Nå har vi hatt vår navnefest også. Det var så vidt ikke det blei noe, for vi lå med influensa hele uka i forveien. Men samboeren og storesøster rakk å bli helt friske, og hovedpersonen og jeg ble friske nok til at det gikk an å gjennomføre.
Festen var lørdag 3. mars. Da var han nesten 6,5 måneder, noe som er en fin alder å ha dåp/navnefest i, synes jeg. Akkurat så stor at han kan sjarmere alle og ha glede av selskapet, og akkurat så liten at han ikke har blitt redd for fremmede enda.
Seremonien var i regi av Human-etisk forbund i et selskapslokale i nærheten. Det var taler og musikk, lokalene var fine, og stemningen var passe nær og høytidelig på en gang.
Festen etterpå ble arrangert på lærerværelset på jobben min. Søstera mi stod for pynt og dekorasjoner. (Hun jobber i blomsterbutikk og er veldig flink til slikt. Jeg eier jo ikke estetisk sans.) Vi serverte biff stroganoff og salat til middag, og kaker og is etterpå.
Vi hadde også en liten navnefestquiz der vi delte inn i lag og de skulle gjette hvem det var bilde av. På første oppgaveark hadde vi babybilder av alle i den nærmeste familien, og så skulle de gjette hvem som var hvem. På andre oppgaveark hadde vi kjendiser som het Olav (som jo er navnet til lillegutt). Quizen slo veldig an.
Klærne lillegutt endte med til slutt, var penbukse og penvest fra Name it og en hvit body med krage under.
I gave fikk han penger, sovepose, eventyrbøker, servise, klær, barnebibel og en sølvtallerken og sølvbestikk med inngravert navn. Det siste var veldig rørende, for det hadde tilhørt samboerens onkel Olav som gutten vår er oppkalt etter, så det var en helt spesiell gave å få.
Det blei en veldig hyggelig og god dag for alle, tror jeg. Og jeg er virkelig glad for at vi rakk å bli friske nok til å gjennomføre den.