Der mange skriver 2-3 delt turnus. Hva er dette?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg jobber turnus, men har aldri hørt om todelt, eller tre delt turnus.
Jeg går i enn seks ukersturnus.
Og jobber natt, tidlig, formiddag, ettermiddag, kveld. Og vi har aldri faste tider.Enn natt kan begynne 1800 - 1000og enn annen natt kan begynne 2400-0600.
Jeg ønsker meg turnuser som er sunnere for kropp og sjel. Er de to/tre delt dette?
Gi meg noen eksempler da:)

2-delt turnus=dag+kveld (også kortvakter og langevakter osv..)
3-delt turnus=dag+kveld+natt :)

2-delt er tidligvakter og seinvakter. Tidligvakter er ofte fra enten 0700 eller 0730 og til 1500 eller 1530. Seinvakter er ofte fra 1430 eller 1500 og til 2200 eller 2230.

3-delt vakter er tidligvakter, seinvakter og nattevakter. Nattevakter er da ofte fra 2200 til 0730 ca.

Hvor jobber du hvor du aldri har faste tider å forholde deg til?

Jeg er vant med at 2-delt turnus er at man jobber både dag og aftenvakter mens 3-delt også innbefatter netter. Vi har 35,5 timers uke i turnus som oftes går over 6 eller 12 uker med men der jeg jobber nå går den over 4 uker.

2 delt turnus er dag og kveldsvakter.
3 delt turnus er dag, kveld og nattevakter.
Dagvaktene er fra 7 til 15 eller 15:30 (jeg har tilpasset turnus, så går fra 8 til 15:30 for det meste). Kveldsvaktene er fra 15 til 22 eller 22:30. Nattevaktene er fra 22 til 07 eller 07:30.
Den som har den lengste vakten er ute på avdelingen i overlappingen med vaktskiftet, eller har rapporten. Alltid 2 per vakt som har lang vakt.
Men har også ulike dagvakter. Noen er kortere enn andre.

Så man har enn litt mere forutsigbart liv da
Slik turnus er helt umulig hos oss tror jeg. Hørtes jo veldig deilig ut da. Dette er i helsevesenet da eller?
Det jeg synes er tøffest med min turnus er at jeg jobber natt, natt og så tidlig. For jeg klarer bestandig å snu døgnet. Jeg jobber på toget:)

*yummymummy* skrev:
Dagvaktene er fra 7 til 15 eller 15:30 (jeg har tilpasset turnus, så går fra 8 til 15:30 for det meste). Kveldsvaktene er fra 15 til 22 eller 22:30. Nattevaktene er fra 22 til 07 eller 07:30.
Den som har den lengste vakten er ute på avdelingen i overlappingen med vaktskiftet, eller har rapporten. Alltid 2 per vakt som har lang vakt.

Får man tilpasset turnus der du jobber? Hvor jobber du da???

Vill det jeg også

Ja, jeg er i helsevesenet og ja det er forutsigbart og man forsøker å gjøre skiftene så skånsomme som mulig dessuten må det gå x-antall timer mellom hver vakt osv

søteste skrev:

*yummymummy* skrev:

Får man tilpasset turnus der du jobber? Hvor jobber du da???

Vill det jeg også

får tilpasset turnus hos oss også. Men man må ha en gyldig grunn da.Feks.alenemødre som ikke har noen til å passe barna kveld/natt.Er et par hos oss som går kun dagvakter.Men de taper jo på å ikke få kveldstillegg da :P

Hos oss må man også ha minimun 11 timer mellom hver vakt. Og godt er det da jeg pendler til jobb.Høres deilig å få den tilpasset, det gjør man ikke hos oss, og det kan man heller ikke få til.

Back
Topp