Deprimert

Charlotte

Charlotte
Hei. Jeg fikk mitt første barn for en måned siden og jeg synes det er tøft. Jeg liker ikke å være mamma og jeg hater å amme. Renselsen bare varer å varer og jeg har 10 kilo som jeg må jobbe med for å få vekk. Ikke noe kjekkt å være hjemme hver dag. Ville heller vært på jobb. Lillegutt sover på natta men sover lite på dagen. Når kommer morsfølelsen og gleden?
 
Hei. Jeg fikk mitt første barn for en måned siden og jeg synes det er tøft. Jeg liker ikke å være mamma og jeg hater å amme. Renselsen bare varer å varer og jeg har 10 kilo som jeg må jobbe med for å få vekk. Ikke noe kjekkt å være hjemme hver dag. Ville heller vært på jobb. Lillegutt sover på natta men sover lite på dagen. Når kommer morsfølelsen og gleden?
Hei!
Det å få barn utgjør en stor endring i livet. For mange kan foreldrerollen være overveldende og ansvaret kan føles stort. Det å ha ansvar for et lite barn døgnet rundt, er en krevende jobb. Som foreldre er dere barnets viktigste omsorgspersoner.
Det er ganske vanlig å ha slike følelser som du beskriver de første ukene etter fødselen. Det kan ofte være en god hjelp å snakke om dette. Mange tør ikke si at de har slike følelser av redsel for å bli sett på som unormal og ikke være en god nok mor. Følelsen av nedstemthet, manglende glede over å amme og liten grad av glede over å være mor og hjemmeværende, vil for de fleste snu seg til det positive etter hvert som kreftene kommer tilbake etter fødselen og følelsen av å ha kontroll over den nye situasjonen.
Barnets utvikling er avhengig av å at foreldrene har overskudd og kan være tilstede for barnet. Dersom en ikke klarer å glede seg med barnet, er det svært viktig å søke hjelp. Mor er også helt avhengig av å ha støtte og avlastning fra far i denne perioden. Be gjerne andre i familien om hjelp til avlastning. Det å komme seg ut og gå en daglig tur med vogna, kan oppleves positivt og gi mer overskudd. Mosjon og fysisk aktivitet har god innvirkning på psykisk helse. Håper at situasjonen for deg vil snu og at du vil finne glede og stolthet over å være mor å få mulighet til å gi barnet ditt en god start. Beste hilsen Elin
 
Back
Topp