Den store bilsete-tråden.

FrøkenFin

Glad i forumet
Marsipanene 2019
Septemberlykke 2021
Drømmer meg bort som vanlig, og prøver å lese meg opp litt kunnskap om bilseter for babyer og barn. Hvordan har dere andre gjort det, som har barn fra før?

Jeg har vært inne på forbrukerportalen å lest på tester, og det er mange godkjente bilseter/stoler som får veldig mye kritikk der inne. En av de beste stolene der inne er Maxi Coci Cabriofix, som fikk "Meget bra" i 2007, og som jeg leste at fortsatt er en av de beste stolene i testene. Noen som har erfaring med denne stolen? Eventuelt andre stoler? Britax Babysafe Plus har også gjort det ganske greit i testene. Dette er altså for babyer.

Som fører meg over på neste spørsmål:
Kjøper dere en stol for babyer, også når de veier mer enn 13 kg. må dere kjøpe ny bilstol? Eller hvordan har dere gjort det med bilstol når babyen er nyfødt/liten, og etterhvert som den blir større?

Link til Maxi Cosi Carbiofix: http://forbrukerportalen.no/produkter/10568/

Link til Britax Babysafe Plus: http://forbrukerportalen.no/produkter/5613/

...Og jeg har altså planer om å kjøpe en babystol jeg kan koble på et veldig enkelt vognunderstell, og bruke dette som en vogn når jeg eventuelt skal på kjapp handletur etc. Sånn at jeg slipper å vekke baby for å legge i annen vogn hvis den sovner i bilen. Vogna tenkte jeg å bruke hjemme til trilleturer og slikt.

Hva med dere?

Vi hadde Maxi Cosi Cabriofix til første og den passet til hun var ca 10 mnd, nå har vi stol nr. 2 som jeg ikke helt husker ka heter, men den er opp til 18 kilo og skal passe til de er 3-4 år.

Var veldig fornøyd med Maxi Cosien, hun satt godt i den og den var enkel å ta ut og inn av bilen.

Vi har to biler, en stor stasjonsvogn som mannen kjører og en konebil som da er min :)

Vi har MAxi Cosi som første bilstol og har vært kjempe fornøyde! Kjøpte sånn Isofix base til å ha i den store bilen, også brukte jeg bare seler til å feste den lille bilen. Det som er så greit med den første bilstolen, den kan bare flyttes så lett fra bil til bil. Vil absolutt anbefale dette sete, ingen problemer, lett å feste, lett å transportere. Vi måtte bytte til ny bilstol når hun var ca 11 mnd/10kg siden det ble for liten plass i Maxi Cosien. Så den er jo bare beregnet til det første året, eller max 13kg.

Så da kjøpte vi bilstol nummer 2. Kjøpte en helt ny Besafe Izi Combi X3 til å ha i den store bilen og kjpe en brukt Accta Gracco til å ha i den lille bilen. Veldig fornøyd med begge setene. Disse er jo da bakovervendt foreløpig, så kan de snus etterhvert.

Jeg tenker sånn at når Babyen i magen er 1 år, så er jo Marielle over 3 år, så da kjøper vi bilstol nummer 3 (15-36kg) til henne og babyen overtar hennes bilstoler som hun bruker nå.

Vil anbefale alle på det sterkeste å kjøpe bilstol med base. Det er en vesentlig stor forskjell på sikkerheten med og uten base. Maxi Cosi stolen er veldig lett og barnet sitter godt i den. Scorer også toppscore i alle "uavhengige" tester :)
Ellers har jo både BeSafe og Britax gode alternativer til seter med base.
Er en ute etter et billigere alternativ med base så er Akta Graco et bra alternativ :)

Og for all del....GI BLAFFEN i de testene som publiseres...bare tull! :)

Jeg har akkurat bytta sete på snuppa mi på snart 14 mnd, fra akta graco logico S (0-13 kg) til akta graco cosmic comfort (0/9-25 kg)
Superfornøyd med begge setene! Snuppa mi er lett, så vi kunne strengt tatt brukt babysetet enda en stund, men hun begynte å mistrives med det. Ble noe helt annet når vi bytta sete, og hun er jo stor nok til det siden de overlapper hverandre på vekt :) 
Babysetet er solid og har god plass, samtidlig som det er lett. Veldig lett å feste både med og uten base (vi har base). Så har jeg også kjøpt ei trille som setet kan settes på :) genialt!
Det jeg liker spesielt godt med begge setene er at de har veldig bra stilling. Hun sitter/ligger veldig godt i begge, og de kan justeres ganske mye. 

hadde maxi cosi cabriofix til jenta vår og var kjempe fornøyd så blir det sete igjen nå :)

Vi hadde maxi cosi cabrio fix sist, har den enda, med base!
Det er et veldig godt sete, vi elsket det siste. Vennene mine med besafe syntes maxi cosi var mye bedre og lettere...

Nå har jeg også funnet ut at man kan klikke det på emmaljunga med adapter, så dette sete beholder vi ja! :)

har ikke så mye erfaring fra før men blir nok maxi cosi her ja :)
Jeg synes fra diverse turer med mitt tantebarn i den at det er supert og enkelt å feste å lett å bære :) 

Jeg som ikke har isofix: Hvilket av setene kan og bør jeg kjøpe av maxi cosi og babysafe?

Maxi cosi basen kan festes med både isofix og belte :)

KJøpte maxi cosi md iso fix til 13 kg. småtten var imidlertid så lang at vi måtte bytte når han var ca 6-7 mnd. kjøpte da et.... tja hva er det da tro... husker ikke men kjøpte et han kan ha i noen år.

BitteLilleBaby skrev:
Maxi cosi basen kan festes med både isofix og belte :)

Åh, så bra! Hva med babysafe da?

Britax (babysafe) er vel kun med isofix om jeg ikke har gått glipp av noe :)

Vi hadde Maxi cosi det første året ca. Var veldig fornøyd med dette setet til baby!

Har to biler, så etter hvert måtte vi ha ett sete i hver bil. Har ett Acta Graco Cosmic comfort S og et Besafe izi X3 sete.

Kommer nå snart til å gå over til beltestol. Kjøper mest sannsynlig et Britax Kid Fix sete. Har hørt mye bra om dette.

Spør litt igjen jeg:
Noen som vet hva slags understell til vogn jeg kan bruke og sette Maxi Cosi-bilstolen på?

En får kjøpt adaptere til Bugaboo hvertfall, så bare klikker du maxi cosi setet på;) Vi har det etter storesøster, og den er rett og slett genialt!

FrøkenFin skrev:
Spør litt igjen jeg:
Noen som vet hva slags understell til vogn jeg kan bruke og sette Maxi Cosi-bilstolen på?

Ganske mange: Emmaljunga, Buggaboo, MaxiCosi (Mura 3 og Mura4), Quinny...og sikkert mange flere. Du står ganske fritt om du velger MaxiCosi mener jeg.

Maxi cosi går på så og si alt av vognunderstell som har adapter mulighet :)

Vi har besafe izi sleep 0-13 kg som vi skal bruke til den er rundt 10-11 mnd og så går vi over til besafe izi combi 0-18 kg, den bruker store bror nå men han får nok nytt sete da lille bror/søster må ha det han bruker. :)

Back
Topp