Den store selskapstråden!

Papillon

Elsker forumet

Jeg regner med de aller fleste skal feire dåp, navnefest eller annen type velkomstfest i tiden framover. Kanskje har noen allerede hatt selskap? Her tenkte jeg vi kunne fortelle litt fra den store dagen. Hvem var med, hvor var selskapet, hvordan gikk det, klær, mat, pynt, kaker osv. Hvis alle er med og bidrar, blir det etterhvert en laaang og kjempekoselig tråd å lese! Legg gjerne ved bilder, dere som vil det - da blir det enda morsommere. Og om du skriver noe, kan du fint gå inn og legge til bilder senere hvis du vil.  

Vi hadde velkomstfest her hjemme søndag den 27. november. Familien er ikke så stor, så vi var 10 voksne og 4 barn (inkludert lillesnupp). Mannen og jeg lagde det meste av maten selv og det ble treretters med kaffe etterpå. Jeg ønsket gjestene velkommen til bords, fikk ikke sagt så mange ordene om våre flotte barn før alle de kvinnelige gjestene (inkludert meg selv) tok til tårene - så det ble en kort tale! Føler meg utrolig rik som har tre friske og fine unger.

Var veldig fornøyd med at forretten faktisk ble god, noe jeg tvilte på da jeg sto og stekte papirtynne omeletter klokka halv fire på morgenen. Mannen traff perfekt på kyllingfileten og Tiramisuen smakte aldeles nyyydelig! (Må gjentas, var mitt første forsøk)

Forrett
Omelettruller med røkelakskrem, melbatoast, pesto og lodderogn 

Hovedrett
Ovnsstekt kyllingfilet Provence med ris, gresk salat og bretagnesaus

Dessert
Tiramisu

Etter hyggelig middag hjalp alle til med å rydde vekk og vi slappet av i stua og lekte med ungene en god stund før det ble servert kaffe og kaker. Var veldig fint at alle de inviterte kunne komme, da vi er en liten familie som bor veldig spredt i landet.  

Fikk ikke tid til å ta så mange bilder selv, og tror ikke noen tenkte på å ta bilder av maten, så det eneste bildet jeg har av den er et jeg tok av gjestene, men klippet ut min egen tallerken fra... Har noen andre bilder som jeg kan dele med dere: 

Lille Plutta vår klar for selskap i finstasen sin. Kjolen er kjøpt på nelly.no og er av det danske merket Jocko. Kjempenydelig!

Vi hadde selskapet hjemme, så her er det dekket til langbord i stua vår. Duken er i håndbrodert Hardangersøm, bryllupsgave fra mamma til oss for åtte år siden. <3

Superkjappe bordkort, printet ut klokka fem på morgenen... Rakk ikke tenke ut noe lurt, så kopierte de fra brorens velkomstfest og endret bilde+farge. Funket det!

Kanskje ikke det lekreste bildet, siden jeg har begynt å spise. Men dette er altså forretten. Glemte å kjøpe salat, så slengte på en persillekvast istedet. Man tager hvad man haver!

Nyyydelige kaker. Oreokaken er min mammas verk, gulrotkaken bak er fra bestevenninna mi, geleen var det eneste jeg ordnet med selv og bløtkaken foran er kunstnerisk utført av Hanne H. Olsen i Trondheim. Like fantastisk inni som utenpå. Dette bildet yter ikke kaken rettferdighet, så trykk på linken til Hanne. 

Gavebordet. Plutta fikk to serviser, to gullhjerter, smykkeskrin, barnebestikk, bilde malt av Gunilla Holm og bankkonto med en god slump penger. Veldig fine gaver alt sammen <3

Meg og vår flotte datter! 

Ble en kjempefin dag med familien og jeg er så fornøyd med hele selskapet. 

Så fantastisk nydelig kjole!! (skulle litt ønske at lillegutt var jente innimellom for syns det så mye mer fint pentøy til jenter)

Vi skal ha dåp 27.november. Vi blir 45 stk med lillebror og skal servere koldtbord med potetsalat, grønn salat, waldorfsalat, røkt skinke, roastbiff, reker, kabaret, eggerøre, spekemat, røkt laks, karbonader, kyllinglår, loff og brød. +pølser brød og lompe som hovedsaklig er tenkt til de pølseglade barna i familien min.

Dåpskjolen ble kjøpt til meg (første barnebarn) og er brukt til alle 8 barnebarn og til størtejenta før det nå er lillebror sin tur :) 

har kjøpt litt pynt og blå papp og skal starte med noen helt enkle bordkort nå i helgen. har egentlig lyst til å lage noen skikkelig fine, men føler ikke det er verdt tidsbruken når jeg vet de ikke kommer til å bli brukt mer enn de få timene dåpen varer. 

skal oppdatere med bilder og slikt når den er overstått :)

hva skal dere forresten ha på dere? jeg skal ha bunad i kirken, men tror jeg må finne noe annet etterpå siden jeg ammer og det blir så mye styr med å få bunaden av og på hver gang jeg skal amme.. trenger tips!

Her er det lenge til navnefesten enda, skal ikke ha før 12 februar, så har god tid til forberedelser ;)

Noe er alikevel klart, selskapet blir en dag for tidlig, er så upraktisk å ha det på søndag når folk kommer langveis fra, så det blir middag og kaffe og kaker lørdag 11. og så blir det sermoni etterfulgt av lunsj og kaker på søndag :) Sist var sermonien på lørdag og da hadde vi også lunsj på søndag.
Vi skal ha sodd til middag, mamma og pappa som lager, de gjorde det til knerten også så da blir det det nå også. Forige gang hadde vi egentlig tenkt å servere fiskesuppe, men ettersom jeg ikke kunne spise noe med melk i ble det ikke noe av det, så da mamma og pappa tilbød seg å lage sodd (vi var rimelig blakke) takket vi ja til det :)
Sist var vi vel noen og 20, men blir litt flere denne gangen, vi leier et lokale som er passe stort, (samme som sist), men som samtidig har en stor gymsal som naborom som barna kan leke og herje i :)

Under sermonien skal knøttet ha Dåpskjole, sikkert noen som synes det er rart når han ikke skal ha dåp, men det var det eneste kriteriet jeg hadde for å godta navnefest fremfor dåp ;) Kjolen har gått i arv i familien i generasjoner, den ble laget til min mormor for 95 år siden og så å si alle barn i familien siden er døpt i den. Jeg synes selvsagt i tillegg at den er veldig fin :D

Da vi inviterte sist sendte vi ut følgende invitasjon

...

Usikker på hva jeg skal finne på denne gangen, men kanskje noe som spiller på Rasmus på loffen ;)

Dette ble litt langt til at det er så lenge til enda :p og jeg kommer sikkert tilbake med mer etter hvert ;)

Forresten velidg fin kjole Papillon, snuppa di blir nok veldig fin i den :)

overasket skrev:
Her er det lenge til navnefesten enda, skal ikke ha før 12 februar, så har god tid til forberedelser ;)

Noe er alikevel klart, selskapet blir en dag for tidlig, er så upraktisk å ha det på søndag når folk kommer langveis fra, så det blir middag og kaffe og kaker lørdag 11. og så blir det sermoni etterfulgt av lunsj og kaker på søndag :) Sist var sermonien på lørdag og da hadde vi også lunsj på søndag.
Vi skal ha sodd til middag, mamma og pappa som lager, de gjorde det til knerten også så da blir det det nå også. Forige gang hadde vi egentlig tenkt å servere fiskesuppe, men ettersom jeg ikke kunne spise noe med melk i ble det ikke noe av det, så da mamma og pappa tilbød seg å lage sodd (vi var rimelig blakke) takket vi ja til det :)
Sist var vi vel noen og 20, men blir litt flere denne gangen, vi leier et lokale som er passe stort, (samme som sist), men som samtidig har en stor gymsal som naborom som barna kan leke og herje i :)

Under sermonien skal knøttet ha Dåpskjole, sikkert noen som synes det er rart når han ikke skal ha dåp, men det var det eneste kriteriet jeg hadde for å godta navnefest fremfor dåp ;) Kjolen har gått i arv i familien i generasjoner, den ble laget til min mormor for 95 år siden og så å si alle barn i familien siden er døpt i den. Jeg synes selvsagt i tillegg at den er veldig fin :D

Da vi inviterte sist sendte vi ut følgende invitasjon

Usikker på hva jeg skal finne på denne gangen, men kanskje noe som spiller på Rasmus på loffen ;)

Dette ble litt langt til at det er så lenge til enda :p og jeg kommer sikkert tilbake med mer etter hvert ;)

Forresten velidg fin kjole Papillon, snuppa di blir nok veldig fin i den :)

Utrolig kul måte å gjøre det på :D Men jeg ble VELDIG nysgjerrig nå! Hva heter han? Send det på PM hvis du ikke vil si det her da! :)

Hehe, han heter Solan, vi kalte han lille Solan supermann da han var liten for han hadde så mange supermannpysjer :) S for Solan :)

Så nydelig kjole, Papillon

Vi hadde dåp for Victor i slutten av oktober. Han hadde på seg en dåpskjole som kommer fra min mors side, og den er 87 år. Så den har min mormor og hele rekka etter henne blitt døpt i, så det er litt stasemoticon . Vi var 17 stk, og vi serverte biff stroganoff. Og vi hadde det hjemme hos oss. ( for ikke til å legge ut bilder etter at BV gjorde om på forumet) Borddekorasjonen ble enkel og fin. Jeg brukte et lokalt gartneri til å lage blomsterdekorasjoner på budsjett, så jeg fikk tre oppsatser til 300 kr, og da ble fargene i gul og oransje. Så hadde jeg strødd blå og blanke steiner rundt på bordet.

Hedersgjesten sov seg gjennom hele dåpshandlingen og selskapet, vi måtte faktisk vekke han til fotografering. Det var en veldig koselig dag, og fint vær med god temperatur var det også - helt perfekt

vi hadde dåp for snuppa den 30 okt. med 20 gjester. hadde hjemmelaga koldtbord, å kaker og kaffe etterpå. 

her er 2 bilder av snuppa, et i dåpskjolen å et  kjolen hun hadde på festen.

sløyfa er lyselilla, selv om den ser blå ut på bildet :P

Da er det min tur til å begynne å planlegge navnefest :)
Invitasjonen ligger klar i konvolutter, mangler bare et par adresser så kan de sendes. Det ble ikke Rasmus på loffen, men Rasmus og verdens beste band som ble utgangspunktet.

*borte*

Det er vi andre i familien som er bandet ;)

Deserten er enda ikke bestemt, men tenker at det skal være noe med frukt som skal kunne sendes rundt bordet ;) Vi inviterer ca 40 til middag så orker ikke porsjonsdesert ;) Spent på hvor mange som kan komme da, er ikke alle som bor helt i nærheten, vi inviterer noen fler til kaffen så blir vel litt folk uansett ;)

Lurer på hvordan jeg skal pynte denne gangen, orker ikke for mye styr, men liltt enkel pynt må jo til :) Vi har enda en god del av kubbelysene fra knertens fest så litt usikker på om jeg skal satse på kubbelys denne gangen, samtidig blir de jo brukt opp før eller senere :p

Noen flere som vil slenge ut bilder av sine bord?

Da prøver jeg å oppdatere litt her, vi hadde en kjempefin navnefest-helg :)
Med litt sykdomsfrafall i siste liten ble vi "bare" 26 til middag, menyen ble endret fra sodd til kjøtt i mørket (en gang i januar) og deserten ble is med varme solbær (fra egen hage) og en egenkomponert makron, alt var veldig godt :) Til kaffen kom det ytterlige 12 gjester.

Sånn her ble bordet seende ut:

Deserten

Navnefestkaka og en kake knerten pyntet til meg ;) 

Ellers fikk han masse fint :) ordentlig gammeldags trekjelke, løfte om bygging av sandkasse til våren, bøker, bestikk og servise, penger, håndkle med brodert navn, tripp trapp stol og gåvogn :) Niesen min hadde laget en ordentlig fin bleiekake som pyntet veldig opp på gavebordet :)

Søndag var vi 21 stk til lunsj, var en del som dro rett etter seremonien pga lang vei hjem, men vi andre hadde det riktig hyggelig :)

Ble kanskje litt mye dette, men fjerner noen bilder etter hvert ;)

Nå har vi hatt vår navnefest også. Det var så vidt ikke det blei noe, for vi lå med influensa hele uka i forveien. Men samboeren og storesøster rakk å bli helt friske, og hovedpersonen og jeg ble friske nok til at det gikk an å gjennomføre.

Festen var lørdag 3. mars. Da var han nesten 6,5 måneder, noe som er en fin alder å ha dåp/navnefest i, synes jeg. Akkurat så stor at han kan sjarmere alle og ha glede av selskapet, og akkurat så liten at han ikke har blitt redd for fremmede enda.

Seremonien var i regi av Human-etisk forbund i et selskapslokale i nærheten. Det var taler og musikk, lokalene var fine, og stemningen var passe nær og høytidelig på en gang.

Festen etterpå ble arrangert på lærerværelset på jobben min. Søstera mi stod for pynt og dekorasjoner. (Hun jobber i blomsterbutikk og er veldig flink til slikt. Jeg eier jo ikke estetisk sans.) Vi serverte biff stroganoff og salat til middag, og kaker og is etterpå.

Vi hadde også en liten navnefestquiz der vi delte inn i lag og de skulle gjette hvem det var bilde av. På første oppgaveark hadde vi babybilder av alle i den nærmeste familien, og så skulle de gjette hvem som var hvem. På andre oppgaveark hadde vi kjendiser som het Olav (som jo er navnet til lillegutt). Quizen slo veldig an.

Klærne lillegutt endte med til slutt, var penbukse og penvest fra Name it og en hvit body med krage under.

I gave fikk han penger, sovepose, eventyrbøker, servise, klær, barnebibel og en sølvtallerken og sølvbestikk med inngravert navn. Det siste var veldig rørende, for det hadde tilhørt samboerens onkel Olav som gutten vår er oppkalt etter, så det var en helt spesiell gave å få.

Det blei en veldig hyggelig og god dag for alle, tror jeg. Og jeg er virkelig glad for at vi rakk å bli friske nok til å gjennomføre den.

Back
Topp