Den femte barnesykdom

Desembermamma88

Glad i forumet
Junilykke 2020 ♡
Tror datteren min har fått den femte barnesykdommen, og nå er jeg smittet av henne. :( Har Googlet meg ihjel, og er veldig bekymret. Er heldivis kommet til uke 26, men når jeg leser at denne sykdommen er den vanligste kjente årsaken til fosterdød, får jeg helt hetta. Noen som kjenner noen som har fått påvist sykdommen i graviditeten? Helst ingen skrekkhistorier, jeg har forstått det slik at det vil ta en stund før jeg får svar på blodprøvene, om jeg har den eller ikke...

Ring lege/legevakt og hør med de, de kan gi riktig og kanskje beroligende svar :)

Sniker. Har ikke erfaring,.men leste mye om det da jeg trodde sønnen min hadde det. Har du tatt blodprøve allerede? Du må vel ta en ny om 2 uker igjen også.

Det er bra du er så langt på vei :)

Er du sikker på symptomene?

Etter det jeg leser her https://nhi.no/familie/graviditet/s...erskapet/parvovirusinfeksjon-i-svangerskapet/ så er det ikke lenger så farlig for deg og din baby når du er så langt på vei. Om du blir smittet er det ca 30% sannsynlighet for at baby smittes, men faren for baby reduseres jo lenger ut i svangerskapet man er. Og når du nå blir testet så vil de også kunne behandle baby dersom det skulle vise seg å bli et problem. Ofte får man ikke samme symptomer når man er voksen, så om man ikke vet at man har vært utsatt for smitte er det kanskje lettere at en eventuell infeksjon går uoppdaget?

"Disse prosessene gjør at infeksjon med parvovirus B 19 kan medføre spontanabort og fosterdød, og en sjelden gang dødfødsel. Alvorlig infeksjon hos fosteret oppstår hovedsaklig dersom den gravide kvinnen blir smittet før 20 fullgåtte uker av svangerskapet, med størst risiko i første trimester. Risikoen for fosterdød er ca. 13% ved smitte i første trimester, 9% i svangerskapsuke 13-20, og nærmere null ved senere infeksjon."

"En gravid kvinne med bekreftet parvovirusinfeksjon vil få tilbud om hyppige ultralydundersøkelser der undersøkeren kan påvise om fosteret utvikler anemi. Tiden det tar fra infeksjonen foreligger og til det eventuelt oppstår hydrops, er mellom to og 17 uker. Påvises anemi hos fosteret, kan det bli aktuelt å gi fosteret blodoverføring i mors liv, noe som øker barnets sjanse for å overleve."

Sniker. Har ikke erfaring,.men leste mye om det da jeg trodde sønnen min hadde det. Har du tatt blodprøve allerede? Du må vel ta en ny om 2 uker igjen også.

Det er bra du er så langt på vei :)

Er du sikker på symptomene?
Jeg har ikke tatt blodprøve enda, ringte legevakta, og de sa jeg kunne ta på mandag. Prøvene må uansett sendes til rikshospitalet, så da hjelper det visst ikke å ta de i dag.

Jeg trodde først jenta mi hadde fått influensa, men i går natt fikk hun masse blemmelignende utslett i klaser på kroppen, spesielt beina. Hun ble syk for over en uke siden, med feber og forkjølelsessymptom, og har også hatt rødt utslett i kinna. Men har vært litt usikker på hvorfor hun hadde dette, siden hun er ganske snørrete og litt tørr i huden. Men siden feberen gav seg, og så kommer dette utslettet som en slags andre del av sykdommen, er det vel en grei sjanse for at det er det? Mannen min er i alle fall overbevist..

Jeg har fått forkjølelsessymptom nå, har hatt en del feber og muskelverk og er uvel. Tok en uke fra hun fikk det, til jeg har blitt smittet..

Off,håper babyen slipper å få det!! Har risikosvangerskap fra før, så kjenner at jeg ikke hadde behov for flere bekymringer... :(

Jeg har ikke tatt blodprøve enda, ringte legevakta, og de sa jeg kunne ta på mandag. Prøvene må uansett sendes til rikshospitalet, så da hjelper det visst ikke å ta de i dag.

Jeg trodde først jenta mi hadde fått influensa, men i går natt fikk hun masse blemmelignende utslett i klaser på kroppen, spesielt beina. Hun ble syk for over en uke siden, med feber og forkjølelsessymptom, og har også hatt rødt utslett i kinna. Men har vært litt usikker på hvorfor hun hadde dette, siden hun er ganske snørrete og litt tørr i huden. Men siden feberen gav seg, og så kommer dette utslettet som en slags andre del av sykdommen, er det vel en grei sjanse for at det er det? Mannen min er i alle fall overbevist..

Jeg har fått forkjølelsessymptom nå, har hatt en del feber og muskelverk og er uvel. Tok en uke fra hun fikk det, til jeg har blitt smittet..

Off,håper babyen slipper å få det!! Har risikosvangerskap fra før, så kjenner at jeg ikke hadde behov for flere bekymringer... :(

Utslettet kommer en uke etterpå ja, og da er barnet frisk ellers. Typisk rødt i ansik med blekhet rundt munnen om jeg ikke husker feil. Men det skal ikke være blemmer på kroppen slik jeg forstår det. Har hun hatt min hånd og fotsyken?

Sønnen min fikk illrødt utslett i ansiktet med blekhet rundt munnen, men det gikk over etter noen timer bare, så tok aldri blodprøve.

Får håper det er noe annet, ikke så godt å være bekymret på om det kanskje kan påvirke baby!

Utslettet kommer en uke etterpå ja, og da er barnet frisk ellers. Typisk rødt i ansik med blekhet rundt munnen om jeg ikke husker feil. Men det skal ikke være blemmer på kroppen slik jeg forstår det. Har hun hatt min hånd og fotsyken?

Sønnen min fikk illrødt utslett i ansiktet med blekhet rundt munnen, men det gikk over etter noen timer bare, så tok aldri blodprøve.

Får håper det er noe annet, ikke så godt å være bekymret på om det kanskje kan påvirke baby!
Utslettet hennes forsvant også ila natten.. Så kom det nytt i natt, denne gangen mer flekkete uten blemmer. Så jeg vet ikke.. Hun har ikke hatt munn, hånd og fotsyken heller nei.. Ersj, håper jeg får fort svar på prøvene, er så kipt å ikke vite...

Håper det er bra med både datteren din, deg og baby i magen :Heartred

Back
Topp