Dere erfarne mammaer!

RoXXy

Betatt av forumet
Jeg trenger litt hjelp!

Førstegangsmamma i uke 26 med lett kjøpeangst melder seg :happy:
Jeg synes det går greit å google å finne ut av hva man bør kjøpe av klær og utstyr, men det hadde vært fint med noen råd fra erfarne mammaer også.

Jeg bor i utlandet og har ingen søsken, mamma, tanter eller venninner her med barn, så jeg har ikke så mange å spørre.

Saken er at jeg bor på Gran Canaria, og her er det jo varmt:)
Termin 2.januar
I januar-april er gjennomsnittstemperatur dag på ca. 20-25 grader, og nattetemperatur på 12-20 grader.

Hva behøves av klær da? Body med lang arm eller kort arm? Bukse, er det nødvendig? Er tynn lue alt for mye?
Sokker?

Hva med dyne? Er det nok med teppe? Sovepose?
Vi sover alltid med vinduet på vidt gap hele året. Er det for kaldt? For mye trekk?

Hva hadde dere gjort hvis dere skulle på ferie hit for eksempel?

Kjenner jo hvordan temperaturen påvirker meg selv, feks synes jeg det er digg med bukse, genser og gjerne tøfler inne om vinteren her. Husene er av mur, og kan være litt rå og kalde om kvelden.
Regner med at småkaldt for meg er enda kaldere for babyen?
Har virkelig ikke peiling:p

Du trenger nok både body med kort og lang arm,varier etter temperatur.
Ikke plasser babyen rett ved vinduet,men et stykke bort i tilfelle det kommer trekk.
Bukse,lue og sokker må man jo ha uansett,det er jo kaldere dager på Cran Canaria også,av erfaring fra ferie:) En hovedregel er vel at du skal kle barna som deg selv,ikke ta på mere klær på barnet enn du har på selv.

Hvis du går for genser,bukse og sokker,så gjør barnet det også.

Teppe er alltids godt å ha uansett. :)har sommerbarn selv.

Tenker det samme som hun over. Ville også hatt noen tynne bomulls luer for dager der det blåste endel. Så hadde jeg nok gått for dyne i seng og teppe i vogn (unger liker å bli pakket inn og ha det lunt og trangt. ikke for mye plass til å bevege armer og bein på og veldig mye kan gjøres med et teppe)

Er enig med de over, jeg bor jo i Norge men har alltid vinduet åpent hele året. Bare husk at Trekk er verre enn kulde om du skjønner?
Babyer ligger jo mye still og produserer ikke noe særlig varme selv, men igjen så klarer de ikke å svette når de er så små for å kjøle seg ned, selv var jeg veldig usikker mtp hva jeg skulle kle på mini i begynnelsen( født i november)

Tenker det samme som hun over. Ville også hatt noen tynne bomulls luer for dager der det blåste endel. Så hadde jeg nok gått for dyne i seng og teppe i vogn (unger liker å bli pakket inn og ha det lunt og trangt. ikke for mye plass til å bevege armer og bein på og veldig mye kan gjøres med et teppe)

Takk dere, alle sammen!

Og en annen ting (gidder ikke lage egen tråd) som erfarne mammaer kanskje kan hjelpe med:

Hvis jeg skal på besøk i Norge, og skal hentes på flyplass av besteforeldre feks.
Må de virkelig kjøpe bilstol til babyen min for at vi skal kunne reise trygt i bilen?

Vi kommer jo bare på besøk noen ganger i året, og jeg ser for meg at det blir dumt for besteforeldre å kjøpe masse utstyr som babyen vokser fra mellom hver gang vi ses:(

Takk dere, alle sammen!

Og en annen ting (gidder ikke lage egen tråd) som erfarne mammaer kanskje kan hjelpe med:

Hvis jeg skal på besøk i Norge, og skal hentes på flyplass av besteforeldre feks.
Må de virkelig kjøpe bilstol til babyen min for at vi skal kunne reise trygt i bilen?

Vi kommer jo bare på besøk noen ganger i året, og jeg ser for meg at det blir dumt for besteforeldre å kjøpe masse utstyr som babyen vokser fra mellom hver gang vi ses:(

En del steder får man leid bilstoler for kortere perioder, for eksempel fra forsikringselskaper, bilselskaper (vi har leid til langtidsbruk fra toyota), eller kanskje rett fra biltilsynet eller hva det heter? Får sjekke hva som finnes der de bor, om dere ikke kjenner noen som kan låne dere en. Men hvis dere skal reise får dere jo tatt med deres egen bilstol, det må dere vel ha på tur til flyplassen uansett?

En del steder får man leid bilstoler for kortere perioder, for eksempel fra forsikringselskaper, bilselskaper (vi har leid til langtidsbruk fra toyota), eller kanskje rett fra biltilsynet eller hva det heter? Får sjekke hva som finnes der de bor, om dere ikke kjenner noen som kan låne dere en. Men hvis dere skal reise får dere jo tatt med deres egen bilstol, det må dere vel ha på tur til flyplassen uansett?

Hmmm...så klart jeg kan ta med egen bilstol, men syntes det virker litt tungvindt. Gikk plutselig opp for meg hvor styrete det sikkert er å reise med barn :D
masse ting man ikke har tenkt på som førstegangsforelder:p

Hmmm...så klart jeg kan ta med egen bilstol, men syntes det virker litt tungvindt. Gikk plutselig opp for meg hvor styrete det sikkert er å reise med barn :D
masse ting man ikke har tenkt på som førstegangsforelder:p

Husker det var en omstilling da jeg begynte å se hvor lang tid det tok å komme seg ut døra med babyen :p må jo ha med så mye, vanskelig å vurdere påkledning, time mat og søvn og alt, og når man endelig er klar og den lille sitter i bilstolen på tur ut døra, så bæsjer babyen :D

Takk dere, alle sammen!

Bilstol må du ha :) Kan sikkert leie et sted eller låne av noen dere kjenner her :)

Hos oss er det noe som kalles frivillighetssentralen, der man kan leie og låne det aller meste gratis eller for en symbolsk sum. Alt fra slalomutstyr til redningsvest. Mulig de har barneseter på slike steder også, så må det være opp til deg om du stoler på at disse setene er fint behandlet og ikke for gamle. Jeg er supernøye på slikt, og ville nok tatt med eget, haha! :)

Har også hørt at biltilsynet leier ut. Er saftige bøter for å ikke sikkre barn i bil,ellers kam det hende dere finner ett romlig brukt ett på kjøp og salgsside på Facebook :P

Back
Topp