Den femte barnesykdommen

Mozzarella

Elsker forumet
Fikk mld av barnehagen om at de har tilfeller av den 5 barnesykdommen. Den er jo farlig for gravide og både frøkna og jeg har vært syke :(

Noen som har vært borte i det før? Jeg må vel ringe legen når de åpner.
 
Jeg har aldri vært borti det, men kjenner ei som jobber i barnehage, da hun ble sykemeldt over lengre tid når de fikk den 5 barnesykdommen der :/

Ring legen du :)
 
Oi, det visste jeg ikke. Flere av disse bhg sykdommene som er farlige?
 
Oi! Lykke til! Hvor bor du? Kjenner jeg ble litt stresset nå, da jeg jobber som ped.leder i en barnehage!

Det skjønner jeg! Ble bekymret for ho ene i barnehagen til Mie som er 9 uker på vei! Jeg bor i Sandefjord.

De på legekontoret visste jo INGENTING da! Hadde ikke jeg spurt og gravd vil jeg nok aldri ha fått svarene på prøven jeg tok. Må ringe tilbake "en gang i neste uke".

Siden de ikke visste noe så fant jeg mer info om det på nett. Det står at av alle som blir smittet og er gravid er det ca 5% som smitter videre til fosteret. Og det kan ta føre til abort. Men om man merker det går det an å få blodoverføring til fosteret. Skal heldigvis på oul på tirsdag, håper de kan se etter det da så jeg blir roligere :) Farligst å få det i 2 trimester. Bah. For en dag! :p Hadde jeg ikke vært syk hadde jeg heller ikke vært så stressa over det.
 
Ja da fikk jeg og enda en bekymring:p jeg får jo alle virus jeg er borti for tiden. Men har ikke hørt noe om at det går her da. Godt du fikk tatt prøver og at det kan gjøres noe hvis babyen får det:)
 
Ja da fikk jeg og enda en bekymring:p jeg får jo alle virus jeg er borti for tiden. Men har ikke hørt noe om at det går her da. Godt du fikk tatt prøver og at det kan gjøres noe hvis babyen får det:)

Haha, ja enig! Må jo bare vente å se det an. Var masse liv i magen i går i hvertfall. Fikk påminnelse om ultralyden fra sykehuset også nå, så da kan jeg heller fokusere på det :happy: Stakkars samboeren min da som må ta hele barnebursdagen alene i morgen. Har invitert hele storavdeling og jeg må holde meg unna :D
 
Haha, ja enig! Må jo bare vente å se det an. Var masse liv i magen i går i hvertfall. Fikk påminnelse om ultralyden fra sykehuset også nå, så da kan jeg heller fokusere på det :happy: Stakkars samboeren min da som må ta hele barnebursdagen alene i morgen. Har invitert hele storavdeling og jeg må holde meg unna :D
Haha huff, hørtes slitsomt ut!:p
 
Såpass ja! Takk for informasjon fra deg hvertfall :) Jeg får også spørre på OUL (til torsdag).. Wææ, blir nervøs for den minste lille ting kjenner jeg! Blir jo eksponert for barnebakterier hver dag....og det er 24 barn. Hehe.
 
Såpass ja! Takk for informasjon fra deg hvertfall :) Jeg får også spørre på OUL (til torsdag).. Wææ, blir nervøs for den minste lille ting kjenner jeg! Blir jo eksponert for barnebakterier hver dag....og det er 24 barn. Hehe.

Skjønner det! :) De aller fleste er immune mot sykdommen og har hatt den når de var liten. Jeg gikk ikke i barnehage så har ikke hatt alt :p Men de fleste har det! Det finner man ut på en sånn blodprøve også :)
 
Skjønner det! :) De aller fleste er immune mot sykdommen og har hatt den når de var liten. Jeg gikk ikke i barnehage så har ikke hatt alt :p Men de fleste har det! Det finner man ut på en sånn blodprøve også :)
Takk for svar :) Bestilte meg en legetime. Ringte først for å høre om kontordamen kunne sjekke om jeg hadde antistoffer mot det viruset. Hun sa rolig og høflig: Du må slappe av i svangerskapet, og ikke tenke så mye det ting som KAN gå galt. Mye sannhet i det, men lettere sagt enn gjort :p Så da blir det legetime for å prate litt :)
 
fra boken Gravid igjen av Ulla Rode:
"Parvovirus ( 5. Barnesykdom)
Blir gravide smittet kan viruset angripe fosterets lever som frem til 18.uke sørger for bloddannelsen.
En slik smitte kan i disse ukene føre til ufivillig abort, fosterdød og blodmangel hos fosteret."

Er ikke du 18 uker nå Mozarella? Da er det i så fall bare om du har fått smitten tidligere at det ser ut til å være en fare. Så hvis alt er bra med prøvene dine nå, så slipper du bekymre deg fremover.
 
fra boken Gravid igjen av Ulla Rode:
"Parvovirus ( 5. Barnesykdom)
Blir gravide smittet kan viruset angripe fosterets lever som frem til 18.uke sørger for bloddannelsen.
En slik smitte kan i disse ukene føre til ufivillig abort, fosterdød og blodmangel hos fosteret."

Er ikke du 18 uker nå Mozarella? Da er det i så fall bare om du har fått smitten tidligere at det ser ut til å være en fare. Så hvis alt er bra med prøvene dine nå, så slipper du bekymre deg fremover.

Etter ultralyden er jeg 18+1 i dag. Mistenker frøkna hadde det i forrige uke og jeg ble liggende den her uken. Babyen har sparket flere ganger i dag allerede så jeg stiller meg positiv til det motsatte er bevist ;) Men etter det jeg forsto så kan de se det på ultralyden så jeg skal be de ta en sjekk når jeg er der, om det ser bra ut da og prøvene er ok så skal jeg ta livet sååååååå med ro etterpå! :D
 
Å ha barn i barnehagen å gå gravid er et stort tankespill.Jeg blir gal:confused: visste ikke det om den jeg.Men vannkopper er vel ikke bra det heller?
 
Vi har også hatt den femte barnesykdom i barnehagen. Vi får får skriv om det som går i barnehagen. Men savner at det står en obs melding om det er farlig for gravide. Ikke lett å vite alt man skal når man er gravid.
 
Å ha barn i barnehagen å gå gravid er et stort tankespill.Jeg blir gal:confused: visste ikke det om den jeg.Men vannkopper er vel ikke bra det heller?

Tror ikke det. Det har jentungen på en eller annen måte unngått HVER gang så håper det fortsetter sånn mens jeg er gravid :p

Vi har også hatt den femte barnesykdom i barnehagen. Vi får får skriv om det som går i barnehagen. Men savner at det står en obs melding om det er farlig for gravide. Ikke lett å vite alt man skal når man er gravid.

Ja, de vet at jeg er gravid så synes det var veldig fint at de skrev mld til meg og ikke ventet til jeg sto i barnehagen med frøkna. Samboeren min tar det nå frem til vi vet om jeg er immun eller ikke :) Jeg var ikke klar over at det var farlig så det bør informeres om ja.
 
Back
Topp