Depresjon

babyliten

Forelsket i forumet
Dette er sikkert tabubelagt og jeg blir sikkert dømt med én gang. Men er det mulig å få depresjoner tidlig i svangerskapet? Er 20+0 i morgen, og merker at jeg begynner å bli veldig reservert og har det ikke bra i det heletatt.
Lurer på om noen har opplevd dette selv?

Det er absolutt mulig, det er vel sånn at noen er ekstra sårbare for depressive tanker i svangerskapet og barseltid. Det har ofte med hormoner å gjøre, eller at vanskelige ting i livet som man ellers takler greit blir for tøffe når man er gravid (med alt det medfører) i tillegg. Ingen kan dømme deg for det. Få time hos jordmor eller lege, og fortell akkurat hvordan du har det. Det er mye god hjelp å få, og de prioriterer gravide og ferske mødre. Jo tidligere du får hjelp med tankene og følelsene, jo lettere er det å gjøre noe. Jeg slet en stund etter fødsel sist (fikk hjelp), og er veldig obs på det nå. Masse lykke til!

Dette er sikkert tabubelagt og jeg blir sikkert dømt med én gang. Men er det mulig å få depresjoner tidlig i svangerskapet? Er 20+0 i morgen, og merker at jeg begynner å bli veldig reservert og har det ikke bra i det heletatt.
Det er absolutt mulig å få svangerskapsdepresjon, når som helst i graviditeten. Jeg har en nær venninne som opplevde det i sitt svangerskap. Hun følte seg fullstendig ukomfortabel som gravid og med forandringene i kroppen, ble usikker, innesluttet og sint. Etter 5 måneder fortalte hun endelig jordmor om hvordan hun hadde det, og ble tatt veldig på alvor. Rask henvisning til psykolog og 100% sykemeldt/svangerskapspenger. Slike ting tar de heldigvis svært alvorlig (iallfall i den kommunen), da det er viktig å ta tak i så tidlig som mulig for å forhindre en videreutvikling og senere fødselsdepresjon.
For henne hjalp disse tiltakene masse, hun følte seg gradvis bedre, kunne etterhvert glede seg over babyen i magen og fikk ingen videre fødselsdepresjon.
Ikke nøl med å søke hjelp og snakke med noen om hvordan du har det, det er utrolig viktig for din og babyens fremtid:)

Signerer Sprelline :happy:
Viktig å søke hjelp og snakke om det! Selvom det kan være vanskelig å ta steget :Heartred

Det er absolutt mulig å få svangerskapsdepresjon, når som helst i graviditeten. Jeg har en nær venninne som opplevde det i sitt svangerskap. Hun følte seg fullstendig ukomfortabel som gravid og med forandringene i kroppen, ble usikker, innesluttet og sint. Etter 5 måneder fortalte hun endelig jordmor om hvordan hun hadde det, og ble tatt veldig på alvor. Rask henvisning til psykolog og 100% sykemeldt/svangerskapspenger. Slike ting tar de heldigvis svært alvorlig (iallfall i den kommunen), da det er viktig å ta tak i så tidlig som mulig for å forhindre en videreutvikling og senere fødselsdepresjon.
For henne hjalp disse tiltakene masse, hun følte seg gradvis bedre, kunne etterhvert glede seg over babyen i magen og fikk ingen videre fødselsdepresjon.
Ikke nøl med å søke hjelp og snakke med noen om hvordan du har det, det er utrolig viktig for din og babyens fremtid:)
Ja forandringene er verst. Selv om jeg har gått gravid før så skulle man ikke tro det. Har skikkelig store problemer med at jeg legger på meg og det er vel det som har utløst alt. Nå ligger det jo veldig masse bak til at jeg ikke har det noe særlig - men absolutt, forandringene er vell en av de største tingene.

Fullt mulig! Ta det opp med fastlegen slik att det ikke utvikler seg mer :) Lykke til :)

Som det skrives her er det absolutt mulig. Fint at du identifiserer det tenker jeg, og ikke skyver det bort. Kanskje det kunne vært en idé å sette opp en time med lege eller jordmor for å få luftet deg litt? Tror det kan være viktig å ta tak i det så tidlig som mulig :)

Syns det er viktig å påpeke at du er IKKE alene. Det er flere som sliter både under og etter svangerskap, og dessverre er det mange som ikke tørr å søke hjelp i tide. Gjør det, tørr å søk hjelp, få ut alt det negative og begynn reisen mot en bedre hverdag. Erfaringsmessig så vil du få det bedre ganske fort. Bare følelsen av å ha klart/turt å søke hjelp er en boost.

Syns du det er vanskelig å henvende deg til lege eller jordmor kan du snakke med familie og venner om du har noen du kan betro deg til, og har du ikke det finnes det flere tjenester hvor du kan få hjelp via telefon, også anonymt.
Om du søker profesjonell hjelp kommer du til å bli lært opp til mindfulness, klare å styre dine tanker og bestemme over eget sinn.
Vis du syns det er vanskelig å søke hjelp kan du jo prøve på egenhånd, eventuelt forberede deg til å få hjelp? Finnes masse god hjelp på nettet også.

Et svangerskap er en så stor påkjenning for kroppen, at det å gå inn i en depresjon er lettere en hva mange tror. Stå på, og søk hjelp i tide :Heartred

Jeg har hatt det sånn hver gang jeg er gravid. Jeg skal ha samtale på sykehuset neste uke pga depresjonen. Gi beskjed til legen din så han kan henvise deg til et team på sykehuset eller DPS.

Titter innom fra oktober.. Syns det er flott at du skriver om det som er vanskelig!! Tusen takk!!
Har selv slitt med angst og depresjoner det her svangerskapet og før.. Selv om jeg var ganske bra før jeg ble gravid!
Det er ikke uvanlig og få svangerskapsdepresjon, det viktigste er at du får snakket med noen om det, og lufte tankene dine!
Føler med deg og vet hvordan du har det.. En god klem til deg <3

Hvordan går det med deg? ❤️

Jeg ble brått veldig nedstemt i uke 19. Men det gikk litt og litt over, og nå er jeg forholdsvis normal igjen. Uke 21 nå. Det er vel ikke et ukjent fenomen med svangerskapsdepresjon så vidt jeg vet :)

Back
Topp