Dentinox

Satinsky

Prinsemamma
Hei Åse. Jeg har en sønn på seks måneder som begynner å få tenner. Han klør veldig, og jeg har da smurt Dentinox på gummen der tennene kommer frem. Det ser ut til å virke,da han roer seg. Jeg har kun brukt det når han legger seg for kvelden. Jeg mistenker at han er urolig på etternatta pga samme problem, men fordi Dentinoxen smaker så sterkt, og han reagerer litt med at han skjærer grimaser,har jeg ikke gitt mer på natta. Hva slags effekt har egentlig Dentinox, og hva slags bivirkninger kan det gi? Finnes det alternativer? Ved søk på felleskatalogen på nett, får jeg ikke opp så mye. Far i huset er veldig skeptisk til alt av medisiner, mens jeg som har vært sykepleier i ti år og jobbet med barn, kreftpasienter og smertepasienter, er vant til å håndtere mye medisiner. Når det kommer til eget barn blir man likevel mer tilbakeholden :)
 
Hei Åse. Jeg har en sønn på seks måneder som begynner å få tenner. Han klør veldig, og jeg har da smurt Dentinox på gummen der tennene kommer frem. Det ser ut til å virke,da han roer seg. Jeg har kun brukt det når han legger seg for kvelden. Jeg mistenker at han er urolig på etternatta pga samme problem, men fordi Dentinoxen smaker så sterkt, og han reagerer litt med at han skjærer grimaser,har jeg ikke gitt mer på natta. Hva slags effekt har egentlig Dentinox, og hva slags bivirkninger kan det gi? Finnes det alternativer? Ved søk på felleskatalogen på nett, får jeg ikke opp så mye. Far i huset er veldig skeptisk til alt av medisiner, mens jeg som har vært sykepleier i ti år og jobbet med barn, kreftpasienter og smertepasienter, er vant til å håndtere mye medisiner. Når det kommer til eget barn blir man likevel mer tilbakeholden :)

Hei:)
Dentinox inneholder benzokain, som er et overflateanestetikum som gir smertelindring/bedøvelse der det smøres på i omtrent 3-5 timer.
Når det gjelder bivirkninger av Dentinox, så var det en sak på dette i 2012 (http://legemiddelverket.no/Nyheter/...inox-NAF-ved-tannfrembrudd-bør-begrenses.aspx), dette gjelder en sjelden, men alvorlig bivirkning. Det er rapportert om et tilfelle av dette i Norge. I USA selges benzokain i veeeeldig mye høyere konsentrasjoner, og der har de hatt flere tilfeller av denne bivirkningen.
Rådet mitt er å begrense bruken av Dentinox så mye som mulig og for eksempel på dagtid (når man tåler litt våken-tid;)) og kun bruke Dentinox på kveldene hvis du synes det er nødvendig.

Håper dette var til hjelp:)
ÅSe
 
Takk for svar! Jeg smakte på Dentinoxen selv i dag, og ble overrasket over hvor sterkt det var. Imidlertid er jeg glad for at den finnes, ellers tror jeg ikke lillegutt hadde fått sove i kveld. På dagen i dag har han omtrent ikke sovet. Bruker ikke Dentinoxen på dagen. Takk for informasjon om bivirkninger, som jeg virkelig håper vi slipper her i huset. Har et annet spørsmål også, men lager en ny tråd på det.
 
Ikke noe problem - håper svaret var til nytte! Det er jo en bivirkning man ikke ønsker, så greit å vite om tegn på den - men som sagt ikke en vanlig bivirkning i det hele tatt:)
 
Back
Topp