Dere flaskemødre...

Kvælpklein!

Elsker forumet
Koker dere vannet til mme? Til nå har jeg hatt en termos med kokt vann og en flaske med kokt vann i kjøleskapet og blander halvt om halvt ca. Men trenger jeg egentlig kokt vann lengre? Hun drikker jo vanlig vann ellers også...

Tenker du at alternativet er å fylle varmt vann fra springen på flaska?
I så fall er det en god grunn til hvorfor man ikke skal gjøre det. Det varme vannet i springen har sirkulert i varmtvannstanken en stund og inneholder derfor en del bakterier og smussrester. Derfor skal man aldri bruke varmt vann direkte fra springen til matlaging osv.

Vann til grøt og MME som skal være varmt må kokes pga at det kan være bakterier i varmtvannstanken som er uheldig for babyen å få i seg. Kaldt vann er ok dersom man lar det renne litt først.

Så lenge en bruker MME skal WHO sine retningslinjer ang tilberedning følges. Er en grunn til at de lager slike regler/veiledninger.

Selvfølgelig mener jeg ikke farvann fra springen. Beklager, dårlig forklart. Vurderer å kjøpe meg vannkoker med termostat, og da hadde det vært lettvindt og bare tatt kaldt vann fra springen og bare lunke den til 40 grader. Mange som bare varmer vannet i mikroen, så det må jo gå ut på det samme?!

Jeg bruker kaldt vann fra springen, og varmer i micro:)
Bør heller ikke bruke varmvann fra springen pga. mange har kobberrør, ikke bra å drikke det, verken for oss eller de små:)

He he, farvann:-D Satser på at det går greit og ta kaldvann og så varme det til 40 grader i vannkoker'n jeg da! Iværtfall når hun er "så gammel" som 7 mndr. Hadde ikke gjort det om hun var bittelita nei. Men siden hun drikker vanlig, ikke-kokt, vann til maten, så kan det jo ikke være så farlig og bruke det i mme. Er vel ikke så nøye at det er 37 grader lengre heller, hun drikker gjerne kald melk hun:-D

Jeg koker vannet ennå jeg, blir nok å gjøre dette helt til han er ferdig med MME :) Går ikke mere enn 4 flasker i døgnet uansett, så er ikke mye arbeid ;)

Vi koker stortsett vann på vannkoker og har i flasker i kjøleskapet som vi varmer i mikroen,men hender ofte at jeg bare lar det renne kaldt vann i springen en god stund og varmer det i mikroen :-) Siden hun får vann fra springen ellers ser jeg ikke problemet.

Fikk nettopp en bok fra Neslè i posten om barnemat, og der sto det at grøt alltid skal tilberedes med kaldt vann direkte fra springen som du bare varmer opp til 40 grader, med mindre du har brønn, da bør det kokes:) Ser ikke at det skal være noe forskjell på grøt og mme.

Back
Topp