Den femte barnesykdommen.

Pandaungen

Forelsket i forumet
Septemberhjertene 2018
Er det noen som kjenner til den?
Barnehagen jeg jobber, er det oppdaget tilfelle av den. Styrer ber vi to gravide på jobben å holde oss hjemme, ta en tur til legen for å ta blodprøve. Dette for å sjekke om vi er immune.
Drar til legen dagen etter, men både lege og begge helsesekretærene måtte virkelig jobbe for å finne ut hvem prøve jeg måtte ta. Akkurat som dette var helt nytt for dem. Prøven ble tatt i går og sendt til riksen. Skal få svar neste uke.

Er ikke en prøve det er veldig vanlig å ta tror jeg, men kan ha veldig alvorlige følger for fosteret om man blir smittet under svangerskapet.

Barnehagen jeg jobber, er det oppdaget tilfelle av den. Styrer ber vi to gravide på jobben å holde oss hjemme, ta en tur til legen for å ta blodprøve. Dette for å sjekke om vi er immune.
Drar til legen dagen etter, men både lege og begge helsesekretærene måtte virkelig jobbe for å finne ut hvem prøve jeg måtte ta. Akkurat som dette var helt nytt for dem. Prøven ble tatt i går og sendt til riksen. Skal få svar neste uke.

Mi fikk den mens jeg var gravid. Dro til legen for å få tatt den prøven siden de anbefaler det. Men måtte frem med nhi sine sider for å få legen til å skjønne hvor hen skulle lete for å finne riktig prøve. Laben ante ikke hva jeg snakka om [emoji849]

Da ringte legen min. Hadde alt fått svar, jeg er ikke immun ☹️

Vi har også noe som ligner den 5. Barnesykdom på jobb. Kan jeg spørre hvilke symptomer barna har hos dere?? Jeg har tatt blodprøven og funnet ut at jeg er immun heldigvis...[emoji102]

Vi har også noe som ligner den 5. Barnesykdom på jobb. Kan jeg spørre hvilke symptomer barna har hos dere?? Jeg har tatt blodprøven og funnet ut at jeg er immun heldigvis...[emoji102]

Det begynner ofte med snue, muskelverk og halsvondt. Deretter vil det komme et utslett etter noen dager. Dette starter ofte i ansikt og rundt munnen, før det går over til resten av kroppen. Noen kan også få leddsmerter.

– Utslettet ser gjerne ut som røde prikker og kan både være nuppete, men også flatt. Utslettet varer lenger enn ved fjerde barnesykdom, det brer seg mer utover og flyter mer sammen. Blir ofte ikke så veldig dårlig, lett feber.

Hei. Legen min ringte akkurat ang 5.barnesykdom og sa det ikne var noen prøver for p finne ut om man har/har hatt denne sykdommen og vist man ble smittet var det ingen fare for baby? da jeg har vært sammen med et barn som er smittet. Ble veldig forrvirret nå:/? Flere som har hørt det?

Det finnes virusprøve for å sjekke om du har antistoffer jo.
Kan være spesial-rekvisisjon

Det kan være veldig farlig for fosteret om man får det som gravid. Regner med det egentlig er om man ikke har hatt det tidligere

Hei. Legen min ringte akkurat ang 5.barnesykdom og sa det ikne var noen prøver for p finne ut om man har/har hatt denne sykdommen og vist man ble smittet var det ingen fare for baby? da jeg har vært sammen med et barn som er smittet. Ble veldig forrvirret nå:/? Flere som har hørt det?

Jo det er det. Jeg fikk beskjed fra jobb å ta den prøva. Da jeg kom til legen måtte de lete litt for å finne ut akkurat hva de skulle ta og hvor den skulle sendes. Den heter parvovirus (B19). I mitt tilfelle ble den sendt til riksen og fikk svar dagen etter.

Back
Topp