Den perfekte planløsningen? (hus) *Oppdatert første innlegg*

MetteJ

Gift med forumet
Augustmødrene 2014
Vi eier jo hus nå, men det er ikke "drømmehuset". Det er helt greit liksom, men jeg syns planløsningen ikke er så veldig bra. Så jeg har begynt å fundere på hvordan jeg ville hatt drømmehuset og har kommet frem til dette;

I tillegg vil gubben ha kjeller, til treningsrom, kjellerstue (hjemmekino:P) og gjesterom. Ser jeg har glemt å skrive på stue og kjøkken, stua er det største rommet, og kjøkkenet er nede i høyre hjørne:P

Hva syns dere? Er dette en bra planløsning eller ikke? Hva er dumt?

EDIT; Her er slik jeg vil formen på huset skal være, men veranda og inngangsparti blir ikke likt:) Og grunnmuren skal være litt høyere, troooor jeg. Gubben har ønske om kjeller så:P

Syns den virket veldig fin jeg :) likte spesielt godt all bodplassen som er tegnet inn, praktisk :) skal dere har spisestue? Jeg drømmer om et soverom med eget walk-in-closet, i nærheten av bad og babyrom :)

jeg ville hatt dør fra badet og inn til vaskerommet, og prøvd å plassere badet i 2 etg over bad eller vaskerom i 1. for å kunne ha sjakt ned.. til skittentøy :)

så lurer jeg på hvor trappa er?
pipe?

~*lykkeprøver*~ skrev:
Syns den virket veldig fin jeg :) likte spesielt godt all bodplassen som er tegnet inn, praktisk :) skal dere har spisestue? Jeg drømmer om et soverom med eget walk-in-closet, i nærheten av bad og babyrom :)

Ja boder må jeg ha:P Spisestua er tegnet inn, svart avlang firkant, gadd ikke å tegne stolene:P

Jo det hadde vært fint med walk-inn, er jo bare å skyve litt på veggene det:)

Dollface skrev:
jeg ville hatt dør fra badet og inn til vaskerommet, og prøvd å plassere badet i 2 etg over bad eller vaskerom i 1. for å kunne ha sjakt ned.. til skittentøy :)

så lurer jeg på hvor trappa er?
pipe?

Badet i andre etg overlapper det i første. Så kan ha sjakt ned i ett av de høyre hjørna i badet oppe, så lader tøyet i ett av de venstre hjørna nede:)

Alle firkanter med X i seg er trapper, så trappen opp er i yttergangen og kommer opp midt i loftstua:) Så er det trapp opp til inngangsdøra og trapp fra verandaen ned i hagen:)

Pipe har jeg ikke tenkt på, hehe! Hvem trenger vel det Men tror ikke det er noe problem å plassere den i denne planløsningen... Slik at den treffer både stua og loftstua liksom

Vaskerom i samme etg som soverommene syns jeg er et must!!Syns kanskje gangen så litt liten ut...men fint ellers

jc skrev:
Vaskerom i samme etg som soverommene syns jeg er et must!!Syns kanskje gangen så litt liten ut...men fint ellers

Gangen er ikke et oppholdsrom, bare noe du går igjennom:P Så derfor tenkte jeg å ikke ha den så stor, men stor nok til en kommode, skohylle osv:) Så har man bod i nærheten til barnevogn osv:) Kan også ha knagger til jakker osv der også:) Jeg liker best å ha vaskerom i samme etasje som badet, også med tanke på å kunne vaske klær på kveldstid uten å vekke unger:P

Men takk skal du ha uansett:)

Jeg ble litt usikker på hvilken målestokk du har brukt, for jeg synes kanskje ikke alt ser ut til å være i riktig størrelse i forhold til det andre? Jeg må bare få reklamere for http://www.roomsketcher.com/ . Der får du tegne planløsningen din, og sette inn møbler i riktig størrelse, så du får et veldig godt bilde av hvor stor plass du har.

Det eneste jeg virkelig ikke liker med din planløsning er entreen. Vi har samme type inngangsparti nå, og det irriterer meg grønn. Når du kommer inn døren med skitne sko, skitne barnevogner og skitne unger, så blir det en del sand på gulvet. Dersom du har badedøren plassert slik at du må gå gjennom det sandete området hver gang du skal på badet, så blir det unødvendig skittent i hele huset. Hvis jeg tolker tegningen din riktig skal du gå gjennom det området hver gang du skal gå opp trappen også? Da får du dratt all skitten opp i andreetasjen også. 

MetteJ skrev:

jc skrev:

Gangen er ikke et oppholdsrom, bare noe du går igjennom:P Så derfor tenkte jeg å ikke ha den så stor, men stor nok til en kommode, skohylle osv:) Så har man bod i nærheten til barnevogn osv:) Kan også ha knagger til jakker osv der også:) Jeg liker best å ha vaskerom i samme etasje som badet, også med tanke på å kunne vaske klær på kveldstid uten å vekke unger:P

Men takk skal du ha uansett:)

Vi har sånn gang, og den er jo stappfull....men tenkte jo ikke på at du har en bod ved siden. Det blir jo supert
Jeg har vaskerom nesten rett ved guttungen, vasker klær på kvelden. Kan si til han at jeg må vaske klær når han legger seg, da syns han det er ok at jeg ikke ligger i senga med han (jada, bortskjemt med legging...) Så da er jeg det å henger opp klær og ordner til han er sovna.

Ser jo i og for seg greit ut, ikke sånn jeg ville hatt det.

Her liker jeg hus med 2 soverom og stue i første. Samt vaskerom, boder og bad.

Andre etasje hovedsoverom med garderoberom, stue med delt av til spisestue (ikke eget rom, men innenfor kjøkken) lukket kjøkken, lite soverom/kontor og bad.

Lagringsloft over hele andre etasje.

Vaskerom trenger ikke være på samme etasje som soverom, det er en ting jeg aldri har savnet i mitt hus. Og trappen skal gå fra en gang, men ikke helt borte med trappen mtp sand og skitt. Ikke trapp i stuen. det er ikke fint.

Frøken Hege skrev:
Ser jo i og for seg greit ut, ikke sånn jeg ville hatt det.

Her liker jeg hus med 2 soverom og stue i første. Samt vaskerom, boder og bad.

Andre etasje hovedsoverom med garderoberom, stue med delt av til spisestue (ikke eget rom, men innenfor kjøkken) lukket kjøkken, lite soverom/kontor og bad.

Lagringsloft over hele andre etasje.

Vaskerom trenger ikke være på samme etasje som soverom, det er en ting jeg aldri har savnet i mitt hus. Og trappen skal gå fra en gang, men ikke helt borte med trappen mtp sand og skitt. Ikke trapp i stuen. det er ikke fint.

Jeg liker ikke å dele soverom over flere etasjer, tenker da om vi får to barn til i løpet av 5 år, så er alle relativt små og da syns jeg det er greit at vi som foreldre har soverom i nærheten av alle ungene:) Og vi tenker på å få 3-4 unger:)

Ellers, lagringsloft er det ikke behov for, jeg hater å samle på ting jeg ikke trenger, og har en stor bod til ting på denne tegningen, i tillegg vil jeg ha stor dobbelgarasje med loft der man også kan oppbevare ting:)

Enig i at trapp i stua ikke er noe særlig fint, men loftstua er ikke så ille å få trapp opp til, går evnt ann å skjule den, sette opp vegger rundt der den kommer opp og ha i dør.

Takk for svar:D

Rautarramådd skrev:
Jeg ville hatt litt større gang og engen inngang til vaskerommet utenifra.

Jo skjønner det med gang, men jeg føler det er "dauplass":P hehe:P Den blir stor nok, huset ser kanskje lite ut på tegningen men har tenkt å bygge det stort, slik at alle rom blir stooore, og da blir gangen også helt greit stor:) Har jo bod rett ved til å ha vogn osv i istedenfor å ha slikt "rot" i gangen:)

Enig med deg med vaskerom og utgang, men jeg fikk det ikke til:P Men det er ikke lange veien fra vaskerommet til verandaen. Og vaskerommet skal være så stort at jeg har en vaskebenk der, hyller over banken, tørketrommel, vaskemaskin og allikavell har plass til rundt 3 tørkestativ og ett ekstra toalett:) Om jeg skifter plass på matboden og vaskerommet blir det veldig tungvidt med skittentøy på badet (og det som kommer ned sjakten fra 2etg) å bære det via kjøkkenet inn på vaskerommet. Det er evnt å gå fra badet til vaskerommet.... Det går jo ann

Tuuuusen takk for alle innspill:) Det er jo ikke noe plan å bygge noe den nærmeste tiden, men det er "bissniss" ( ) på gang som jeg håper går bra:P og at det en gang kan bli drømmehuset på meg:) Skader ikke å begynne å planlegge nå, bruker man god tid så får man det hvertfall perfekt:) Får sett på alle muligheter

Sukkertopp skrev:
Jeg ble litt usikker på hvilken målestokk du har brukt, for jeg synes kanskje ikke alt ser ut til å være i riktig størrelse i forhold til det andre? Jeg må bare få reklamere for http://www.roomsketcher.com/ . Der får du tegne planløsningen din, og sette inn møbler i riktig størrelse, så du får et veldig godt bilde av hvor stor plass du har.

Det eneste jeg virkelig ikke liker med din planløsning er entreen. Vi har samme type inngangsparti nå, og det irriterer meg grønn. Når du kommer inn døren med skitne sko, skitne barnevogner og skitne unger, så blir det en del sand på gulvet. Dersom du har badedøren plassert slik at du må gå gjennom det sandete området hver gang du skal på badet, så blir det unødvendig skittent i hele huset. Hvis jeg tolker tegningen din riktig skal du gå gjennom det området hver gang du skal gå opp trappen også? Da får du dratt all skitten opp i andreetasjen også. 

Jeg har ikke brukt målestokk, bare øyemål:P Har ett program som gubben har kjøpt, ett proft. Han er bygg inginør:P Tenkte å bruke det, men kan se på det du linket til også:) Det er kanskje lettere å bruke også:D

Du har ett veldig godt poeng med sand og dritt på gulvet i gangen, har jeg ikke tenkt på... Men hvis jeg flytter badedøren og boddøren så må jeg ikke gå i det sandete området, og trappen begynner ved døren inn til stua, ikke ved boddøren, om du skjønner? Men det er ganske vanskelig å få det til så man ikke drar sand osv rundt, hvordan skal jeg da han gangen i forhold til alt annet? Gangene er jo som regel sentrum i forhold til alt annet...

syns det så greit ut. men dette ville ikke blitt godkjent av husbanken da det ikke er livsløp standar. du må ha minst 1 soverom i 1 etg for å få det igjennom :) men bare ett tips :)

maric skrev:
syns det så greit ut. men dette ville ikke blitt godkjent av husbanken da det ikke er livsløp standar. du må ha minst 1 soverom i 1 etg for å få det igjennom :) men bare ett tips :)

Er det sant? Hmm, får gjøre boden mindre da, også ha dør fra stua og inn på ett lite rom. Kan jo bruke det som lekerom i stedenfor soverom:P

Eller holder det å ha soverom i kjelleren i tillegg?

Edit; er du sikker? Er jo flere "ferdig hus" som ikke har soverom i 1.etg....

MetteJ skrev:

maric skrev:

Er det sant? Hmm, får gjøre boden mindre da, også ha dør fra stua og inn på ett lite rom. Kan jo bruke det som lekerom i stedenfor soverom:P

Det har jeg ikke hørt om. Vårt hus har 3 soverom oppe, og ingen i 1. etasje.. Samme med huset mamma og pappa bygde, der er alle soverom oppe i 2. etasje.

Imogene skrev:

MetteJ skrev:

maric skrev:

Det har jeg ikke hørt om. Vårt hus har 3 soverom oppe, og ingen i 1. etasje.. Samme med huset mamma og pappa bygde, der er alle soverom oppe i 2. etasje.

Jeg vet at mange eldre hus har 1 soverom i 1.etg, men har sjekket på nett nå flere ferdig hus og ser ikke soverom i 1.etg der. Men jeg kan jo kalle boden for soverom, men bruke det rommet som bod i stedenfor soverom.

Vet du, jeg har også tegnet opp min husdrøm, og den er slett ikke så ulik din. 
Ingen ganger utenom ved inngangen, og der skal også trappa til andre etasje være. Denne skal være ca midt i huset. 
Ellers bytter jeg ut det ene soverommet på din tegning med et bad, og har et walk in closet mellom badet og soverommet. Så skal vi ha et soverom nede også. Greit å ha hvis man blir gammel og ikke kan gå i trapper så mye, f.eks. :)

Back
Topp