Der kom råmelka!

Enlitenfugl

Flørter med forumet
Aprilspirene 2024❤️
merka i natt at jeg var våt på puppen og gikk på badet for å se, og jammen var det ikke hvit væske som begynte å lekke! Er 34+6 idag, så syns d var på tide ettersom jeg lakk mye tidligere med nr1. Jeg var så fascinert så håndmelka litt, men stoppa raskt fordi jeg fikk en del kynnere etterpå. Flere som planlegger å håndmelke for å ta med til fødsel?:)

Spennende!! jeg er 34+4 og våknet i natt av at armen min og lakenet var vått. Kunne ikke skjønne hva det var med en gang men så fort hvor det kom fra! Jeg lot det være da jeg syntes det var litt skummelt med «så mye»

Planen er å håndmelke fra uke 37. Har sånne sprøyter liggende så håper jeg får det til

Jeg har forsøkt håndmelke i en liten uke nå uten at noe kommer. Puppene er kjempe ømme og tunge/harde, men ingenting.. med første hadde jeg mye melk og lakk melk i uker i forveien, men andre kom ikke melka ordentlig før noen dager etter fødsel..

Hadde første lekkasje forrige lørdag (34+5), men ikkje prøvd håndmelking enda! Tenkte å prøve fra 37+0, har også sprøyter i tilfelle eg får samla opp litt. Ingen anna grunn enn at eg tenker det må vere kjekt å ha med viss det skulle bli eit behov :happy:

Så spennende! Her er det ingen tegn til noe melk enda, spent på om det kommer noe før fødsel eller ikke!

Jeg har ikke hatt melk før fødsel med de to jeg har fra før, så tror (håper) ikke jeg får det denne gangen heller. :P Ammingen har fungert veldig fint etter babyen har kommet uansett :)

Hadde heller ikke noe sist, men overflod av melk fra fødsel likevel. Nå kom råmelka i uke noen og tyve… Hvordan oppbevarer dere råmelka dere tenker å ta med på sykehuset? Fryser ned sprøytene og tar med i fødebagen?

Hadde heller ikke noe sist, men overflod av melk fra fødsel likevel. Nå kom råmelka i uke noen og tyve… Hvordan oppbevarer dere råmelka dere tenker å ta med på sykehuset? Fryser ned sprøytene og tar med i fødebagen?
Fryser med sprøytene, og skriver dato og navn på de. Og så tar jeg d med i fødebagen ja:) sammen med kjøle-element så melka ikke blir ødelagt på veien bort:) pleierne på sykehuset lagrer de i frysa der på avdelingen :)

Jeg har bare litt melkebelegg på puppen. Jeg har heller ikke hatt melkelekkasje før fødsel, men melken har kommet fort da. Begge de to forrige har fått melkebart på fødestuen :joyful:

Snart fødsel og bare noen dråper melk hvis jeg prøver å stimulere å melke. Kjenner det stresser meg litt da jeg ikke klarte å amme lengere enn 6 uker sist :-(

Snart fødsel og bare noen dråper melk hvis jeg prøver å stimulere å melke. Kjenner det stresser meg litt da jeg ikke klarte å amme lengere enn 6 uker sist :-(
Som jeg skrev over her så har jeg ikke fått ut noe melk i forkant av fødsel på de to andre, men den har kommet fort. Du har sikkert litt hvitt belegg på brystene du og, det er vel melk, men ikke nok til at det kan samles opp.

Å stimulere brystene, og melke kan føre til at du setter igang fødsel, så du må kjenne på om det er noe du ønsker før du gjør et helhjertet forsøk :stop

Fryser med sprøytene, og skriver dato og navn på de. Og så tar jeg d med i fødebagen ja:) sammen med kjøle-element så melka ikke blir ødelagt på veien bort:) pleierne på sykehuset lagrer de i frysa der på avdelingen :)
Sniker. Kan jeg spørre hvordan dere samler opp melken i sprøytet? Håmdmelker dere i en kopp først? Hvordan tiner/varmer opp man dersom det skulle bli behov for det?

Sniker. Kan jeg spørre hvordan dere samler opp melken i sprøytet? Håmdmelker dere i en kopp først? Hvordan tiner/varmer opp man dersom det skulle bli behov for det?
Trykker ut dråpe for dråpe og samler opp i sprøyte direkte, prøvde å samle i ei skje først men d var så vanskelig å treffe så ga d opp:) står på nett at melka varmes i hendene når den skal gis til babyen :)

Da jeg var på ammekurs sa jordmoren at dette ikke var noe å stresse med og at råmelken ikke hadde sammenheng med hvordan videre melkeproduksjon blir. Var noen få tilfeller de anbefalte å håndmelke, men vanligvis var ikke dette nødvendig. Skjønner du sammenligner med forrige svangerskap/ammehistorikk, men prøv å ikke stresse med det:Heartred

Kommer dråper fra meg hvis jeg får trykk/brystet kommer i klem, men er ikke noe jeg prøver å provosere fram. Tar det som det kommer når barnet er født. Vil veldig gjerne få til amming, samtidig ønsker jeg ikke å stresse eller være «streng» mot meg selv hvis jeg ikke får det til. Er nok av press og forventninger:)

Ikke stress med det dersom du ikke har blitt anbefalt å gjøre det av jordmor:) jeg gjør det kun fordi jeg har insulinkrevende svangerskapsdiabetes og derfor høyere risiko for at babyen min kan få lavt blodsukker under fødselen

Back
Topp