Den videoen av bag med nett i bil

¤Luga¤

Gift med forumet
Husker dere den videoen hvor man kunne se hva som skjedde med babyen under krasj i bag med nett?

Har noen link?

Takk[:)]

Bare hyggelig :-)

Men flere av de filmene der ser jo ikke særlig godt festet ut da? Altså, jeg er absolutt ikke tilhenger av barn i mors armer, men dette var jo i tillegg mor uten setebelte da, det blir jo ikke akkurat bedre av det, i alle fall... Og jeg trodde barn i bag med nett hadde seler så deikke kunne fyke avsted på den måten...? Selvsagt ikke så bra som sete likevel, men ikke såååå ille, liksom? Og da virker det litt mot sin hensikt, for man kan jo tenke at "ja, men jeg skal jo ikke ha det uten setebelte da" f.eks...

Disse er festet. Det er tester utført av ADAC og lignende.

Det du tenker på heter Boxette, der festes barnet, men dette er heller ikke på langt nær så sikkert som et bakovervendt babysetet.

Hva velger vi?
Bakovervendt barnesete, boxette eller sikkerhetsnett?

Trygg Trafikk
er klare i sine anbefalinger, bakovervendt bilstol er det aller sikreste alternativet.
Sveriges svar på Trygg Trafikk, NTF, går så langt som å si at vognbag kun bør brukes hvis barnet har en form for funksjonshemning eller eventuelt andre spesielle grunner som gjør at barnet må ligge. De anbefaler da folk å forhøre seg med lege først.

Myten om at bakovervendt barnestol er skadelig for ryggen til spedbarnet

Det finnes ingen dokumentasjon på at det er skadelig for ryggen til de små å sitte i en bilstol. Noen velger bagnett/boxette på lengre bilturer fordi de er av den oppfatning at bilsete er skadelig for ryggen til barnet, men det stemmer altså ikke. Man skal uansett stoppe å ta pauser på lengre bilturer, det trenger både store og små. Overlege Tor Einar Calisch ved barneintensiv avd. på Ullevål sykehus sier til Trygg Trafikk at man burde ta en pause ca. annen hver time, sover barnet trenger man ikke vekke det for å ta en pause. Lytt til barnets signaler, barnet sier som regel i fra om det har det ubehagelig.

Jeg får ikke sett alle, for flash player funker ikke[:@]

Men, hvert fall, når det gjelder bag med nett, så har man sånne putegreier man legger på hver side, men faktisk så blir det fortsatt romslig oppi der når baby er helt nyfødt....

Brukte det litt i begynnelsen, skal ALDRI gjøre det igjen etter å ha sett dette....

ORIGINAL: ¤Gabriel`s mam¤

Jeg får ikke sett alle, for flash player funker ikke[:@]

Prøvd å vise det i IE? Her fungerer ikke alltid alt om jeg bruker Firefox

Jeg er helt enig altså, i at bakovervendt sete er det tryggeste, og det er det vi planlegger å bruke også (med HYPPIGE stopp på langtud, våre langturer er nemlig 7-8 timers kjøring om man kjører nærmest uten pause, og det er neppe bra for en babyrygg, men vi må så langt for å besøke de kommende besteforedre, så det blir nok noen slike turer, til jul og sommer og påske og sånn, men de kommer til å ta enda flere timer med barn, naturlig nok)

Men jeg tror likevel at om mor med brn i armene hadde hatt sele (så virkelig ikke sånn ut på den filmen?) så hadde hun ikke føket helt frem i glasset selv i alle fall. Men å kjøre med barnet i armene er jo galskap i seg selv, så de som gjør sånt er sikkert truende til å kjøre uten belte også...

Back
Topp