Depresjon, hormonell ubalanse?

Kris-babynr2

Forelsket i forumet
✨️Julestjernene2023✨️
Hei. Jeg tok medisinsk abort i uke 13+1 da fosteret hadde ancephali og akrani (ikke levedyktig). Det var tungt med en gang, men etter hvert fikk jeg det mer på avstand. Føltes som at det var riktig å ta abort, men samtidig fælt og uverdig å ligge på firemannsrom med kun 1 bad når det skulle skje. Føltes som alt jeg ville er å bli gravid igjen.

Fast forward 2 måneder. Plutselig våknet jeg en dag og var deprimert. Hadde tunge tanker og følte på enorm følelse av meningsløshet som har vart mer eller mindre i 2 uker. Lurer på om noen andre har opplevd lignende reaksjone ? Evt hormonell ubalanse ?

Takk på forhånd.
 
Hei kjære deg. Så leit at du mistet babyen din. Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Nå er det 1 1/2 år siden jeg mistet sønnen min og jeg husker godt at den verste «kneika» kom etter et par måneder. Jula var også litt ekstra tøff. Det varte ei stund, men jeg passet på meg selv, var 50 % sykmeldt, snakket hos fastlegen annen hver uke og holdt meg i fysisk aktivitet (fikk dette anbefalt av legen). Merket en bedring etter noen måneder og et halvt år senere var jeg tilbake i full jobb. Jeg vet ikke om det hjelper å høre nå, men du kommer til å få det bedre <3
 
Takk, det hjelper å vite at den kan bli bedre. Jeg har hatt det utrolig vanskelig i julen, mye tårer, alt har føltes så meningsløst. Får dårlig samvittighet for dem rundt meg.
 
Takk, det hjelper å vite at den kan bli bedre. Jeg har hatt det utrolig vanskelig i julen, mye tårer, alt har føltes så meningsløst. Får dårlig samvittighet for dem rundt meg.
Har opplevd dette med alle, både tidlig og seint. Eg trur at når ein blir gravid så skjer det så enormt mykje i kroppen, og kroppen forbereder seg på å bære fram eit liv, så når det då blir avbrudt har det iallefall hos meg skapt ein enorm ubalanse. Både i energi, humør, matlyst osv. Har lest mykje forskning ang abort, og det skjer ufattelig mykje meir i kroppane våre enn det som er forespeilet. Men typisk er det, at det er så lite fokus på kvinnehelse at dette blir nedprioritert og snakka lite om.

Leit at du har hatt ei vond jul, føler virkelig med deg ❤️ mista sjølv rett før jul nå, mista også før jul i 2019, og på første søndag i advent i 2020 (15 uker på vei) og hu eg mista i uke 19 hadde termin rett før jul. Men eg fekk ein nydelig sønn rett før jul i 2021, det veier mykje opp, men føler liksom kroppen har hatt ein slags ubalanse imellom graviditetene heile veien, som absolutt e på plass igjen nå :(

Ikkje tenk på dei rundt deg, dette er noko kroppen "må" igjennom. Ta deg tid til å sørge over det som kunne vært, og bruk tid på sofaen og spis det du ønsker med god samvittighet i nokre veker. Du vil finne lykke i den kvardagen etterkvart også, om du berre lar det komme til overflaten og gir det rom å føle ifra seg ❤️
 
Så utrolig trist å høre at du mistet også. Tusen takk. Jeg har det bedre nå. Kjenner jeg går håpet mitt tilbake. Har PCOS og desverre tar tid å bli gravid igjen, men håper nå snart ❤️
 
Back
Topp