Har du sjekket med Husbanken da? De kan stille med topplån som går inn som egenkapital og da er det lettere å få lån i banken.
Husbanken gir slik jeg har forstått det, kun lån til de som vil ha "varig" utfordring med å komme seg inn på markedet. Så slike som meg faller ikke inn i den kategorien. Jeg har en mastergrad som betyr at banker osv forventer at jeg skal tjene bedre etterhvert, selv om jeg til dags dato, 8 år etter endt utdannelse, fortsatt ikke har klart å få en faglig relevant stilling eller annen stilling som krever det utdanningsnivået.
Så jeg har leid bolig i nesten alle år. Kjøpte en leilighet med en kjæreste for noen år tilbake, solgte min halvpart til han da vi gikk fra hverandre. Da var BSU åpnet og brukt, så måtte bare sette pengene på sparekonto. Fikk ikke nytt boliglån tilsvarende noe man kunne kjøpe noe for. Men det var i en av Norges dyreste byer å kjøpe bolig i da, så var ikke sjangs på å få et lån av den størrelsen. På det tidspunktet satt jeg kun med 50% fast stilling også, og resten ekstravakter. Jeg så ikke poenget med å søke lån en gang.
Men det er ikke et problem nå lenger. Billigere by, 100% fast stilling (fortsatt ikke høy lønn, men likevel..) + en ektemann som tjener veldig bra. Så den saken er løst for mitt tilfelle og jeg har kjøpt meg inn i hus. Poenget var uansett bare at man kan ha masse penger på sparekonto, og likevel måtte leie bolig.
Jeg kjenner også til personer på uførepensjon, som ikke får boliglån eller hjelp av Husbanken til boliglån. De har bare spart og spart og til slutt hatt alle pengene som trengtes til å kjøpe bolig helt uten lån. Den personen flyttet til langt ute på landet et sted, til en bitteliten bygd, for det var der han fant en bolig som var billig nok + at han vant budrunden. Uten boliglån, for det fikk han ikke. Men han hadde jo måttet spare opp hele kjøpesummen selv, noe jeg er vilt imponert over.
Jeg har ei venninne også, som grunnet lav lønn (fast stilling, men lav lønn) ikke fikk boliglån. Hun sparte opp 1 mill i egenkapital, før hun fikk lån nok av banken til å dekke resten for å kunne kjøpe seg en bolig. Det er jeg også vilt imponert over.
Så ja... å spare opp 2-3 måneders husleie til depositum, det ser jeg ikke på som uoverkommerlig.