• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Den nye 7 dagers regelen - overtid.

*Amalie mi*

Gift med forumet
Har en venn der dama hans har termin idag, og han sier til meg at den 7 dagers regel gjelder ikke fra termindatoen, men ETTER at den uken dama har termin i er ferdig. Det synes jeg ikke henger helt på greip ? For når man har termin så er man jo på overtid, er vel ikke noe som heter terminuke da?

Så det teller vel fra dagen man har termin? La oss si at ei har termin på en mandag, så må hun vel ikke vente til neste mandag før de begynner å telle 7 dager til hun evnt kan bli satt igang?

Var jordmoren deres som hadde sagt dette, jeg kan ikke forstå det og blir litt bekymra..

slik jeg har forstått det så gjelder de 7dagene fra det som er termindato, så har ho termin i morgen så ska ho telle en dag fra fredagen osv

Utifra hva jeg har forstått så stemmer det. Man er over termin, men ikke på overtid. Frem til nå har overtid vært fra 14 dager etter termin.

Jeg har tolket det som at du 7 dager etter termin skal inn på kontroll på sykeshuet om du ikke har født.

"Heldigvis" var forrige baby så liten at jeg har blitt lovet ekstra oppfølging ved evt et neste svangerskap, og blir ikke det holdt kommer jeg til å ta kvelertak på JM min Å gå lenge på overtid uten noen kontroll er helt uaktuelt for meg. Kjenner 3 stk som har mistet babyen sin pga overtid, og jeg jeg skal ikke bli en del av den statistikken. 

De nye retningslinjene har ikke trått i kraft enda desverre...  Men etterhvert så blir det slikt at man blir kalt inn til kontroll på sykehuset 7 dager etter UL-termin, altså har man termin på en fredag så skal man inn fredagen etter..... Og evnt igangsatt på den 11 dagen over termindatoen....

Når skal dette tre i kraft da?
Stod jo i artikkelen at anbefaling allerede var sendt ut?

den har tred i kraft den. fikk beskjed av jordmor at jeg måtte passe på at legen min sendte meg inn på sykehuset ift. den nye regelen, siden hun skal på ferie nå, hun sa spesifik at jeg skulle på kontroll den 19 aug, dersom jeg ikke har født før d. og jeg har termin 12. aug. 

Man kan bli tatt inn til kontroll ja. Mulig at de sjekker modning etc... til meg så skal de i tillegg sjekke vektestimerting i tillegg.... er vel en "vanlig svangerskapskontroll" med nogo attot!

Trultemora skrev:
Man kan bli tatt inn til kontroll ja. Mulig at de sjekker modning etc... til meg så skal de i tillegg sjekke vektestimerting i tillegg.... er vel en "vanlig svangerskapskontroll" med nogo attot!

Og når skal du på kontroll da snuppa? Imorgen?

Håper han snart kommer ut, det navnløse magetrollet ditt.

På st.olav er det pr. dags dato overtidskontroll 7 dager etter termindatoen. Iallefall var det slik på oktober.  Regner med det er sånn det skal bli overalt. For mange steder må man gå lenger før det blir gjort noe.

De skal vel på St. Olavs, sikkert? Der har det vært overtidskontroll én uke etter termindatoen i 2 år nå. :)

Back
Topp