Deprimert pga kvalme

Løkkamamma84

Betatt av forumet
Septemberlykke 2016
Hei dere.
De førest ukene etter at jeg fant ut at jeg var gravid gledet jeg meg masse og var kjempe glad. Men etter at kvalmen kikket inn i ca uke 7 har jeg bare blitt slapp og deprimert og klarer ikke å glede meg i det hele tatt. Håper virkelig ikke jeg har fått en svangerskapsdepresjon, men at det kun er fordi man blir så oppgitt av kvalmen. Merker at jeg ikke synes det er noe stas når jeg ser babyer og barnevogner på gata, og jeg synes alle her inne som kaller fosteret for "spiren", "skatten" "Nurket" osv er skikkelig kvalmende og irriterende. Samme med folk som legger ut magebilder allerede.. Altså .Jeg synes alt bare er teit og klarer ikke å identifisere meg med alle lykkelige folk som dikker og duller rundt denne graviditeten.

Håper virkelig dette kommer til å snu og at jeg kommer til å glede meg jeg også. Dette var jo noe jeg virkelig ønsket og jeg ble kjempeglad da testen var positiv! :(

Det blir garantert bedre :) men kanskje du kan snakke med noen, for eksempel jordmor? Og har du fått noe kvalmestillende fra legen? Jeg var kvalm i 2 uker, og da gledet jeg meg heller ikke, synes det var så forferdelig. Den verste følelsen er å være kvalm! Så føler med deg... God bedring <3

Hei til deg ♡ Som en kvinne i sin 19 uke gravid og med hyperemesis, så skal jeg love deg at jeg har mine perioder iløpet av en dag hvor jeg tenker at jeg ville vært foruten og på det verste håpet jeg nesten på at jeg skulle miste fosteret, fordi jeg var så lei av å føle meg elendig og bare ligge i sengen og ikke fungere og spy hele dagen. Jeg hater også innimellom alle de som legger ut magebilder og sier de føler seg så skjønne og spreke og kan gå på jobb hver dag og hele livet bare gløder. Og jeg kan si til deg: det vil bli bedre, du vil kjenne glede etterhvert, men ikke stress med det. Ta vare på deg selv, babyen tærer på kreftene dine nå, og du vil føle alt imellom himmel og jord i løpet av et døgn. Jeg grein sikkert to mnder i strekk fordi jeg var så lei og dårlig. Prøvd 7 forskjellige kvalmestillende også, ingenting fungerer. Nå er jeg sykepleier selv og har et ganske realistisk syn på det hele, og vet at dette er normalt. Men jeg hadde også veldig hjelp med å snakke med jordmor og folk pp poliklinikken der jeg har vært noen ganger og fått intravenøst, henvist av lege. Snakk med folk som har peiling på det, og ikke la folk si til deg hvordan du skal føle deg :) Heller ikke hør på de som sier at gravid ikke er en sykdom. Det er absolutt ikke det, men det føles ut som influensa og omgangssyken x 10 spør du meg. Snakk med de du har nær, få de til å løfte deg opp og støtte deg gjennom dette, mest av alt din partner om du har det :) Jeg er halveis nå og svinger fortsatt veldig med humøret og hva jeg føler om livet og det rundt meg, utelukkende fordi jeg ikke greier å glede meg over graviditeten pga formen, kvalmen, oppkasten og utmattethet. Ikke sitt med det inni deg, snakk om det :)
Riktig god bedring til deg, hang in there sister! :)

Last edited:
Det blir garantert bedre :) men kanskje du kan snakke med noen, for eksempel jordmor? Og har du fått noe kvalmestillende fra legen? Jeg var kvalm i 2 uker, og da gledet jeg meg heller ikke, synes det var så forferdelig. Den verste følelsen er å være kvalm! Så føler med deg... God bedring <3
Har enda ikke vært hos jordmor, men har snakket med legen min da. Så er sykemeldt. Han sa at kvalme var så utmattende at desperate sjømenn hoppet til sjøs pga kvalme i gamledager.. Hehe.. hjalp jo litt

Hei til deg ♡ Som en kvinne i sin 19 uke gravid og med hyperemesis, så skal jeg love deg at jeg har mine perioder iløpet av en dag hvor jeg tenker at jeg ville vært foruten og på det verste håpet jeg nesten på at jeg skulle miste fosteret, fordi jeg var så lei av å føle meg elendig og bare ligge i sengen og ikke fungere og spy hele dagen. Jeg hater også innimellom alle de som legger ut magebilder og sier de føler seg så skjønne og spreke og kan gå på jobb hver dag og hele livet bare gløder. Og jeg kan si til deg: det vil bli bedre, du vil kjenne glede etterhvert, men ikke stress med det. Ta vare på deg selv, babyen tærer på kreftene dine nå, og du vil føle alt imellom himmel og jord i løpet av et døgn. Jeg grein sikkert to mnder i strekk fordi jeg var så lei og dårlig. Prøvd 7 forskjellige kvalmestillende også, ingenting fungerer. Nå er jeg sykepleier selv og har et ganske realistisk syn på det hele, og vet at dette er normalt. Men jeg hadde også veldig hjelp med å snakke med jordmor og folk pp poliklinikken der jeg har vært noen ganger og fått intravenøst, henvist av lege. Snakk med folk som har peiling på det, og ikke la folk si til deg hvordan du skal føle deg :) Heller ikke hør på de som sier at gravid ikke er en sykdom. Det er absolutt ikke det, men det føles ut som influensa og omgangssyken x 10 spør du meg. Snakk med de du har nær, få de til å løfte deg opp og støtte deg gjennom dette, mest av alt din partner om du har det :) Jeg er halveis nå og svinger fortsatt veldig med humøret og hva jeg føler om livet og det rundt meg, utelukkende fordi jeg ikke greier å glede meg over graviditeten pga formen, kvalmen, oppkasten og utmattethet. Ikke sitt med det inni deg, snakk om det :)
Riktig god bedring til deg, hang in there sister! :)

Godt å høre at det er flere som har det sånn. Er så irriterende at man ikke klarer å glede seg. Har enda ikke vært hos jordmor. Men har en veldig forståelsesfull partner. Men det er klart det begynner å bli slitsomt for han også å ha en deprimert kvalm kjærste som stort sett vil ligge på sofaen.. og det hjelper jo ikke akkurat på samvittigheten. Men jo da.. prøver å slappe av og tenke at gleden kommer etterhvert. Håper VIRKELIG det. Takk for langt og oppklarende svar :)

Det er ikke unormalt i det hele tatt og ha det som du har det, så du er absolutt ikke alene, selv om du skulle føle at du er den eneste i verden og at ingen forstår. Dårlig samvittighet skal du hvertfall ikke ha ovenfor noen, kroppen må bare få komme seg i det tempoet den selv vil :) Så kan alt annet vente. Sykemeldt må du absolutt være. Jeg har vært det i tre mnder nå, for man får ikke til å fungere annet enn å ligge i sengen eller sofaen så. Ja, den vil komme, det lover jeg deg :) Bra du har en partner som stiller opp og kan lufte tankene med :) Jordmor er vel ikke vanlig å gå til før ifra uke 18-20 hvis man ikke har noen plager. Men det er bare å ringe helsestasjonen og bestille seg en time selv om du ikke er kommet dit, bare si du trenger å prate. Vet mange som trenger jordmor fra tidlig av. Men godt å høre du har snakket med legen din om det :)

Lykke til videre! :)

Du er absolutt ikke alene og den kvalmen er grusom! Sliter med kvalmen selv og har tunge dager også hvor jeg skulle ønske det var slutt! Men det vil bli bedre og når graviditeten er ferdig og du har din skatt i armene dine så blir det glemt :-) Ønsker deg all lykke til og vær flink å prate om de tankene du har med noen! For det er nok mer normalt enn man tror!!

Har enda ikke vært hos jordmor, men har snakket med legen min da. Så er sykemeldt. Han sa at kvalme var så utmattende at desperate sjømenn hoppet til sjøs pga kvalme i gamledager.. Hehe.. hjalp jo litt
Haha skjønner dem godt! Jeg trodde jeg skulle dø da jeg var kvalm, men har heldigvis gitt seg her! Krysser fingrene for deg :)

Skjønner deg veldig godt! Jeg tenkte akkurat det samme.. Var kvalm før jeg fant ut jeg var gravid og klarte ikke glede meg så mye over det som det jeg leste andre her gjør! Men nå begynner kvalmen å gi seg, og jeg har endelig begynt å glede meg :) bare vent, det kommer nok sikkert skal du se! Hvis det blir alt for gale bør du nok snakke med noen ja, vi er alle ulike :)

Jeg ble deprimert forrige svangerskap, og begynner å bli det nå. Jeg fikk tilbud om samtaler på DPS og ble fulgt ekstra opp på sykehuset. Jeg er sikker på at det hjalp såpass at jeg ikke fikk fødselsdepresjon etter fødselen. Jeg har blitt henvist igjen pga kvalmen. Det tærer veldig på psyken å være kvalm 24/7. Si i frs til jordmor så fort som mulig slik at du får noen å prate med. ❤️

Back
Topp