Den store treningstråden

Snella

Betatt av forumet
Jeg regner med at det er andre som også bruker en del tid på trening her inne, som kanskje kan ha lyst til å dele litt erfaringer knyttet til trening i svangerskapet.

Jeg trener hovedsakelig styrketrening, men har også drevet litt med løping/jogging.
Til nå har jeg ikke jogget noe i svangeskapet (er redd for å riste løs ting! Vet det er kjempeteit!! hehe). Jeg går derimot en del på mølla i tillegg til styrketreningen. Når det gjelder styrke, har jeg gått litt ned på tyngde på vekter og trener i større grad med flere repetisjoner nå enn før jeg ble gravid. Målet er å vedlikeholde formen så godt jeg kan gjennom svangerskapet. Jeg har foreløpig ikke hatt noe særlig plager med dårlig form, så det har så langt fungert greit.

Andre som har erfaringer med trening i svangerskapet de har lyst til å dele?

Så langt har jeg trent stort sett slik som alltid.
Driver med astanga yoga. Det gjør jeg vanligvis hver dag, med 2-3 lengre økter på 2 timer per uke.
Min yogalærer har sagt at jeg kan fortsette som normalt enn så lenge.
Har merket at jeg har hatt litt mindre energi noen ganger, ettersom astanga yoga er ganske hardt og intenst fysisk, men ellers ingen hindringer.

I tillegg liker jeg å jogge, men det har jeg gjort lite av de siste ukene. Normalt jogger jeg 3-4 ganger per uke. Tenker å ta opp jogginga, og se hvordan det føles.

Jeg surfer også en del (bølgesurfing) ettersom jeg bor på Gran Canaria.
5 dager etter at jeg fant ut at jeg var gravid reiste vi på ferie til Sri Lanka og Maldivene. Surfet også der, men var litt forsiktigere enn normalt med tanke på fall og spesielt andre folk og brett i vannet.
Merket også at det plutselig var ubehagelig å ligge på brettet pga av puppeneo_O Det var nytt for meg! De har vokst:D

Jeg regner med at det er andre som også bruker en del tid på trening her inne, som kanskje kan ha lyst til å dele litt erfaringer knyttet til trening i svangerskapet.

Jeg trener hovedsakelig styrketrening, men har også drevet litt med løping/jogging.
Til nå har jeg ikke jogget noe i svangeskapet (er redd for å riste løs ting! Vet det er kjempeteit!! hehe). Jeg går derimot en del på mølla i tillegg til styrketreningen. Når det gjelder styrke, har jeg gått litt ned på tyngde på vekter og trener i større grad med flere repetisjoner nå enn før jeg ble gravid. Målet er å vedlikeholde formen så godt jeg kan gjennom svangerskapet. Jeg har foreløpig ikke hatt noe særlig plager med dårlig form, så det har så langt fungert greit.

Andre som har erfaringer med trening i svangerskapet de har lyst til å dele?

Der kjente meg igjen. Er så forsiktig med alt tør ikke å løpe som før engang. Tenker å vente med trening etter uke 12. Håper jeg da :)

Jeg løper litt på mølle kombinert med styrketrening. Det eneste jeg forholder meg til er at jeg lytter mer til kroppen og ikke presser meg selv like hardt som tidligere. Merker at det eg litt tungere å løpe etter at jeg ble gravid, selv om jeg bare er i svangerskapsuke 7. Har forstått det slik at dette kan komme pga. økt blodvolum.

Jeg også trente endel. 3-5 ganger i uka. Mest jogging og løping på fjellet.. men nå er jeg så kvalm, og viss jeg prøver løpe føles det ikke helt bra. Så tenkte avvente til kvalmen gir seg. Men skal på jentebølgen 9.juni da.. ca 9+1 uker da..

Jeg har pleid å gå hver mandag på en trimtime som arrangeres lokalt, ganske intense greier med både kondisjon, koordinasjon og styrke. De siste gangene har jeg funket så dårlig der, blant annet fordi jeg har hatt så vondt i puppene at jeg sliter med å hoppe og løpe, og det har vi gjort en del av. Så jeg har bestemt meg for å ta tidlig sommerferie derfra, og heller trene hjemme. Har sett litt på noen filmer og tenkt å fokusere på styrke og stabiliseringsøvelser hjemme, samt gå mye turer både langs vei og i fjell og mark i sommer. :)

Trener 4-6 ganger i uka her og har gjort det i lang tid før jeg ble gravid. Mye løping og etterhvert mer og mer styrke. Så her skal jeg bare prøve å fortsette med det. Det gir meg så mye. ;)

Har ikke de verste symptomene enda, men jeg er ganske sikker på at de kommer (var kvalm fra uke 6-22 med første). Eneste som plager meg er trøtthet (kombinert med jobb og en på 15 mnd). Liker også best å trene på formiddagen, men det blir vanskelig når jeg jobber 100% som pedleder i barnehage.

Fint med flere treningsinteresserte! Da kan vi dele litt erfaringer underveis i svangerskapet :)
Jeg trener stort sett hver dag, men har satt ned intensiteten litt nå etter jeg ble gravid. Jeg merker at jeg har fått så dårlig kondis! Må til og med innimellom ta pause opp trappa på jobb (6. etasjer)! Så rart.. det hverken synes på kropp eller vekt at jeg er gravid, men likevel er det tydeligvis noe som skjer her!

Jeg har foreløpig ikke hatt noen plager ved trening, men kjente litt stramming i livmora da jeg tok chins her om dagen + at jeg fikk skikkelig stikking, nesten på kanten til nummenhet, i den ene lysken da jeg gikk fort på mølla en dag. Håper formen holder seg sånn noenlunde fremover så jeg klarer å holde meg aktiv :)

Trener 5 dager i uken, løper langt ute 1 dag og 4 dager på mølle med intervaller og avslutter med forskjellig styrke. Merker at det hjelper på kvalmen og trøttheten de dagene jeg får trent :)
Håper jeg kan holde på lenge.

Jeg også merker at det faktisk hjelper mot "uggenheten" å være i aktivitet kontra å sitte stille. Kanskje fordi kroppen min er vant til det?

Trener 5 dager i uken, løper langt ute 1 dag og 4 dager på mølle med intervaller og avslutter med forskjellig styrke. Merker at det hjelper på kvalmen og trøttheten de dagene jeg får trent :)
Håper jeg kan holde på lenge.
Så enig! Det hjelper på kvalmen og trøttheten, iallefall litt! :) Samtidig som man føler seg bedre. :)

Jeg også merker at det faktisk hjelper mot "uggenheten" å være i aktivitet kontra å sitte stille. Kanskje fordi kroppen min er vant til det?
Det samme føler jeg! Og det hjalp meg veldig i første svangerskapet (jente på snart 16 mnd). Hold meg unna bekkensmerter og annet selv da jeg var ganske gravid. Jeg er overbevist over at det var pga treningen og at jeg var så aktiv. Gikk det flere dager uten noe særlig bevegelser, så stivnet jeg litt til og begynte å kjenne på ulike "smerter". ;)

Jeg har hatt en lang periode uten trening nå for å stresse helt ned ifm fertilitetsbehandling. Men håper å få til 2-3 økter i uka fremover, er trøtt og litt småkvalm innimellom. Men syns det hjelper godt for matlyst og kvalme de dagene jeg trener :)

Interessant at flere opplever at aktivitet hjelper mot kvalme :) For man tenker jo gjerne at "nei, nå må jeg legge meg litt" eller "jeg dropper treningen fordi jeg er kvalm", men det å legge seg ned hjelper i hvert fall ikke! Utfordringen min akkurat nå er at jeg har en stillesittende jobb, og jeg kan ikke løpe rundt hele dagen bare fordi jeg føler meg bedre av det! :) Men jeg kan kanskje ga ut en tur innimellom da..

Kom meg ut på første joggetur i går etter jeg fant ut at jeg var gravid (1 mnd siden) :D ble ikke den superlange og intense økten men jeg kom meg ut :) har vært sykmeldt 1 uke og føler energien har kommet litt tilbake.. har trent ca 4 x i uka før graviditet, mye løping og noe styrke.. håper jeg er i gang igjen snart :)

Jeg gikk meg en passelig tur i finværet nå, så deilig med sol og frisk sjøluft! Så gjorde jeg 3 runder med knebøy, utfall, sideløft, step ups, og et par øvelser til jeg ikke vet navnet på. 10 av hver øvelser. Har strukket ut nå, og kjører noen runder med ulike arm og rygg-øvelser med lette manualer :)

Tror jeg jammen skal droppe Sats til fordel for en tur ut i dag jeg også :) Det frister!

Noen som var ute på tur/gjorde noe hyggelig utendørs i helgen?
For min del ble det joggetur ute på fredag. Hadde egentlig ikke planlagt å jogge, jamfør min engstelse om å riste løs noe, men med en gang jeg kom litt opp i fart/rask gange var overgangen til jogg så digg.. og det gikk jammen meg bra også! Stadig gravid - tross joggetur :)

Var ute på spasertur på fredagkveld. Godt å komme seg ut litt. Er ikkje noko særleg til å jogge, eller trene for den saks skyld, men ein rask gåtur er heilt supert :-)

I dag har jeg levert bachelor og er ferdig med eksamene, så nå skal det trenes. Blir nok en joggings med gubben mens bonus er barnevakt etter legging i kveld

Back
Topp