Den store håndarbeids tråden :D (sy, hekle, strikke etc.)

Tina_81

Forelsket i forumet
Tenkte vi kunne dele litt av det vi lager selv, eller som andre har laget til oss :)

Dette har jeg laget selv :p Rød/hvite teppet er seff fordi samboer heier på ffk :)
Selv er jeg ganske hockey intressert og følger med stjernen. De er jo også rød/hvite.
Driver å hekler et til i grå/beige, og litt annerledes ruter.

Body                               Heklet teppe                   Kjole, blir gave om jeg
                                       (ikke helt ferdig)              får gutt ;)


Knytebukse
 
Jeg holder på med et bestemorruter-teppe i nøytrale farger til vogna. Lett og fort gjort å hekle bestemorruter...
 
Æ strikke. Har for det meste strikka mange lue, votta, panneband og sokka, både til voksne og barn. Og selbuvotta til baby. Og teppa. Har også nettopp strikka Marius-genser til to åringen min. :)
Skal strikke hentesett sjøl den her gangen, så blir det nok en del babyklær etterhvert. :) E jo så fint med strikka klær.

Men lure på om nån har oppskrift og fremgangsmåte, en god en, på sånne bestemorruter?? :)
Kunne tenkt meg å lage sånn til knøttet. :) 
 


Mialille skrev:
Æ strikke. Har for det meste strikka mange lue, votta, panneband og sokka, både til voksne og barn. Og selbuvotta til baby. Og teppa. Har også nettopp strikka Marius-genser til to åringen min. :)
Skal strikke hentesett sjøl den her gangen, så blir det nok en del babyklær etterhvert. :) E jo så fint med strikka klær.

Men lure på om nån har oppskrift og fremgangsmåte, en god en, på sånne bestemorruter?? :)
Kunne tenkt meg å lage sånn til knøttet. :) 


Det ligger mange forskjellige bestemor ruter oppskrifter på dropsdesign sine hjemmesider. De er GRATIS! + ligger også video på den standard bestemorruten der.
Her er link: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=84&sort=2&thumbnails=on
 


Currrlysue skrev:
Aner ikke hvordan jeg legger ut bilder... Men har sydd 3vognposer, meitai, siklesmekker og hekler endel luer og booties og en jakke og sånt... + holder på med en strikke babydress nå!:)

Driver å leter etter mønster til meitai og vognposer, men vanskelig å finne. Vet du hvor man kan få kjøpt det?
Du har ikke en blogg eller no som du legge ut bilder på da? Hadde vært så morro å se :D
 


Tina_81 skrev:


Mialille skrev:
Æ strikke. Har for det meste strikka mange lue, votta, panneband og sokka, både til voksne og barn. Og selbuvotta til baby. Og teppa. Har også nettopp strikka Marius-genser til to åringen min. :)
Skal strikke hentesett sjøl den her gangen, så blir det nok en del babyklær etterhvert. :) E jo så fint med strikka klær.

Men lure på om nån har oppskrift og fremgangsmåte, en god en, på sånne bestemorruter?? :)
Kunne tenkt meg å lage sånn til knøttet. :) 


Det ligger mange forskjellige bestemor ruter oppskrifter på dropsdesign sine hjemmesider. De er GRATIS! + ligger også video på den standard bestemorruten der.
Her er link: http://www.garnstudio.com/lang/no/video.php?id=84&sort=2&thumbnails=on


Takk, skal sjekke det ut. :)
 


Pønsi skrev:
Nydelig vogn teppe **AM**



Ja, ikke sant.... Blitt helt forelsket i det. Ville gjerne hatt det i en annen farge, men må ha ei oppskrift først *håpernoenhar*

 
Jeg synes det ligner veldig et teppe som er fra et Gjestal-hefte, nr. 137. Jeg har hatt en link til et blogginnlegg lagret lenge, fordi jeg synes teppet var så fint... Ser ut til at det kan være samme teppe?
 


frkfräken skrev:
Jeg synes det ligner veldig et teppe som er fra et Gjestal-hefte, nr. 137. Jeg har hatt en link til et blogginnlegg lagret lenge, fordi jeg synes teppet var så fint... Ser ut til at det kan være samme teppe?



JAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!! der er det!!!! Har du oppskrift? Hvor kan det heftet skaffes, tro?

 
Oppskrift kan kjøpes på butikker som selger gjestal garn :) Prøv husfliden :)
 
Nei, har ikke oppskriften... :) Men kontakt Gjestal, de kan sikkert hjelpe deg :)
 


Pønsi skrev:
Oppskrift kan kjøpes på butikker som selger gjestal garn :) Prøv husfliden :)



Will do!
 
Har løst mysteriet, skal bestille meg heftet med oppskriften i morgen. Takk for hjelpen, jenter.

Oppskriften:


VIFTEMØNSTER:
1.rad: (rettsiden)hopp over 1 lm, 1 fm *hopp over 3 lm, (9 st (=vifte) i neste lm, hopp over 3 lm, 1 fm.* Gjenta fra *, snu.
2.rad: 3 lm, 1st i første m. *5 lm, hopp over 1 vifte, (1 st, 1 lm, 1 st)(=vifte-m) Gjenta fra *. Utelat vifte-m i slutten av siste rapport oh hekle istedet 2 st, snu.
3.rad: 3 lm, 4 st i første m. *5.st og 3.lm i de 2 foregående rader hekles sm med 1 fm, 1 vifte i neste lm-hull. Gjenta fra *. I slutten av siste rapport hekles 5 st, snu.
4.rad: 3 lm (teller ikke som kant-m), hopp over 5 st, *1 vifte-m i neste lm, 5 lm, hopp over 1 vifte. gjenta fra *. 1 vifte-m i neste lm, 2 lm, hopp over 4 st, 1 kjm i kantm, snu.
5.rad: 1 lm (teller ikke som fm, 1 fm, hopp over2 lm, *1 vifte-m i neste lm-hull. 5.st og 3.lm i de 2 foregående rader hekles sammenm med 1 fm. Gjenta fra *, 1 fm, snu.
Gjenta fra 2. til 5.rad.

VOGNTEPPE
Str: Ferdig måler teppet ca 69*86 cm.
MATERIALER: Gjestal Baby Ull(100% merinoull), nøster á 50 gram.
Kan også hekles i Gjestal Baby Courtelle(100% courtelle), og Gjestal Baby Bomull(100% bomull).
Garnforbruk: Ca. 12 nøster.
Heklenål: 5 mm.

HEKLEFASTHET: 15 fm i bredden med dobbelt garn og heklenål 5 mm måler 10 cm.

Legg opp 104 lm med dobbelt garn og heklenål nr 5.
Hekle 4 cm med fm.
Hekle 1 hullrad.
Hekle 4 cm med fm.
Fortsett med viftemønster, men på 1.rad økes det ut til 120 m = 15 vifter. Hekle til arb måler ca 71 cm. Avslutt med rad 3 eller 5. Snu arb og hekle fra fm-kanten. Øk ut til 120 m. Hekle til arb måler ca 86 cm.
Hekle langs hver side: rad 1 av viftemøsteret.
Træ i silkebånd i hullrade, og evt knytt ei sløyfe midt på teppet.

 
*AM* det var supernydelig teppe :D Legg ut bilde når det er ferdig da :)
 
Jeg kan skryte av mye jeg strikket når jeg gikk gravid sist til Julie. Det kan dere se på bloggen min www.nattfiol.blogspot.com

Nå merker jeg at genet for å lage til den lille begynner å våkne for pluselig var det kjempegøyt å strikke igjen, etter 1 års pause.

Så kan heller komme tilbake med bilder når jeg får produsert litt til den lille :-)
 
Back
Topp