denne youtubefilmen (terroren)

LilleLavendel

Forumet er livet
den ligger jo ute på sider enda. skal den ikke slettes overalt? skal man melde fra når man kommer over den eller? eller blir sånt alltid liggende på nett?

Den kommer sannsynligvis aldri til å forsvinne, da folk lagrer den og legger den ut på nytt. Samme med manifestet.
Når noe er ute på internett, er det dessverre vanskelig å få fjernet det igjen. 

Det blir nok liggende på nett til evig tid. Er nok av gærninger som har lastet ned og kopiert alt de har kommet over og lagt ut på egne hjemmesider. Det er jo ikke ulovelig å ha sånt liggende, men en kan jo håpe at store nettsteder som f.eks youtube sletter det de kommer over så det ikke er SÅ lett å finne.

Jeg skriver ikke navnet hans, jeg søker ikke på navnet hans, jeg leser ikke "manifestet" eller ser på videoer. Mitt bidrag er å ikke gi han tilfredstillelsen av oppmerksomhet. Det mest fantastiske som kunne skjedd var at mannen ble glemt, meningene hans ble glemt, bildet hans ikke ble vist mer, navnet hans ikke ble nevnt. Kun handlingen hans, de som måtte dø og samholdet og demokratiet skal bli husket. Måten myndighetene har taklet dette på. Engasjementet alle viser. Det skal vi huske. Det andre er et ikke-tema. Ikke gi han visninger, treff osv. 

Men om ingen av oss vanlige dødelige leser det han har skrevet vil vi aldri kunne forstå hva som foregår inni hodet hans, og hvordan disse gærningene tenker. Vi vil nok aldri forstå det, men vi bør lese det de driver med.

Og hvis vi ikke får noe kunnskap om hva som skjer så vil vi heller aldri kunne forebygge og hindre at det skjer igjen. Tror det er utrolig viktig at hverken han eller hva han står for blir glemt og gjemt bort.

Jeg skal lese manifestet når ting har roet seg, og jeg har fått det litt på avstand

Dramadama skrev:
Men om ingen av oss vanlige dødelige leser det han har skrevet vil vi aldri kunne forstå hva som foregår inni hodet hans, og hvordan disse gærningene tenker. Vi vil nok aldri forstå det, men vi bør lese det de driver med.

Og hvis vi ikke får noe kunnskap om hva som skjer så vil vi heller aldri kunne forebygge og hindre at det skjer igjen. Tror det er utrolig viktig at hverken han eller hva han står for blir glemt og gjemt bort.

Jeg skal lese manifestet når ting har roet seg, og jeg har fått det litt på avstand

Skulle akkurat til å skrive noe lignende... :)

Mye viktigere for meg at man for forståelse for åssen han har klart dette, og få innsikt i hans verden slik at dette ikke skjer igjen, enn at han skal "straffes". Han er ikke verdt noenting i mine øyne, driter i hva han føler og tenker, han er ikke "menneske" i mine øyne, og hans gleder eller sorger har jeg ingen interresse av. Mye viktigere å lære av dette!

Hvordan video? Er vel det eneste jeg ikke har fått med meg tror jeg

My_ skrev:

Frk.VilliTrusa skrev:

My_ skrev:

En youtube film som ble lastet opp i forbindelse med at han lanserte manifestet sitt. Omhandler i korte trekk hva manifestet handler om, og hans ideologi. Dette er en syk syk mann!

Innsikt i et gale sinn hjelper ikke noen vil jeg tro. Jeg er for ytringsfrihet og ser at kanskje det at denne typen meninger har vært tiet ihjel, er et problem. Men jeg vil ikke gi han den personlige tilfredsstillelsen av at flere har lastet den videoen eller "manifestet" hans. Jeg skal ikke gi han noe, når han har tatt så mye fra meg.

Dramadama skrev:

Helt enig! Bortsett fra at jeg ikke skal lese manifestet. For meg er det viktig å forstå hvordan han har tenkt. 

Fru Riskorn skrev:
Innsikt i et gale sinn hjelper ikke noen vil jeg tro. Jeg er for ytringsfrihet og ser at kanskje det at denne typen meninger har vært tiet ihjel, er et problem. Men jeg vil ikke gi han den personlige tilfredsstillelsen av at flere har lastet den videoen eller "manifestet" hans. Jeg skal ikke gi han noe, når han har tatt så mye fra meg.

Den personlige tilfredstillelsen gir du han ikke uansett for han har da ikke tilgang på internett så han aner jo ikke så syns det er litt sånn bortkastet å skrike så høyt om at man gir han tilfredsstillelse ved å lese om han osv...

Han vil alltid leve i sin egen verden og tro at folk ser på han som helt, uansett hva folk gjør for å bevise motsatt for han. Mye viktigere å få litt innsikt i hva som har foregått og ikke bare skjule alt og gjøre folk nysjerrige. La heller folk få lese å se hvor syk han egentlig er, for det ser man faktisk veldig godt i manifestet osv....

Fru Riskorn skrev:
Jeg skriver ikke navnet hans, jeg søker ikke på navnet hans, jeg leser ikke "manifestet" eller ser på videoer. Mitt bidrag er å ikke gi han tilfredstillelsen av oppmerksomhet. Det mest fantastiske som kunne skjedd var at mannen ble glemt, meningene hans ble glemt, bildet hans ikke ble vist mer, navnet hans ikke ble nevnt. Kun handlingen hans, de som måtte dø og samholdet og demokratiet skal bli husket. Måten myndighetene har taklet dette på. Engasjementet alle viser. Det skal vi huske. Det andre er et ikke-tema. Ikke gi han visninger, treff osv. 

Enig, men han er jo en veldig interessant tilfelle da. På en måte.
Media kommer nok ikke til å slutte å skrive om han før han dør. Og litt etter det.

Og det er jo ganske interessant å diskutere da.
Er det en gal manns verk?
Er det en ond manns verk?
Hans virkelighetsoppfatning tilsa jo at han gjorde noe godt, så man kan ikke si at det var ondskap heller.
Galskap på et vis, men på en annen side er han jo ved sine fulle fem og er heller ikke dum.
Det er bare virkelighetsoppfatningen som har gått på en smell. Så det eneste man kan gjøre er jo å stenge han inne og forhindre at han gjør noe sånt igjen.

Back
Topp