Depositum ved leie av leilighet

Ønskebarnnr2

Gift med forumet
Flere leiligheter skal ha dobbel husleie som depositum. Hvordan får man råd til det? Kan liksom ikke bare ta 18-20 000kr rett ut av konto. Betaler man husleie samme mnd i tillegg til depositum når man skal leie leilighet?

Flere leiligheter skal ha dobbel husleie som depositum. Hvordan får man råd til det? Kan liksom ikke bare ta 18-20 000kr rett ut av konto. Betaler man husleie samme mnd i tillegg til depositum når man skal leie leilighet?
Stort sett ja. Man sparer som regel opp til det. Evt kan nav stille depositumsgaranti men ikke alle utleiere godtar det,

Vi gjorde det. Sparte noen måneder før vi flyttet inn.

Jeg er vant med tre måneders husleie i depositum. Så bare to måneder var jo lite. Og ja, depositum betales vanligvis inn like før/på samme tidspunkt som første husleie.

Jeg sparer opp til det, såklart. Og når jeg får det tilbake, så bruker jeg det ikke opp. Lar det stå på sparekonto/bufferkonto til neste leilighet/depositum/anledning hvor man trenger en god slump penger. Bufferkonto er uansett noe du burde ha, med ca to-tre måneders lønning på. Har du det, så har du ikke problemer med å legge ut for depositum heller.

Jeg er vant med tre måneders husleie i depositum. Så bare to måneder var jo lite. Og ja, depositum betales vanligvis inn like før/på samme tidspunkt som første husleie.

Jeg sparer opp til det, såklart. Og når jeg får det tilbake, så bruker jeg det ikke opp. Lar det stå på sparekonto/bufferkonto til neste leilighet/depositum/anledning hvor man trenger en god slump penger. Bufferkonto er uansett noe du burde ha, med ca to-tre måneders lønning på. Har du det, så har du ikke problemer med å legge ut for depositum heller.
Har man masse penger på sparekontoen, så er det kanskje ikke nødvendig å leie heller.

Har man masse penger på sparekontoen, så er det kanskje ikke nødvendig å leie heller.
Det er vesentlig forskjell på å ha 2-3 månedsleier til depositum og å ha egenkapital til å kjøpe. Da snakker vi jo flere hundre tusen.

Joda. Banken gir ikke boliglån med mindre man har fast 100% stilling og skyhøy årslønn. Har hatt nærmere 300 000 på konto stående uten å få boliglån. Så leie må man.

Vi leier ut og krever 3 mnd leie depositum på egen depositumskonto i DNB

Joda. Banken gir ikke boliglån med mindre man har fast 100% stilling og skyhøy årslønn. Har hatt nærmere 300 000 på konto stående uten å få boliglån. Så leie må man.

Har du sjekket med Husbanken da? De kan stille med topplån som går inn som egenkapital og da er det lettere å få lån i banken.

Det er ganske vanlig. Husleie betaler du til husvert og lurt å få pengene satt inn på egen depositumskonto, så får du rentene selv.

Hva er en skyhøy årslønn? :p
Om man vil kjøpe alene, selvsagt litt avhengig av prisen på boliger i området, men snakker vi 1,5 mill og opp (og det er ikke mange boliger i noenlunde urbane strøk i Norge til under den prisen), så minst 500 000 i årslønn sånn ca. Skal du ha 2,5 millioner må du nok opp i 650 000 i årslønn + egenkapitalen.

Har du sjekket med Husbanken da? De kan stille med topplån som går inn som egenkapital og da er det lettere å få lån i banken.
Husbanken gir slik jeg har forstått det, kun lån til de som vil ha "varig" utfordring med å komme seg inn på markedet. Så slike som meg faller ikke inn i den kategorien. Jeg har en mastergrad som betyr at banker osv forventer at jeg skal tjene bedre etterhvert, selv om jeg til dags dato, 8 år etter endt utdannelse, fortsatt ikke har klart å få en faglig relevant stilling eller annen stilling som krever det utdanningsnivået.

Så jeg har leid bolig i nesten alle år. Kjøpte en leilighet med en kjæreste for noen år tilbake, solgte min halvpart til han da vi gikk fra hverandre. Da var BSU åpnet og brukt, så måtte bare sette pengene på sparekonto. Fikk ikke nytt boliglån tilsvarende noe man kunne kjøpe noe for. Men det var i en av Norges dyreste byer å kjøpe bolig i da, så var ikke sjangs på å få et lån av den størrelsen. På det tidspunktet satt jeg kun med 50% fast stilling også, og resten ekstravakter. Jeg så ikke poenget med å søke lån en gang.

Men det er ikke et problem nå lenger. Billigere by, 100% fast stilling (fortsatt ikke høy lønn, men likevel..) + en ektemann som tjener veldig bra. Så den saken er løst for mitt tilfelle og jeg har kjøpt meg inn i hus. Poenget var uansett bare at man kan ha masse penger på sparekonto, og likevel måtte leie bolig.

Jeg kjenner også til personer på uførepensjon, som ikke får boliglån eller hjelp av Husbanken til boliglån. De har bare spart og spart og til slutt hatt alle pengene som trengtes til å kjøpe bolig helt uten lån. Den personen flyttet til langt ute på landet et sted, til en bitteliten bygd, for det var der han fant en bolig som var billig nok + at han vant budrunden. Uten boliglån, for det fikk han ikke. Men han hadde jo måttet spare opp hele kjøpesummen selv, noe jeg er vilt imponert over.

Jeg har ei venninne også, som grunnet lav lønn (fast stilling, men lav lønn) ikke fikk boliglån. Hun sparte opp 1 mill i egenkapital, før hun fikk lån nok av banken til å dekke resten for å kunne kjøpe seg en bolig. Det er jeg også vilt imponert over.

Så ja... å spare opp 2-3 måneders husleie til depositum, det ser jeg ikke på som uoverkommerlig.

Om man vil kjøpe alene, selvsagt litt avhengig av prisen på boliger i området, men snakker vi 1,5 mill og opp (og det er ikke mange boliger i noenlunde urbane strøk i Norge til under den prisen), så minst 500 000 i årslønn sånn ca. Skal du ha 2,5 millioner må du nok opp i 650 000 i årslønn + egenkapitalen.
Et par år før jeg ble sammen med min samboer, snakket jeg med banken ang lån. Da måtte jeg ha ca 300.000 i årslønn for å få lån på 1mill :nailbiting:

Jeg ble faktisk også overrasket da jeg hørte at det ble "krevd" 3mnd depositum ved leie av leilighet. På den tiden jeg og bestevenninnen min leide sammen, så var ikke dette veldig vanlig her i området(10år siden). Tror vi betalte en mnd depositum på to av stedene:p det er ikke bare bare å spare opp si 30tusen i full fart hvis man flytter fra sin partner o.l. Det kommer jo helt ann på hvor lang tid man får spare før man skal leie:)

Et par år før jeg ble sammen med min samboer, snakket jeg med banken ang lån. Da måtte jeg ha ca 300.000 i årslønn for å få lån på 1mill :nailbiting:

Jeg ble faktisk også overrasket da jeg hørte at det ble "krevd" 3mnd depositum ved leie av leilighet. På den tiden jeg og bestevenninnen min leide sammen, så var ikke dette veldig vanlig her i området(10år siden). Tror vi betalte en mnd depositum på to av stedene:p det er ikke bare bare å spare opp si 30tusen i full fart hvis man flytter fra sin partner o.l. Det kommer jo helt ann på hvor lang tid man får spare før man skal leie:)
Nei, det er ingen som sier at det er "bare bare" å spare opp 30 000 i full fart, men at det er sparing som skal til kommer man ikke utenom. Man burde ihvertfall ikke ta opp forbrukslån. Sparing er svaret, selv om det tar tid. Da får man prøve å finne et sted som ikke tar depositum eller bo gratis hos venner en periode eller noe, mens man får spart opp penger. Og så må man neste fortsette å spare opp penger i en bufferkonto uansett om man ender opp med å bo gratis hos noen eller slipper å betale depositum. Det å ikke spare penger, eller ikke ha en bufferkonto, er økonomisk lite gjennomtenkt og ikke smart. Vet om mange damer som blir i et dårlig forhold fordi de ikke har råd til å flytte ut. Og vet om mange damer som betaler alt av mat og løpende utgifter, mens mannen sitter og betaler ned på eget boliglån istedenfor. Damer tar ofte ekstremt dårlige økonomiske valg. Så derfor: spar penger til en buffer, så har du penger til depositum senere, eller til noen månedsleier, eller til egenkapital til bolig, eller til krisesituasjoner. Å spare penger er noe alle burde gjøre uansett hvilken situasjon de er i. Fordi nei, det er ikke lett å trylle frem 30 000, så derfor må man ha spart dette opp lang tid i forkant. Plutselig så trenger du de pengene. Da er det ekstremt kjekt å ha de på konto. Man må tenke fremover og ikke bare her og nå.

Hilsen en som er over snittet gira på personlig økonomi og sparing.

Et lite tips til, sånn på slutten: damer, spar i aksjesparekonto i tillegg til høyrentekonto. Om dere har mulighet for BSU så kjør alt av sparepenger inn dit.

Jeg kjøpte leilighet til 1,6 med 350 000,- ish. i inntekt, jeg. Hadde ca. 100 000,- i EK og kausjonist på resten.
Ja, men med kausjonist regnes det annerledes. Jeg hadde 330 000 i årslønn og 300 000 i egenkapital, fikk lån på 1,3 mill. En jeg var sammen med hadde over 500 000 i årslønn og ca 200 000 i egenkapital, og fikk lån på 2 mill. Dette var noen år siden da.

Back
Topp