Starflower

Gift med forumet
Himmelbarn
Oktoberbarna 2021♡
Aprilspirene 2024❤️
Hei :)

Jeg har begynt å se litt på babyutstyr. Jeg er veldig tidlig ute, men liker å være forberedt. Det er også praktisk å fordele opp kjøp over noen måneder slik at det ikke blir alt for dyrt mot slutten.

Det er sikkert flere enn meg der ute som syntes det å se på bilstol er overveldende. Det er mange navn, mye teknisk og det er noe man skal bruke mye. Derfor ønsker jeg å opprette en bilstol tråd der vi kan dele tanker, erfaringer og kanskje funn vi har gjort.

Jeg personlig har fått øynene opp for Besafe iZi Go Modular. Den scorer veldig bra på forbrukerrådet sine tester, og jeg så noen sa at den var veldig praktisk i bruk.

Vi har bestemt oss for at vi vil ha en stol med base som kan klikkes inn og ut av bilen og som kan brukes som vogn. Det er også viktig at basen passer til neste setet slik at vi slipper å kjøpe ny.

Har noen av dere en bilstol å anbefale? Eller hva planlegger dere å kjøpe?

Vi har allerede en babystol fra 2018, så den beholder vi.

Vår bilstol nr 1 (til spedbarn): Britax Römer Baby-Safe Plus SHR II + Britax Isofix Base.
God score på sikkerhetstester. Helt grei i bruk. Kan settes på vognunderstell. Kunne godt gått for noe annet, men siden vi allerede har den, så sparer vi litt der.

Vår bilstol nr 2 (til småbarn): Britax Swingfix M i-size
Kjempedyr (rundt 6000,-), men så utrolig bra! Kan snus mot døra når man plasserer eller henter ut barnet. Pen, solid, lett å ha med å gjøre. Elsker den. Tar litt plass i lengderetningen på bilen.

Hadde også tenkt å kjøpe stoler som lot meg beholde samme base til de to, men da det var andre kriterier som var viktigere, falt det bort etterhvert.

Last edited:
Vi har allerede en babystol fra 2018, så den beholder vi.

Vår babybilstol: Britax Römer Baby-Safe Plus SHR II + Britax Isofix Base.
God score på sikkerhetstester. Helt grei i bruk. Kan settes på vognunderstell. Kunne godt gått for noe annet, men siden vi allerede har den, så sparer vi litt der.

Vår stol 2: Britax Swingfix M i-size
Kjempedyr (rundt 6000,-), men så utrolig bra! Kan snus mot døra når man plasserer eller henter ut barnet. Pen, solid, lett å ha med å gjøre. Elsker den. Tar litt plass i lengderetningen på bilen.

Hadde også tenkt å kjøpe stoler som lot meg beholde samme base til de to, men da det var andre kriterier som var viktigere, falt det bort etterhvert.

Stol 2, bruker dere to stykk?

Personlig ser jeg ikke poenget med base på stol nr to da de ikke varer like lenge som andre modeller.

Jeg tenker det samme, vi har to biler, men kommer primært til å bruke en. Vi har snakket om å kjøpe to baser og så bare flytte stolen etter hvilken bil vi bruker, men må se det ann i forhold til pris, kanskje vi heller finner en billig bilstol uten base til bil nr. 2.

Stol to er trolig tenkt p som stolen etter babystolen.

De har vel vanligvis ikke base, de fleste av dem. For det er ikke noe poeng. Stolene står fast montert i bilen.

Jeg tenker det samme, vi har to biler, men kommer primært til å bruke en. Vi har snakket om å kjøpe to baser og så bare flytte stolen etter hvilken bil vi bruker, men må se det ann i forhold til pris, kanskje vi heller finner en billig bilstol uten base til bil nr. 2.
Snakker om bilstol nr 2. Etter babystolen

Stol to er trolig tenkt p som stolen etter babystolen.

De har vel vanligvis ikke base, de fleste av dem. For det er ikke noe poeng. Stolene står fast montert i bilen.
Som Sara skrev, mente stolen etter babybilstolen. Skal redigere innlegget mitt slik at det blir klarere.

Det aller viktigste er at babybilstolen får 40-45 graders helling når du måler der selen kommer ut ved skuldrene på selve stolen! Babybilstolen skal ikke ha mindre helling pga barnets oksygenopptak, og ikke mer helling fordi det ikke er særlig sikkert i en kollisjon. Når barnet kan sitte selv med støtte (ca 6 mnders alder) bytter du til såkallt bilstol nr 2/småbarnsstol.
enten bytter du til en småbarnsstol med isofix som varer til ca 18kg, og deretter kjøper beltefestet bakovervendt småbarnsstol som varer ut bakovervendtperioden. Eller så går du rett for den beltefestede småbarnsstolen etter babybilstolen. isofix småbarnsstoler varer IKKE ut bakovervendt perioden uansett hvordan du vrir og vender på det, og man må derfor uansett kjøpe en beltemontert til slutt.

Hos oss har vi gått for denne bilstolparken som totalt sett varer hele bakovervendt perioden;
1. Besafe izi go modular babystol
2. Besafe izi modular småbarnsstol
3. Britax max-way pluss

Vi har også en britax swingfix og britax two way som står i forholdsvis bil nr 2 og besteforeldrebilen.

Vi har besafe izi go modular.

Baby satt ikke godt i stolen, den var veldig trang, og vokste ut av den rundt 6 mnd. Da byttet vi til den beste med samme base. Nå var min baby tung, men bilstolen er også tung. Spent på om neste baby sitter bedre i den. Tror den passer bedre til smale barn. Ellers kjøper jeg ny. Men den føltes veldig sikker ut, og solskjermingen er superbra!

Den neste bilstolen (som kan gjenbruke basen) var superfin. Veldig god liggestilling som var nødvendig siden vi måtte bytte så tidlig. Enkel å bytte posisjon på kjøretur mellom spising og soving osv. Men den ble og fort for liten. Vi har nå 2 bakover stoler som varer lenger (ikke Isofix), og er mest fornøyd med Britax Max way pluss.

Jeg ville ikke vært foruten besafe izi go modular stol nr 2 i vår situasjon, selv om vi måtte kjøpe enda en stol. Men hvis vi ikke måtte bytte så tidlig, hadde jeg kjøpt en annen stol som varer lenger med en gang. For å ikke kjøpe 2 bakovervendte stoler.

Vi kjøpte i 2015,og gikk da fir besafe izi go x1. Vært superfornøyd. Men har forstått at de nyere versjonene er trangere? :/ hadde adapter for å kunne feste på vognen med sistemann, men de ble lite brukt da han uansett våknet når jeg stoppet bilen så da foretrakk jeg å bruke sjal eller babybag istedet :)

På neste stol hadde/har vi besafe izi kid x1, og har virkelig ikke savnet base. Ser ikke helt poenget, da den ikke taes ut og inn på samme måte som med babystolen. Om det er for å flytte over i annen bil, blir det jo dobbel jobb også pga man må flytte både stol og base. Med mindre man har to baser, og da vil det også bli mye dyrere. Man bærer jo ikke med seg barnet i neste bilstol,og man kan uansett ikke ha de på vogn e.l.
Nå har vi to barn, og to seter i hver bil, for at en kan hente og en kan kjøre i bhg :) To av dem er beltemontert, og det fungerer nesten bedre enn izofix for våre del ihvertfall. + at de varer mye lengre enn de med izofix :)

Vi har besafe izi go modular.

Baby satt ikke godt i stolen, den var veldig trang, og vokste ut av den rundt 6 mnd. Da byttet vi til den beste med samme base. Nå var min baby tung, men bilstolen er også tung. Spent på om neste baby sitter bedre i den. Tror den passer bedre til smale barn. Ellers kjøper jeg ny. Men den føltes veldig sikker ut, og solskjermingen er superbra!

Den neste bilstolen (som kan gjenbruke basen) var superfin. Veldig god liggestilling som var nødvendig siden vi måtte bytte så tidlig. Enkel å bytte posisjon på kjøretur mellom spising og soving osv. Men den ble og fort for liten. Vi har nå 2 bakover stoler som varer lenger (ikke Isofix), og er mest fornøyd med Britax Max way pluss.

Jeg ville ikke vært foruten besafe izi go modular stol nr 2 i vår situasjon, selv om vi måtte kjøpe enda en stol. Men hvis vi ikke måtte bytte så tidlig, hadde jeg kjøpt en annen stol som varer lenger med en gang. For å ikke kjøpe 2 bakovervendte stoler.

Hvilken byttet dere til? Når besafe ble for liten? Vil helst slippe å måtte bytte så tidlig. Vil at stolen skal vare minst et år. De fleste kommer jo med puter man skal ta ut når barnet vokser.

Vi kjøpte i 2015,og gikk da fir besafe izi go x1. Vært superfornøyd. Men har forstått at de nyere versjonene er trangere? :/ hadde adapter for å kunne feste på vognen med sistemann, men de ble lite brukt da han uansett våknet når jeg stoppet bilen så da foretrakk jeg å bruke sjal eller babybag istedet :)

På neste stol hadde/har vi besafe izi kid x1, og har virkelig ikke savnet base. Ser ikke helt poenget, da den ikke taes ut og inn på samme måte som med babystolen. Om det er for å flytte over i annen bil, blir det jo dobbel jobb også pga man må flytte både stol og base. Med mindre man har to baser, og da vil det også bli mye dyrere. Man bærer jo ikke med seg barnet i neste bilstol,og man kan uansett ikke ha de på vogn e.l.
Nå har vi to barn, og to seter i hver bil, for at en kan hente og en kan kjøre i bhg :) To av dem er beltemontert, og det fungerer nesten bedre enn izofix for våre del ihvertfall. + at de varer mye lengre enn de med izofix :)

Det med at man ikke trenger base på stol nr. 2 har jeg ikke tenkt på, så det var veldig greit å få høre.

Hvorfor sier du at izofix ikke varer lenge? Er det noe spesielt med det?

Det med at man ikke trenger base på stol nr. 2 har jeg ikke tenkt på, så det var veldig greit å få høre.

Isofix er bare godkjent å bruke til 18kg uansett hvilken du har fordi festene i bilene ikke er godkjent for mer.

Hvilken byttet dere til? Når besafe ble for liten? Vil helst slippe å måtte bytte så tidlig. Vil at stolen skal vare minst et år. De fleste kommer jo med puter man skal ta ut når barnet vokser.
Babystolene er ikke like trygge som de andre stolene, så det burde ikke være et mål å ha den så lenge som mulig.
Det er fordi babystolene skal ha 45 graders helling sånn at små babyer ikke får haka ned på brystet og dermed får pustevansker, de skal ligge mer enn sitte. Det er ikke like trygt, men må til for små babyer. Derfor burde man bytte til ny bilstol så fort barnet sitter med støtte ca 6-8 mnd

Isofix er bare godkjent til 18 kg og 105 cm om det er i-size, mens beltemontert gjerne går til 25 kg og ingen høydebegrensning.
Mange som vokser ut av isofix stolene lenge før 4 år, som er minimums anbefaling for å sitte bakover.
Det sagt så passer fortsatt mi på 4,5 i isofix setet, men hun er lita og er ikke langt unna grensa.

Isofixfestene i bilen tåler maks 33 kg, med egenvekt på stolen blir det derfor 18 kg på barnet - i noen tilfeller noen kilo mer, er er par-tre seter som er lette og derfor godkjent for litt mer barneverkt. Bilens setebelter tåler mange hundre kilo, så derfor varer beltefestede bakovervendte veldig mye lengre :)

babystol er ikke noe å tviholde på, stol 2 er en tryggere stol :)

Vi har vært fornøyd med maxicosi cabriofix, synes den er så lett å ta med seg inn og ut av bilen, inn på butikk osv ☺️ Lett å bære. Det trenger vi med denne babyen, da den vil være med på levering av storesøster i barnehagen ganske ofte ☺️
Vi bytta ganske raskt med storesøster (rundt 8-9 mnd) og da hadde vi en cybex sirona etter maxicosi’n. Den var genial, både sitte og liggestilling i den ☺️ Men hun vokste ut av den også rundt 3 år.
Som stol nr tre byttet vi til Besafe, og den kan være bakovervendt lenge. Ingen søskenstoler, vi måtte bare kjøpe nye. Vi har også stol nr 2 og 3 dobbelt opp, da vi har to biler, arbeidsplasser i to ulike retninger, og bare måtte ha det, ettersom det var forskjellig hvem som leverte og hentet. Så har vi en britax i besteforeldrene sin bil. MEN har vært veldig fornøyd med alle stolene ☺️

Besafe izi go modular sete nr 2 (gjenbrukbar base)
Nå bruker vi Britax Max way pluss

Jeg har de stolene. Babyen på 4 mnd bruker enda baby stolen da. Kjempe fornøyd med en siden dette er barn nr 3 og må ha plass til 3 stoler i bilen. Vi målte på babyshop og dette var det smaleste setet de hadde der. Vi hadde maxicosi babystol og besafe izi pluss med de to andre. Besafe izi pluss ble for bred med 2 andre stoler så den solgte vi til familie. Maxicosi stolen har mannen da den har beltebase og han har ikke izofix i bilen.

Back
Topp