. kl. 5, husker ikke helt. jordmor var stadig innom, og hadde CTG-overvåkning det meste av tiden, følte oss godt passet på, og alt gikk egentlig ganske greit og rolig for seg.

Håper du får en god opplevelse! Lykke til!

min erfaring med igangsetting før termin:
Da vi kom til føden kl. 09 for planlagt induksjon, ventet vi en time og ble så sendt hjem pga kapasitetsproblemer på avdelingen. kl. 09 dagn etter var vi der igjen, ventet litt, fikk gynekologisk undersøkelse ved lege på et undersøkelsesrom og det ble bestemt hvilken type induksjon ut fra modenhet. Så fikk vi en seng på et tomanns ventestuerom, og der var vi I timesvis. Fikk stikkpiller og ny undersøkelse ved jordmor hver 6? time, og CTG- registrering, og så kjedet vi oss. Jeg fikk regelmessige tak fort som ikke var vonde, men heller ikke virsomme. Vi var glad vi hadde med yatzi og kortstokk, mat og drikke. Vi gikk også tur ut fra avdelingen for å få litt luft innimellom. Kl. 22 på kvelden trodde vi det var på tide for mannen å dra hjem siden jeg ikke følte at noe hadde skjedd hele dagen, men da ville legen ta vannet. Da ble jeg flyttet til en fødestue. Etter det ble riene sterkere fort. Jeg fikk tidlig epidural, og fødselen var over i 6.20 på morgenen. Full åpning fra ca. kl. 5, husker ikke helt. jordmor var stadig innom, og hadde CTG-overvåkning det meste av tiden, følte oss godt passet på, og alt gikk egentlig ganske greit og rolig for seg.

Håper du får en god opplevelse! Lykke til!
Kan jeg spørre om du var moden eller hadde åpning da de begynte med pillene? Jeg hadde 2 cm og halvmoden sist uke. Så blir enten piller eller at de tar vannet hvis det har skjedd mer der

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Ble satt i gang pga vannavgang. Kom også inn kl ni på morraen og fikk ctg og en modningstabelett. Var ca 3 cm åpen da. Så fikk jeg ny 6 timer etter kl fire. Hadde litt kynnere men var veldig moden. Hadde vell 3-4 cm ved pille nr to. Gikk en tur for å se om det kunne få fart på noe, men da kl ble 20 spurte jeg om klyx da jeg tenkte at det kunne få fart på ting. Og det gjorde det! Kl 22 var han ute. Det gikk kjempe fort men hadde en fin opplevelse og glad det gikk så fort:) måtte ikke sy et sting en gang:)

Jente Mars 2009
Gutt Mars 2011
Gutt August 2013

Ble satt i gang pga vannavgang. Kom også inn kl ni på morraen og fikk ctg og en modningstabelett. Var ca 3 cm åpen da. Så fikk jeg ny 6 timer etter kl fire. Hadde litt kynnere men var veldig moden. Hadde vell 3-4 cm ved pille nr to. Gikk en tur for å se om det kunne få fart på noe, men da kl ble 20 spurte jeg om klyx da jeg tenkte at det kunne få fart på ting. Og det gjorde det! Kl 22 var han ute. Det gikk kjempe fort men hadde en fin opplevelse og glad det gikk så fort:) måtte ikke sy et sting en gang:)

Jente Mars 2009
Gutt Mars 2011
Gutt August 2013
Tusen takk for svar:) går vel raskere på de som har født fler, iallfall slik jeg oppfattet legen. Blir spennende, håper det går like bra med meg som med deg:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg ble satt igang med førstemann, og var moden med ca 2 cm åpning. Fikk slik pille på ettermiddagen, samt at de var oppi å "røska" litt. Fikk ny tablett på kvelden, i tillegg fikk jeg blodtrykkssenkende tabletter, så den natta sov jeg HELE natta. Våkna halv åtte, og da kom takene. Hadde 4 cm da. Jeg ba om klyster tidlig, og det gjorde at ting tok seg opp. Fikk epidural rundt kl elve. Kl 14.24 kom gutten til verden. Ca 7 timer fødsel. Syntes det var helt ok å bli satt i gang :)

Nydelige lillesøster kom 31.07 :D Termin var 05.08.

Som ble satt igang, hvordan var fødslen? I morgen er det min tur å jeg er spent og nervøs. Håper på å sitte igjen med en god opplevelse av fødslen å ikke samme senario som sist. Nå passer de heldigvis godt på meg og bebis. Håper mange kan svare. Gjerne også hva som skjer fra du kommer til føden, slik at jeg kan forberede meg litt til i morgen:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*
Hadde 2 cm når jeg kom inn, men ikke helt avflatet livmorhals, så de valgte bruke cytotec for å modne. Fikk første modningstablett på morgenen kl 07.30 men skjedde ingenting, fikk ny 11.30, men kjente fortsatt ingenting. Fikk litt smårier med ca 4 min mellomrom, men ikke så vondt at jeg ville trodd selv hjemme at det var rier. Så gikk det over igjen. Ny undersøkelse 15.30 og hadde da 4 cm men fortsatt ikke helt avflatet livmorhals, så fikk ny tablett. Kjente INGENTING fra 15.30 til 19.30 og ny undersøkelse, bare litt menssmerter så trodde ikke det hadde skjedd noe. Men da var det 5 cm og helt avflatet, så hun tok vannet da kl 20.00. Fikk da helt SYKE rier, de kom tett som hagl og ingen pause mellom dem. Lystgassen var lekk på det rommet, så den fikk jeg ikke. Kl 21 var smertene uutholdige, så jeg ba om epidural for jeg trodde det skulle gå mange timer(slik som sist etter vannet gikk tok det ca 8 timer) anestesilegen kom 21.20 og satte epidural, og fikk beskjed om at det tok 20-30 min før den begynte virke. Smertene var fortsatt grusomme og plutselig begynte det å trykke sinnsykt bak. Hun tok en sjekk da 21.30 (10 min etter epiduralen var satt) og hadde da full åpning og hun kunne se hodet. Hun fikk hastverk og fikk verken på seg plastforkle eller noe, bare kastet seg over ringesnoren for og få inn en jordmor til. Kl var da 21.35 og jeg var nødt til å presse. Kl 21.42 hadde jeg henne i armene mine :-) epiduralen rakk ikke engang og virke, så de vonde nålestikkene var forgjeves. Men deilig når alt var overstått. Var kun vondt fra de tok vannet 20.00, til hun var ute 21.42. Så gikk ganske fort da selv om det ikke føltes som om det skjedde noe i timene før.

Vannet gikk kvelden den 11.07
Fikk modningstabelett 12.07 ca kl 12:00.. Men den syns de ikke gav noe effekt .. Fikk så drypp senere på kvelden .. Det tålte ikke kroppen min .. (Har aldri hatt drypp før så visste ikke hva jeg "Gikk til" heller..)
Fikk rie med en gang .. (Skulle ikke skje noe før det var gått 20min) de måtte koble av dryppet etter 2-3 min...
Så skjer det mye i mellom tiden :p
Men aktiv fødsel ble rett over 1t..
Så det gikk fort...
Hadde håpet på at kroppen min skulle få jobbe selv.. Men den legen jeg fikk hadde visst litt dårlig tid med å få lille gutt ut (?!?) ... De andre fødselenr har vært ferdige på 3t, 3t og 2t.. Så skjønner egentlig ikkje hvorfor legen valgte å gjøre dette med meg.. Men men ;)

Bare vær så snill å husk å tisse under riene... Om du ikke får opp å gå.. Så be de hjelpe deg! Det gjorde de ikke med meg :( En unngår mye smerte viss en får tømme blæra altså! Det kan jeg skrive under på! ;)

Bare vær så snill å husk å tisse under riene... Om du ikke får opp å gå.. Så be de hjelpe deg! Det gjorde de ikke med meg :( En unngår mye smerte viss en får tømme blæra altså! Det kan jeg skrive under på! ;)
Får man ikke opp å gå? Jeg har et stort ønske om å stå så mye som mulig under riene

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Kan jeg spørre om du var moden eller hadde åpning da de begynte med pillene? Jeg hadde 2 cm og halvmoden sist uke. Så blir enten piller eller at de tar vannet hvis det har skjedd mer der

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Husker ikke helt, men tror det var passe umodent og ikke mye åpning... Var førstegangsfødende.

Hmm hadde litt drypp med nr 2, men fikk stå fordet. Blir enten tablett eller gå rett på vannet:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Ok, fikk drypp med førstemann da måtte jeg ligge I sengen. Men kan være fordi de satte igang epidural på samme tiden.. Usikker. Men tenker at en vertfall ikke trenger ligge i seng ved tbl da er man jo ikke "koblet" til noe. Kanskje bare den første stunden for at tabletten skal godtgjøre seg =D Ellers anbefaler jo jm å gå mest mulig for å få gang i ting under modningsprosessen :) Du får nok beveget seg rundt tenker jeg ;)

Ok, fikk drypp med førstemann da måtte jeg ligge I sengen. Men kan være fordi de satte igang epidural på samme tiden.. Usikker. Men tenker at en vertfall ikke trenger ligge i seng ved tbl da er man jo ikke "koblet" til noe. Kanskje bare den første stunden for at tabletten skal godtgjøre seg =D Ellers anbefaler jo jm å gå mest mulig for å få gang i ting under modningsprosessen :) Du får nok beveget seg rundt tenker jeg ;)
Satser på det:)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Får man ikke opp å gå? Jeg har et stort ønske om å stå så mye som mulig under riene

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg fikk ikke opp å gå :( bare en liten tisse tur når de tok av ctg.. Måtte ligge med det hele tiden mens jeg venta på riene.. (Ble liggende til lille gutt var ute for å si det sån..) Aldri opplevd maken jeg altså! Trodde nå virkelig jeg skulle få gå litt.. Dette var faktisk før de satte dryppet..
Men de hadde vel en grunn for at jeg ikke fikk det.. (Eller legen hadde vel en grunn for det.. Jordmødrene skjønte ikke helt hvorfor legen tok visse valg)

Jeg fikk ikke opp å gå :( bare en liten tisse tur når de tok av ctg.. Måtte ligge med det hele tiden mens jeg venta på riene.. (Ble liggende til lille gutt var ute for å si det sån..) Aldri opplevd maken jeg altså! Trodde nå virkelig jeg skulle få gå litt.. Dette var faktisk før de satte dryppet..
Men de hadde vel en grunn for at jeg ikke fikk det.. (Eller legen hadde vel en grunn for det.. Jordmødrene skjønte ikke helt hvorfor legen tok visse valg)
Skjønner godt hv du mener. Syntes riene er mye verre når man ligger enn står. Men tisse skal jeg huske på. Glemte det sist, å da tok de kateteret for å tømme.

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

På meg måtte de sette kateter sakleg ikke klarte tisse selv:( så ja denne gangen skal blæra være tømt ;)

Termin 31.08.13
Sladrer med *lykkelige*

Jeg fikk både stå og gå, (dvs gå begrenset da min hadde registrering koblet til hode), selv om jeg var igansatt, hadde epidural, drypp og vannet var tatt, hadde ctg registrering hele tiden også.

Så til det opprinnelige spørsmålet :)

Jeg har blitt indusert 2 ganger mye var likt og noe var forskjellig ved de to fødslene.

Med førstemann ble jeg indusert 9 dager på overtid, jeg møtte på føden kl 8 og fikk første pille litt etter det, på den tiden fikk man dra hjem mellom pillene hvis man ikke hadde rier, så etter 1 time liggende med ctg fikk jeg reise hjem var tilbake for neste pille kl 16, denne gangen ble jeg liggende med ctg registrering i 2 timer da pulsen til lille var litt uregelmessig, men etter to timer tok vi igjen en tur hjem. Jeg hadde kjent noen tak mens jeg lå på registreringen, men de var ikke sterke nok til å slå ut som rier, de tok seg litt opp mens vi var hjemme så vi ventet ikke helt til 22 med å reise inn igjen men var nok tilbake rundt kl 20. Takene var uregelmessige og korte, men ble etter hvert litt lengre, de var fra start forholdsvis tette og utover hadde jeg ingen pauser mellom riene 5-6 rier per 10 min. Husker ikke helt forløpet, men vannet ble tatt og det satte fart på sakene, jm bestilte epidural til meg før jeg selv ba om det pga de tette riene noe jeg var veldig glad for da anestesilegen kom. Fikk en perfekt satt epidural som tok alle smertene, men etter kort tid fikk jeg trykketrang, da jeg ikke hadde full åpning fikk jeg ikke trykke, dette vedvarte i 1,5 timer og var den verste delen av fødselen. Fram til da hadde det gått fort, men den siste lille cm tok altså lang tid, da jeg endelig hadde full åpning var det 3-4 press og så var han ute, hadde aktiv fødsel i ca 5 timer (rier i 12). Alt i alt en fin fødsel, hadde en jm inne hos meg hele fødselen da det var 3 jm på vakt og 3 fødsler den natten :)

Med andremann ble jeg sendt hjem 9 dager på overtid da det var fult på føden og kom tilbake dagen etter til induksjon, samme forløp som sist med pille kl 8 osv (men nå var det ikke lenger sånn at man fikk reise hjem mellom pillene) min kjære jobbet nå på sykehuset så han gikk tilbake på jobb, mens jeg ble liggende å lese, sove osv ;) også denne gangen startet takene så vidt etter andre pille, men ikke mer enn at jeg fikk gå ned på kantina med min kjære så han fikk seg litt middag etter jobb. Etter hvert tok takene seg opp, men denne gangen hadde jeg nok pause mellom riene til å si "jeg har i hvertfall pause mellom riene denne gangen" før neste rie kom ;) jeg hadde også denne gangen 5-6 rier per ti min, men ikke like lange og heller ikke like effektive rier. Babyen var stresset fra start av så jeg måtte ha konstant ctg-overvåkning, legen min var ikke helt komfortabel med situasjonen og ringte bakvakta som kom og vurderte situasjonen (verdens beste og roligste lege) han besluttet å ta vannet mitt da dette hadde satt fortgang i fødselen med førstemann. Det hjalp på fremgangen, jeg ba selv om epidural denne gangen da jeg kjente at det minnet mye om førstefødselen med tette rier så fikk etter hvert epidural, ikke like godt satt denne gangen så fjernet ikke smertene fra hele magen, men hjalp betraktelig. Etter hvert som natten gikk og babyen fortsatte å være veldig stresset, ble jeg satt på drypp i håp om å få mer effektive rier, da det endelig var tid for å trykke kom babyen nedover på riene, men forsvant oppover igjen mellom (fikk han sakte, men sikkert nedover altså, men ikke så raskt som de ønsket) så etter 45 min ble det satt vakum og lillemann ble hjulpet ut. Hadde det ikke vært for pulsen hans hadde jeg nok hatt tid til å få han ut på egen hånd, men han måtte ut. Det viste seg at han hadde navlestrengen både rundt halsen og kroppen, det pluss at han var 4365 g og 39 cm rundt hode gjorde nok at han var såpass vanskelig å få nedover. Aktivfødsel varte 7 timer og jeg hadde rier i 14 timer. Jeg hadde ikke så mye som en liten rift til tross for stort barn og vakum. For uten slutten på fødselen var dette også en fin fødsel og verdens beste lege gjorde at vi aldri oppfattet situasjonen som kritisk :)

Brukte forresten lystgass for det det var vært med begge, så er spent på hvordan det blir nå som de har kuttet ut lystgass her. Er spent på hvordan fødselen generelt blir, men er ganske sikker på at det blir induksjon også denne gangen :P

Back
Topp