Denna permisjonen, altså!

LuringNr3

Gift med forumet
Argh! Vi sitter her og beregner oss gale på denna permisjonen... Blir helt surrete i hodet, jeg :P

Uff her kan ingenting ting settes i Stein før vi vet om mannen kommer inn på skole til høsten også.. Den beskjeden får han ikke før i juli.. Ikke så lett da :S

Æsj, nei det er ikke lett!

Jeg syns jo det er litt spesielt at det er 12 uker forbeholdt far, og det bare er 9 uker forbeholdt mor! :P Flere og flere karrieremødre dytter jo mye av permisjonen over på far, veit jeg... Merkelig at det er slik, syns jeg... Sambo har ikke noe særlig behov for 12 uker permisjon. Kunne klart seg med å være hjemme 2-3 uker etter fødsel, for å hjelpe meg, liksom, ikke noe mer enn det. Dette er det han sier selv, altså ;) Han får jo helt spader av å tenke på å gå hjemme i 3 mnd :P

Hadde litt hodebry med dette vi også... Men plutselig fant vi en god løsning :-) Håper det ordner seg.

Har begynt å rekne på det vi og....

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Synes det et trasigt at sånt skal være regulert av myndighetene. Snakk om detaljstyring. Men men, alt i alt har vi jo veldig bra ordning i Norge. Vi har så vidt begynt å regne litt på det vi også :)

Pappan må ikke være hjemme i 12 uker , han kan velge å ta ut så mange uker han vil. Tror han kan dele opp permisjonen inntil barnet fyller 3 år! Greit hvis en ikke er så klar for å være hjemme med barnet sammenhengende i 12 uker.

Her deler pappan permen sin i to, endel uker første vinteren, og så blir resten enten gradert en dag i uka fra bhg-start, eller noen uker neste vinter igjen. Han kan ikke ta 12 uker sammenhengende pga firmaet han driver. Vi er av de familiene hvor far ikke hadde tatt noen uker dersom man kunne fordele alle perm-ukene sjøl, det passer egentlig skikkelig dårlig... Men han kommer antakelig til å tilbringe mer tid med barnet i de første åra enn mange andre pappaer (mye fleksibilitet og korte dager, ferie), så tilknytningsbiten og ansvarliggjøringsdelen er jeg ikke bekymra for en plass. Vi sparer, lever billig og tåler over et halvt år i ulønna perm på meg, men mange familier har ikke den muligheten. Det er synd for familien og ikke minst barnet, at de tolv ukene bare forsvinner om ikke far kan ta dem. En viss grad av styring kreves tydeligvis for at noen menn skal ta sin del, og jeg er VELDIG for holdningsendringer i arbeidslivet sånn at det er like automatisk ok at far tar perm som at mor gjør det, men ellers synes jeg det burde være familienes valg. Hver familie er forskjellig og har forskjellige behov...

vi har også regnet oss gaale på dette.. Jeg er nettopp ferdig som student og begynt i fast jobb,s¨har ikke akkurat rukket å tjene opp så mye.. Men vi har valgt at jeg tar 100 % lønn, i tillegg til at jeg skal ta 5 uker ferie, også skal jeg ta 10 uker permisjon uten lønn etter at fødselspermisjonen er ferdig.. Håper virkelig at vi har regnet rett på dette!!

Back
Topp