Deprimert av arbeidsplassen..

Tufsla

Forelsket i forumet
Jeg kjenner jeg allerede, etter knappe 3 mnd i dagligvare med bare ca 20% stilling, er rett og slett dritlei av arbeidsplassen min. Jeg føler jeg ikke får noe respekt, er jeg syk må jeg allikevel stille opp, det er ALLTID noe som blir klaget på, aldri ros og jeg føler meg nok så alene.. Jeg kvir meg på å dra på jobb, være på jobb og etter jobb, fordi jeg vet at neste gang jeg kommer er det tilsnakk å få. Vi er flere som mener dette, men jeg har liksom ikke lyst til å tråkke i salaten ved å snakke for mye om hva jeg føler.
Senest i dag ble jeg møtt av en haug med fortvilelse, sinne og håpløshet når den ene medkollegaen min skulle fortelle meg om aaaalt jeg hadde gjort galt i gårkveld og hvor irritert sjefen min var i dag.. Ikke nok med at jeg møtte høre på oppramsing og gnaging i 5 minutter, men jeg ble også konfronterte butikken om at de var frustrert over meg siden jeg satt for mye i kassa når det ikke var kø (noe jeg prøvde si fra om at jeg har fått beskjed om å gjøre av nestsjefen). Med de hormonene jeg har, så ødela jo første runde hele dagen min, men den siste derimot holdt på å knekke meg.. Så jeg føler jeg har en form for depresjon når det kommer til dette, for det henger i hele dagen, selv etter jeg har kommet hjem.. Allerede nå kvar jeg meg til jeg skal på jobb igjen om 2 uker (heldigvis praksis i 3 uker, så har kun ett skift), da jeg vet at jeg kommer til å få høre både det ene og det andre igjen..

Med andre ord, kan man si opp en jobb under permisjonstiden? Skal jobbe så jeg opptjener retten til foreldrepenger, men dette makter jeg ikke stort mer :(

Ja! Og føler mange gjør det for å søke jobb mens de er i permisjon!

Forferdelig at du skal ha det sånn! Blir det for ille får du spørre om sykmelding, du psykososiale miljøet på jobben er kjempe viktig!

Er det ikke noe verneombud der du kan gå til?
Hørt om mange som slutter i jobben i løpet av permisjon, tror ikke det er noe lov eller regelverk for at du må komme tilbake til den samme jobben når du er ferdig i permisjon.. Vil tro at man kan si opp jobben sin når det passer for deg, ikke når det passer for arbeidsgiver

Er det ikke noe verneombud der du kan gå til?
Hørt om mange som slutter i jobben i løpet av permisjon, tror ikke det er noe lov eller regelverk for at du må komme tilbake til den samme jobben når du er ferdig i permisjon.. Vil tro at man kan si opp jobben sin når det passer for deg, ikke når det passer for arbeidsgiver

Det vet jeg ikke.. Har ikke hørt noe om det ihvertfall :/
Mannen er jo også fortvilt over å se at jeg kommer hjem med tårer i øynene etter jobb pga at jeg er sliten og har vondt eller at jeg har fått mye tilsnakk igjen.. Dette blir ihvertfall siste gangen jeg jobber fast i dagligvare! Fra nå av skal jeg kun jobbe når det passer meg, på hjemplassen min! Noe av det samme der også, men på langt nær det jeg opplever her oppe..

Ja jeg også mener du kan si opp jobben din i permisjonstiden. Men ikke si opp før rett før du skal tilbake igjen, du må ikke miste rettighetene dine. Har du en mnd oppsigelsestid, sier du opp en mnd før p-tiden din går ut. Mange som gjør det! Stakkar ikke noe hyggelig å gå på jobb når det er slik:( forstår deg godt... Ikke en god sjef når det blir slik og aldri noe positivt. Ikke et sted å være nei. Lykke til:)

Ja jeg også mener du kan si opp jobben din i permisjonstiden. Men ikke si opp før rett før du skal tilbake igjen, du må ikke miste rettighetene dine. Har du en mnd oppsigelsestid, sier du opp en mnd før p-tiden din går ut. Mange som gjør det! Stakkar ikke noe hyggelig å gå på jobb når det er slik:( forstår deg godt... Ikke en god sjef når det blir slik og aldri noe positivt. Ikke et sted å være nei. Lykke til:)

Så tiltross for at jeg opparbeider meg rett til foreldrepenger nå, så kan jeg miste dette dersom jeg sier opp tidligere i permisjonstiden? :o
Det er ikke bare sjefen, det er den ene medkollegaen min også, som virker som sjefens vaktbikkje.. :( Må alltid se meg over skulderen og forvente å få høre noe negativt..

Så tiltross for at jeg opparbeider meg rett til foreldrepenger nå, så kan jeg miste dette dersom jeg sier opp tidligere i permisjonstiden? :o
Det er ikke bare sjefen, det er den ene medkollegaen min også, som virker som sjefens vaktbikkje.. :( Må alltid se meg over skulderen og forvente å få høre noe negativt..
Kan ikke tro det er sånn det fungerer siden man tjener seg opp retten til foreldrepermisjon i tiden før man føder og da burde ikke forhold under permisjonen si noe utover at man fortsatt er registrert under nav (ikke flytter utenlands osv)
Du kan ta en anonym samtale til nav og høre hva de sier

Du mister ingenting om du sier opp i permisjonstiden. I forrige permisjon hadde jeg tre mnd oppsigelse, sa opp tre mnd før jeg skulle begynne å jobbe igjen og begynte rett i ny jobb. Ingen problemer :)
Har dere noen tillitsvalgt du kan snakke med? Høres ut som en forferdelig arbeidsplass...

Du mister ingenting om du sier opp i permisjonstiden. I forrige permisjon hadde jeg tre mnd oppsigelse, sa opp tre mnd før jeg skulle begynne å jobbe igjen og begynte rett i ny jobb. Ingen problemer :)
Har dere noen tillitsvalgt du kan snakke med? Høres ut som en forferdelig arbeidsplass...

Det er nestsjefen som er tillitsvalgt, han virker jo ganske forståelsesfull, men samtidig vet jeg at han er såpass på talefot med sjefene også at jeg føler jeg ikke helt kan stole på han allikevel..

Men hvorfor si opp tidligere i permisjonstiden? Er ikke sikker på noe, ville nok som de sier her inne ringt til nav å hørt med dem. Men vet at de jeg kjenner har sagt opp i slutten av permisjonstiden avhengig av hvor lang tid de har i oppsigelsestid. Du jobber jo ikke da uansett så samme om du sier opp tidlig eller sent? Gjerne jeg misforstod spørsmålet ditt:)

Off ikke noe greit å ha det slikt i det hele tatt. Stakkars... Vet ikke hva jeg skal si annet enn lykke til og håper disse månedene går fort slik at du raskt kommer ut i permisjon og slipper å jobbe der mer...

Men hvorfor si opp tidligere i permisjonstiden? Er ikke sikker på noe, ville nok som de sier her inne ringt til nav å hørt med dem. Men vet at de jeg kjenner har sagt opp i slutten av permisjonstiden avhengig av hvor lang tid de har i oppsigelsestid. Du jobber jo ikke da uansett så samme om du sier opp tidlig eller sent? Gjerne jeg misforstod spørsmålet ditt:)

Off ikke noe greit å ha det slikt i det hele tatt. Stakkars... Vet ikke hva jeg skal si annet enn lykke til og håper disse månedene går fort slik at du raskt kommer ut i permisjon og slipper å jobbe der mer...

Tenker litt i forhold til deres del, med å få ansatt noen andre tidligere, ikke bare vikarer :p Men det er jo sant det du sier om at jeg i den perioden uansett ikke jobber, så det er jo ikke noe hastverk sånn sett :)

Takk, det håper jeg at de gjør også..

Tror hun tenkte på sykemelding nå, er jo ikke bra å jobbe under sånne forhold..

Ah, slik ja. Men det blir da vel bare sykemelding for noen dager? Jeg jobber jo kun fast en dag i uken, samt annenhver helg, så det er jo "lenge" mellom hver gang jeg skal på jobb (mtp sykemelding).. Får vel bare bite sammen tennene og prate med nestsjefen eller en av sjefene om hva jeg føler, og håpe at de ikke "sparker meg" mer når jeg allerede ligger nede..

Ah, slik ja. Men det blir da vel bare sykemelding for noen dager? Jeg jobber jo kun fast en dag i uken, samt annenhver helg, så det er jo "lenge" mellom hver gang jeg skal på jobb (mtp sykemelding).. Får vel bare bite sammen tennene og prate med nestsjefen eller en av sjefene om hva jeg føler, og håpe at de ikke "sparker meg" mer når jeg allerede ligger nede..

Hvis det sliter såpass på det psykiske, så skal det vel kunne gå å få en får en litt lengre periode. Jeg ville i hvert fall snakket med legen min om det.
Men som tillitsvalgt har nestsjefen jo også en viss taushetsplikt over for deg, samme om han er veldig god venn med sjefen eller ikke.

Huff.. Men kjære deg, sånn skal man ikke ha det på jobb!! Du må gjøre noe med det.

Du har rett som arbeidstaker å si opp stillingen din i permisjonstiden, å retten på foreldrepenger har du tjent opp FØR du går ut i permisjon og du vil ikke på noe tidspunkt miste det grunnlaget.
Hvis du mistrives så mye i jobben din ville jeg vurdert sykemeldig som et alternativ, dette er også opptjeningsgrunnlag for foreldrepenger.

For å få foreldrepenger er det nok å ha jobbet i 6 av de siste 10 mnd før permisjon. Så du kan gjerne si opp 3 mnd før permisjonen dersom det er 3 mnd oppsigelsestid. Du kan og sykemelde deg i oppsigelsestiden. Å mistrives på jobben er ille :( jeg opplevde det en gang sa jeg var ansatt i stormotebutikk og begynte å gå ned i vekt. Plutselig (ifølge enkelte kollegaer) hadde jeg ikke forståelse for kundens behov, passet ikke klærne og var ikke representativ... Ikke fikk jeg særlig flere vakter heller.

Og en ting til: pass på å ikke bruke referanser fra denne jobben til evt fremtidige jobber. Min referanse fra stormotebutikken ødela heftig en gang. Hun gjorde rett og slett at jeg ikke fikk jobben :( så galt kan det gå...

Lykke til!

Back
Topp