Den O'store barnemat-tråden! Her kan dere legge inn oppskrifter på barnemat! :)

Klatremus Lillemann

Juni12s allviter/orakel
VIP
Jeg tenkte det kunne være greit med en tråd som samlet opp oppskrifter som vi kommer til å prøve ut etterhvert nå.

Kan jo være kjekt å dele dem med andre
 
Jeg skal legge inn noen oppskrifter på hjemmelaget grøt når jeg får satt meg på dataen. Finner de fleste oppskriftene fra boka "Mat for barn" av Margit Vea og Lise Galaasen. Veldig bra bok!
 
Fantastisk tråd! Skal komme med mine bidrag etter hvert :)
Etter at jeg fant ut om palmeolje i mme og barnmat (grøt) har jeg blitt fast bestemt på å lage mest mulig selv!
 
Kålrot - og potetmos:

100 g kålrot skåret i terninger
2 poteter (ca 125 g) i terninger
ca 1 dl vann
ca 2 ts smør eller oliven- eller rapsolje
1 ss persille, hakket
1/2 dl vann, morsmelk eller kumelk til større barn

Legg kålrot og potet i kokende vann eller dampkok dem til de er myke. Mos potetene med gaffel. Kålrota kan moses med stavmikser hvis du ikke får most den fint med gaffel. Tilsett smør eller olje, persille og væske.



Avokado med frukt:
(vær forsiktig hvis du har nøtteallergi i familien, avokado er en slags nøtt)
Avokadokjøttet mørkner når det kommer i kontakt med luft, men dette unngår du ved å blande avokadoen med frukt som inneholder c-vitamin.

1/2 banan (kan erstattes med annen frukt, feks pære)
like mye avokado
2 ss eple, finrevet
evt 1 ss frisk appelsinjuice

Grav ut avokadokjøttet, mos med gaffel. Mos banan med avokadomosen. Bland i eple. Tilsett evt juice og rør godt. MOsen er nå blitt en purè.


Aprikos - og kålrotpurè:

2-3 porsjoner

ca 50 g kålrot i terninger
2 friske eller tørkede aprikoser

Del aprikosene (ta evt ut steinen hvis du bruker friske). Kok kålrota sammen med evt tørkede aprikoser i 15-20 min til den er mør. Tilsett friske aprikoser 5 minutter før kålrota er kokt hvis du bruker friske aprikoser. Mos blandingen med stavmikser. Tilsett evt noe av kokevannet.


Fruktig kylling:
Denne lagde jeg mye til storebror, en slager! 2-3 porsjoner

1 dl vann
1 kyllingfilet i terninger
1 potet i terninger
1 gulrot i terninger
1 ring ananas (kan erstattes med 1/2 eple eller 2 myke tørkede aprikoser)
1 ss olivenolje
1/2 ts kardemomme

Kok opp vannet. Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med evt potet og kulrot om det ikke er kokt på forhånd. Ha i evt tørkede aprikoser. La det koke forsiktig i ca 10 min under lokk. Ha i oppdelt ananas eller eple like før maten er ferdig kokt. Kok i ytterligere 2 minutter. Hell i olivenolje og kardemomme og bland. Mos maten til passe konsistens.
 
Tenkte jeg bare skulle ramse opp frukt og grønnsaker som man gjerne kan koke og mose selv og gi som de første måltidene til babyen :)
Ikke alt trenger og koke, noe kan bare moses som f, eks honningmelon : D

Potet
Søtpotet
Pastinakk
Pære
Eple
Aprikos
Mango
Sviske
Nektarin
Squash
Brokkoli
Gulrot
Banan
Avokado
Melon (eks honningmelon)
 
Hirsegrøt1-2 porsjoner

Hirse er et glutenfritt og svært næringsrikt kornslag. Den har et meget høyt mineralinnhold, blant annet er den rik på jern. Kan fåes som flak eller hele korn i helsekosten. Hvis du lager av hele korn må hirsen bløtlegges i ca 1 time i vann for å øke tilgjengeligheten av jernet. Når hirsen er kokt kan den moses i foodprosessor til passe konsistens.

2 dl vann
1/2 dl hirseflak
litt morsmelk/morsmelkerstatning
evt frukt/bærmos

Kok opp vann. Rør inn hirseflak og la det småkoke noen minutter. Avkjøl noe. Tilsett MM eller MME. Etter hvert kan du tilsette litt frukt - eller bærmos, revet eple og kanel eller nypeekstrakt. NB: HUSK AT SMÅ BARN SKAL HA LITE KANEL!




Havre - og hirsegrøt:
3-4 porsjoner

4 dl vann
1dl lettkokte havregryn
1/2 dl hirseflak
ev MM/MME
evt most banan eller annen frukt eller bær

Kok opp vann, havregryn og hirseflak under omrøring. La det koke 5 min. Avkjøl noe og tilsett evt MM/MME om ønskelig og evt frukt/bær




Maisgrøt med eplemos:1 porsjon

Maismel er ikke det samme som maisenna!

1 dl MM/MME eller vann
1 ss maismel
evt 1-2 ts eplemos

Bland melk/vann og maismel. Kok opp mens du rører og lar grøten koke på svak varme i 5 min. Tilsett eplemos hvis ønskelig.



Grovmelsgrøt:
1 porsjon

Lager du grøt av sammalt hvete kan melet bløtlegges i 1 time eller mer før koking for å øke tilgjengeligheten på jernet. C-vitaminrik frukt på grøten øker også jernopptaket.

2 ss sammalt hvete
1 dl vann
1 dl MM/MME eller vann
evt fruktmos

Bland mel,vann og melk og kok opp under omrøring. La grøten koke i 6-7 minutter. Spe med mer væske hvis barnet synes grøten er for tykk. Tilsett evt fruktmos.
 
Dette syns ihvertfall både jeg og amina er kjempe godt ;)

Ca 150 gr biff som er kokt og klippet opp i bitte små biter.
Ca 3-4 poteter kokt. Og
Ca 2-3 store gulerøtter også kokt.

Putt alt i blender med ca 5 ss vann ifra grønnsakene :)

sendt ifra BV forum <3
 
Dette syns ihvertfall både jeg og amina er kjempe godt ;)

Ca 150 gr biff som er kokt og klippet opp i bitte små biter.
Ca 3-4 poteter kokt. Og
Ca 2-3 store gulerøtter også kokt.

Putt alt i blender med ca 5 ss vann ifra grønnsakene :)

sendt ifra BV forum <3
Ca hvor mange porsjoner får du av denne!
 
Ca 2 dl pasta 2 gulerøtter 1 boks mais 200 g kjøttdeig Tomatpurre 1 boks tomater Oregano Basillikum Kok pasta og gulerøtter til det er mørt. Jeg kokte kjøttdeigen for seg selv. Mos Tomatene, maisen og den ferdig kokte kjøttdeigen sammen, og sett på koking og la det putre litt. Tilsett tomatpurre, oregano og basillikum. Mos gulreøttene og pastaen, og bland sammen med sausen:)
 
"Fastfood" ;)
Gulrot
Broccoli topper
Kokes(ikke overkok-det er ikke godt)
Mos med stavmixer.
Leverpostei moses/røres inn med gaffel.
 
fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner)
400 gr laksefilet
800 gr poteter
400 gr gullerøtter
litt purreløk og dill og sitronsaft

Kokes alt alt i vann..
Kuttet purreløken i små biter og hadde oppi med grønnsakene så det skulle sette litt god smak på kokevannet som jeg skulle spe med etterpå.


(fra 7 måneder, gir 2-3 porsjoner)
Den saftige kyllingretten vil barnet garantert svelge i seg så fort han eller hun bare makter.
1 dl vann
1 kyllingfilet
1 potet
1 gulrot
1 ring ananas (eller ½ eple)
1 ss olivenolje (ekstra virgin)
½ ts kardemomme
Kok opp vannet.
Skjær kyllingen i terninger.
Skjær poteten og gulroten i små biter.
Ha kyllingen i det kokende vannet sammen med potet- og gulrotbitene og la det koke forsiktig ca 10 minutter under lokk.
Ha i oppdelt ananas-ring rett før retten er ferdig kokt.
Hell i olivenolje og kardemomme.
Ta gryten av kokeplaten.
Mos maten til passe konsistens.
Jeg laget begge idag så jeg håper at lillegutt liker det.
 
Jeg pleier å kverne havregryn, hirse og boghvete sammen, jeg bare slumper litt.
Bruker nå ca 25 g ferdig kvernet mel og lager grøt av det. Slumper med vannet også, menntar sånn at det dekker melet. Lar det stå en time for å øke jernopptaket, og koker det i ca fem minutter. Pleier å spe på med mer vann.

Så kan man kjøle ned og tilsette morsmelk eller erstatning hvis man vil.

Tilsetter alltid noe fruktmos for grøten inseg selv smaker ingenting.
 
Dumt spørsmål sikkert... kan man fryse ned grøt?

Så over her at det var oppskrifter på flere posjoner og jeg trenger kun 1.. så jeg spør nå :)

Eller.. hvor lang holdbarhet har den etter at den er laget?
 
Back
Topp