Generelle julete spørsmål
❅ Hva betyr julen for deg - egentlig?
For meg betyr julen familie, varme, samhold, trygghet, tradisjoner og nærhet.
❅ Syns du julen er koselig - eller bare stressende?
Jeg syns julen er en god blanding av begge deler. Jeg er veldig julete og elsker alt som har med julen å gjøre - men jeg syns fremdeles det er stressende ja, på mange måter. Det krever en del.
❅ Når starter du med juleforberedelsene?
Jeg starter sånn smått med gaveforberedelser på nyåret. Lager lister, selv om jeg ikke kjøper noe da. Jeg har også lister på telefonen hvor jeg snikskriver opp gjennom året hvis noen nevner noe de ønsker seg. Utover det så starter jeg som regel etter Halloween med alt jeg skal gjøre. Halloween er liksom den gyldne dørstokken.
❅ Hva må du ha for å komme i julestemning?
Det er vanskelig å svare på. For meg er det en veldig sammensatt følelse som jeg ikke klarer å beskrive eller sette en pin på. Det bare skjer - eller så skjer det ikke.
❅ Har du noen faste juletradisjoner du gleder deg til?
Julestrømpen til hele familien julemorgen. Grøtfest og pakkelek på lille julaften, relativt tradisjonell julaften, julefrokost hos mamma første juledag. Dette gleder jeg meg alltid til, det er veldig koselig. Og alle familiemedlemmene våre er kommet fra fjern og nær til disse dagene.
❅ Når tar du fram julepynten? Nissebonanza eller minimalistisk?
Varierer litt om jeg begynner første søndag i advent eller om jeg begynner 1. desember. Kommer litt an på hvor mye annet som skjer med tanke på jobb og familie. Begynner med gardiner og puter, og etterhvert kommer andre momenter inn. Juletreet kommer opp i dagene før julaften. HELST lille julaften, men ikke alltid det lar seg gjøre.
❅ Har du noen spesielle romjulstradisjoner?
Middagsselskaper flere dager i romjulen. Har også movie-marathon med barna.
❅ Hva er det mest julete du har gjort noensinne?
Jeg og bestevenninnen min leide oss et hotellrom og tok med oss alle julegavene, gavepapir, hobbymateriell og diverse. Så hadde vi en helaften hvor vi pakket inn julegavene sammen, og lagde fine pakkedekorasjoner av hobbymateriell mens vi hørte på julemusikk. Vi hadde også med oss kakao, marshmallows, julepysj og godteri. Når vi var ferdige å pakke inn gavene, lå vi i hotellsengen og så på julefilm. Det tror jeg er det mest julete jeg har gjort - og det anbefales på det aller sterkeste!
❅ Har du ekte eller kunstig juletre, og hvorfor?
Kunstig. Fordi det er enkelt og ryr ikke. De kunstige juletrærne er så naturtro i dag, at jeg syns det er innafor. Bruker å blande litt grønnsåpe og vann på en sprayflaske - og spraye lett over treet for litt furunållukt. Og falsk nyvaska-lukt i huset.
❅ Har du noe favoritt-julepynt som betyr noe spesielt?
Jeg har en julekrybbe som jeg og sønnen min lagde av trolldeig for mange år siden. Elsker den.
❅ Hva gjør du for å slappe av i julekaoset?
Jeg har egentlig ikke noe godt svar på dette, slapper ikke så mye av i julekaoset! Hadde håpet noen av dere andre kunne komme med tips
❅ Skal du selv ha adventskalender i år? Hvilken?
Jeg skal ikke ha adventskalender selv i år nei.
❅ Skal barna dine ha adventskalender? Hvilken?
Barna får adventskalender, men er usikkert hva/hvilken type. Noen ganger ønsker de seg ferdigkalender, og andre ganger har de ønsket seg pakkekalender.
Julemusikk
❅ Hvilken julesang går aldri av moten?
Wham! - Last Christmas
❅ Hva er din absolutt favoritt julesang?
Frank Sinatra - The Christmas Song
❅ Hva er den verste julesangen som finnes?
Mariah Carey - All I Want For Christmas Is You
❅ Hører du på julemusikk i smug før desember?
Jepp!
Julegaver
❅ Føler du på gavepress i jula?
Både og. For det meste ikke.
❅ Hva står på ønskelisten din i år?
Pleier ikke å ønske meg så veldig mye, egentlig. I år har jeg jo egentlig en ønskeliste jeg ikke kan avsløre riktig enda, ettersom jeg har en liten overraskelse i magen som ingen vet om! Men ønskelisten vil for det meste være babyting, ja.
❅ Hva er den rareste gaven du har fått eller gitt?
Jeg kan ikke huske noe spesielt.
❅ Er du tidlig ute med gavene - eller i siste liten?
Både og. Jeg er tidlig ute med julegavelister og forslag til hva de forskjellige på listen kunne likt, men jeg kan godt holde på å handle julegaver helt fram til lille julaften ja.
❅ Hva er den beste julegaven du noen gang har fått?
Den beste julegaven jeg noen gang har fått må være i 1996 da jeg fikk barbie-huset jeg hadde ønsket meg. Jeg husker jeg gråt hele julen
❅ Hva gir du til folk som har alt?
Gavekort. Veldig kjedelig, men helt okei.
❅ Lager du hjemmelagde gaver, isåfall hva lager du?
Jeg er veldig dårlig på å lage hjemmelagde gaver. Skulle ønske jeg var flinkere til det! Satser på å finne gode forslag i denne tråden.
Julefilm og julekalender på tv
❅ Har du en favoritt-julefilm?
Har flere. Kan ikke bare velge én. Jul i Flåklypa, Et førjulsmareritt, Grinchen og Mikkes magiske jul er noen av dem.
❅ Ser du på julekalender på tv? Har du en favoritt?
Jeg er veldig glad i The Julekalender, av nostalgiske grunner.
❅ Hvilken julekalender fra barndommen husker du best?
Amalies jul var min absolutte favoritt.
❅ Har du en "julemaraton"-filmtradisjon?
Jepp! Vi prøver å få sett alle Olsenbanden-filmene, Alene hjemme-filmene og Flåklypa-filmene. Det er jo håpløst, men vi skal ha for innsatsen.
Julemat og bakst
❅ Hva spiser dere på julaften?
Pinnekjøtt
❅ Hvilken julemat liker du best og hva liker du minst?
Jeg er glad i pinnekjøtt, men egentlig aller mest glad i lutefisk. Vi har aldri hatt lutefisk på julaften da, men i romjula. Liker ribbe også, men liker det minst hvis valget er mellom mer tradisjonell/vanlig julemat.
❅ Hva er din guilty pleasure når det kommer til julegodt?
Freia sine forskjellige julekreasjoner i melkesjokolade til blodpris. Er også svak for peppermynte og firkløversjokolade med appelsin. Vil også legge til at min skikkelige guilty pleasure er alle de nye produktene som kommer hver jul med pepperkakesmak.
❅ Baker du noe selv til jul - eller kjøper du ferdig? Hva baker du?
Kjøper lite ferdig, men det er fordi det er flere i familien som baker mye - og som gir bort til oss andre. Føler det er rett at jeg deltar på denne, så jeg baker litt ja. Lite kaker, men baker en del julebrød, fletteloff og rundstykker.
Julenissen og andre fabeldyr
❅ Hva tror du julenissen gjør resten av året?
Tror han går i slåbrok og ser på Netflix hele dagen.
❅ Hva ville du gjort hvis du fikk være julenisse for én dag?
Reise rundt med en mission om å få alle barn til å tro på magien igjen.
❅ Hvis du kunne bytte ut julenissen med en kjent person - hvem?
Jim Carrey

Hadde ledd meg i hjel
❅ Hvilket forhold har du til rampenissen?
Vil ikke snakke om det
❅ Hvis rampenissen har vært hos dere, hva er det sprøeste han har gjort?
Han har gjort mye sprell du. Men det spøreste var vel når rampenissen la seg sammen med barna på natten, tegnet bart på dem og tok en selfie sammen med dem. Da barna våknet hadde de bakgrunnsbilde på telefonene sine av seg selv med bart mens de sov og rampenissen. Det syns de var spesielt, og de visste ikke helt hvordan de skulle ta det imot
❅ Kommer rampenissen hjem til dere i år?
Nei, rampenissen kommer ikke til oss. I fjor fikk barna et brev om at rampenissen skulle til Ukraina for å hjelpe barna der som er rammet av krig, og som ikke er så heldige som vi er i den sarte juletiden. Den ene av barna sa faktisk her om dagen at "Jeg håper rampenissen skal til Ukraina i år også, for der er det enda krig, og jeg tenker sånn på de barna der".