Den første kontrollen

Mariee

Flørter med forumet
Jeg er i dag 5 + 4 i følge appen min :-) Har tenkt op den første kontrollen..

Jeg er aldri hos legen, og selvom vi flyttet for to år siden har jeg ennå ikke byttet fastlege. (40 min å kjøre) Var også veldig fornøyd med henne.

Nå som jeg kommer til å være der en del ganger, tenker jeg å bytte til en fastlege i nærheten..

Men kan jeg kontakte en jordmor for første kontroll i stedet? Gjennom den kommunale helsetjenesten? Hva gjorde/gjør dere?

Jeg tror du kan bestille time hos jordmor istedenfor legetime ja :)
Jeg vet ikke hvordan det er det du bor, men her jeg bor liker de hvertfall at man tar kontakt og har første timen tidlig i svangerskapet.
Jeg skal til jordmor første gang når jeg er 8+0:)

Her får man første kontroll hos jordmor i uke 12/13. Jeg skal til lege for å få henvisning til TUL neste uke, da er jeg 6 uker.

har vært på første legetime og hatt tidlig ultralyd allerede. Har bestilt time hos jordmor etter påske ;D

Vært hos fastlege på første kontroll uke 9 (8+5). Bestilt tul til jeg er 12 uker. Jordmor mellom uke 12-16 , men har ikke bestilt time ennå.

Føste svangerskap var legen min langt unna og tok alt hos jordmor men fikk ta blodprøver på legekontoret der . Var ikke noe problem, har rett til legehjelp der en oppholder seg. Men skal du bo der fast så ville jeg byttet fastlege, tar to min på nett. Jeg valgte den som er barnelege så jeg har samme som ungene.

Jeg var hos legen i uke 7. Tok blodprøver og fikk med en ark med opplysninger som skulle være med til jordmor. Skal til jordmor i uke 13 [emoji4]

Hadde første legetime i dag (9+2).
Gikk innom helsestasjon etterpå og fikk time hos jordmor om 2 uker. (11+5).

Skal ha første kontroll etter påske, hos jm :-) jeg går ikke til legen hvis jeg ikke må :-P har veldig god kontakt med jm :-)

Her i England foregår alltid timene hos jordmor med mindre det er noe ekstra :) Har time neste uke å da vil jeg være 7+5, blir den lengste timen man har da man snakker om alt fra tidligere svangerskap til fødsel, familiehistorie med sykdom/ din mors graviditer osv :)

Back
Topp