Dere diabetikere eller andre som setter sprøyter..

*hage*

Gift med forumet
Hva gjør dere med sprøytespissene når dere har brukt dem? Kaster dem i vanlig søppel? Leverer de inn på apoteket? Eller annet?

Pakka de tilbake i hylsa de kom i og kasta de. Men i den hylsa så klarer man ikke så stikke seg ikke om man ikke går inn for det altså, så ingen fare for søppelmannen(eller dama)

Putta de opp i en liten brusflaske, hadde på korken og kastet de i søpla. En venninne av meg prøvde å levere de inn på apoteket, men fikk beskjed om å gjøre som jeg gjorde.

Hvertfall ikke kaste de i vanlig søppel. Må jo være skrekken for søppeltømmere å bli stukket og ikke ane hvems sprøytespiss:(

Legg de på en brusflaske som ei over her skriver, eller ta et tomt syltetøyglass f.eks og samle de i. :)

Ikke kast dem i søpla uansett om d er med hylster eller ikke. Skal helst leveres inn på apotek. Men her i kommunen har vi iallefall avtale med retura med at vi kan legge alle sprøytespisser i plastikkflaske som kola ol.

vi legger dem i en brusflaske og skrur korken på når den er full... vi har en gul bøtte vi fyller også, men tømmer over på brusflaske når den er full.. Vi kan få levere på legesenteret her, men siden brusflaske funker fint er det enklest.. blir myyye spisser her i løpet av en dag...

Prøvde på apoteket men fikk beskjed om å legge i tom brus flaske eller melkekartong skur igjen korken og kaste i vanlig søppel...

*mylittleangel* skrev:
Prøvde på apoteket men fikk beskjed om å legge i tom brus flaske eller melkekartong skur igjen korken og kaste i vanlig søppel...

Ja er sikkert d som er mest vanlig. for d koster penger å levere de gule boksene på apoteket.

Sett de i en plastflaske, skru korka på og kast den i søpla :) Ikke syltetøyglass, eller annet glass, da det kan knuse og poenget med å pakke de inn da er borte ;)

De jeg brukte trakk seg inn igjen, så var ikke mulig  å stikke seg på de. Kastet de i bosset. Var uansett for store til å kaste i en flaske. 

nr 3 på tur. skrev:

*mylittleangel* skrev:

Ja er sikkert d som er mest vanlig. for d koster penger å levere de gule boksene på apoteket.

men det koster ikke å levere de inn til helsestasjon eller labratorium.
Der får man også utlevert sprøytebokser.

Sprøyter skal ikke kastes i søppla! uansett hvor godt "sikra" de er.

Vi har en svææær sprøyteboks som alle tømmer sine små sprøytebokser i (har kjøpt noen fine små på apoteket til 15.- pr stk som jentene får i insulinveskene sine..vi har i bilen, mannen har i arbeidsbilen osv..) blir mye utstyr med 3 diabetikere under samme tak.
Når den store er full leverer vi den hos helsesøster...gratis. og det skal være et gratis tilbud ved alle helsestasjoner, labratorium og sykehus fikk vi opplyst.

Jeg har en sånn sprøyteklipper.. den fulgte med første gang jeg skulle starte.. Den klipper av sprøytespissen..

Så setter jeg på korken.. putter den inn i beholderen som den lå i.. og kaster den i søppla;)

LillianneLie skrev:
Hvertfall ikke kaste de i vanlig søppel. Må jo være skrekken for søppeltømmere å bli stukket og ikke ane hvems sprøytespiss:(

Det tenker jeg og, så jeg nekta å gjøre det da vi hadde besøk og sprøytespissene ble liggende igjen her i et glass. Får putte dem i en flaske da, er ikke snakk om mange, men får meg bare ikke til å kaste dem i søpla uten noen som helst form for sikring.

Er forskjell på vanlig sprøytespiss, og en sprøtespiss til en penn som diabetiker bruker.

Min samboer har penn, og hans sprøyterspisser er små. Først har han en liten liten "hylse" på , også trykker han den inn i "holderen" og da får man ikke stikket seg på noen som helst måte.

En vanlig sprøyte er det bare "hylse" på , og de sitter gjerne ikke alltid like godt på, samt de er mye lenger enn disse sprøytene som eks er brukt på diabetes pennene.

hos flere av våre pasienter har vi rett og slett bedt dem ordne seg med brusflasker som vi fyller opp og kaster... 
men nå har vi endelig fått tak i gule bokser, så da har de fått det istedenfor.. :)

det er ikke gøy å stikke seg på en spiss man vet noen andre har brukt.. har nemlig gjort det selv, og selv om man vet at pasienten er smittefri så er det utrolig ekkelt - og tenk da å ikke vite hvor spissen har vært før den sitter i fingeren din??

Finnes det ikke sånne sprøyteklippere til diabetersprøyter da?

Får det til sprøytene jeg tar.. i tillegg så er det kork på sprøyten.. som man setter på igjen etter at man har klipt av spissen.. er jo helt ideelt!

Back
Topp