Den femte barnesykdommen

Miilli

Betatt av forumet
Mailykke 2018
Jenta vår skal etter planen begynne i barnehagen i morgen, men før jul ble det påvist et tilfelle av Parvoviruset på hennes avdeling, eller den femte barnesykdommen som det også kalles. Jeg er i uke 22+4 i dag og har lest at risikoen for skader og i verste fall fosterdød er høyest om man blir smittet i de 20 første ukene av svangerskapet. Men jeg blir litt skeptisk allikevel. Spurte legen min og hun var litt diffus, hun frarådet oss ikke å la henne begynne, men virket også litt usikker på risikoen. Har noen vært i en lignende situasjon? Eller fått litt klarere råd enn det jeg fikk hos legen?

Hei. Da har du vel tatt blodprøver i uke 12 hos legen? Sjekker de ikke om du har antistoffer mot den sykdommen da? Så skal du ha fått et skriv av sykehuset der prøvesvarene står. Jeg fikk svar at jeg ikke lenger var immun mot røde hunder. Heldigvis lite tilfeller av det i Norge. Håper du finner ut av det:) har ikke noe konkret svar på hva jeg ville gjort i din situasjon. Men går jo an å høre med barnehagen om de kan si ifra hvis det er tilfeller på datteren din sin avdeling. Lykke til

Hei. Blir ikke automatisk tatt virus prøve i forhold til parovirus. Vi var gjennom en runde der vi trodde at jenten vår på 4 hadde parovirus. Jeg fikk tatt prøve som viste at jeg ikke hadde hatt virus. Måtte då inn å ta noen uker seinere for å se om jeg var smittet. Det var jeg ikke.
Jeg ville fått tatt en blodprøve som viser om du har hatt eller ikke. Dersom jenten deres får symptomer på at hun har fått det må du ta ny prøve etter inkubasjonstiden er ferdig for å se om du er smittet om du ikke har hatt sykdommen før. Om du er smittet under graviditet vil du få oppfølging og ultralyder for å passe på at foster ikke går blodmangel under svangerskapet. Mener det var blodmangel de evt sjekket ved ultralyd.

Hei. Blir ikke automatisk tatt virus prøve i forhold til parovirus. Vi var gjennom en runde der vi trodde at jenten vår på 4 hadde parovirus. Jeg fikk tatt prøve som viste at jeg ikke hadde hatt virus. Måtte då inn å ta noen uker seinere for å se om jeg var smittet. Det var jeg ikke.
Jeg ville fått tatt en blodprøve som viser om du har hatt eller ikke. Dersom jenten deres får symptomer på at hun har fått det må du ta ny prøve etter inkubasjonstiden er ferdig for å se om du er smittet om du ikke har hatt sykdommen før. Om du er smittet under graviditet vil du få oppfølging og ultralyder for å passe på at foster ikke går blodmangel under svangerskapet. Mener det var blodmangel de evt sjekket ved ultralyd.

Støtter dette. Sjekk først nå om du allerede er immun. En enkel blodprøve som du får svar på etter bare noen dager. Hvis du ikke er immun så bør du sjekke igjen et par uker etter at du mistenker evt smitte. Husk at når utslettet osv kommer så er smittefaren allerede over. Så hvis det var smitte på avd før jul så ville jeg ikke vært så innmari redd for smitte nå. :)

Så gode informative svar!
Håper alt går bra og at det ikke behøver å bli et dilemma for dere. :)

Takk for svar! Jeg ringte barnehagen i dag og de kjente ikke til flere tilfeller enn dette ene. Det var visst ganske lenge siden det aktuelle barnet hadde utslett (nest siste uka i november), så da ser det ut til at det ikke har spredd seg. Så da satser vi på oppstart i morgen og så får jeg heller ta en test om det skulle dukke opp igjen eller om det plutselig viser seg at det har spredd seg allikevel.

Back
Topp