Den følelsen...unner jeg ingen!

Lille 2016

Glad i forumet
Når folk (både venner og familie) spør om vi har noen navnevalg...og jeg svarer med den stolteste stemme hva vi har som ønske...og får bare de reaksjonene tilbake!!!
Kjenner det knyter seg i magen...og vi leter på nytt blandt millioner av navn!
Den følelsen,unner jeg ingen!
 
Jeg fikk litt den følelsen her om dagen. Fortalte farmor at vi hadde tenkt til å kalle spiren for Marius Holm hvis det ble gutt. Holm er da fra farfar og oldefar. Trodde jo ho da skulle bli litt kry... Men fikk ikke helt den reaksjonen jeg hadde trodd jeg skulle få.
 
Her er det nesten ingen i familien som vet det enda, så har ikke fått det spørsmålet.. Men blir det jente vil jeg gjerne bruke navnet Hermine, etter bestefaren min Herman. Så er litt spent på hvordan bestemor og andre vil reagere.. blir det gutt er vi neimen ikke sikre på navn :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg har erfart at det ofte er et stort sprik når det gjelder hvilke typer navn man liker når man flytter seg en generasjon eller to. Ingen liker navnene vi lufter dersom de er en generasjon eller to over oss. Det tror jeg er helt naturlig.
 
Enig! Ta den navnet dere vil ha. Det er ingen som kan bestemme det for dere uansett. :)
Dessuten vil det bli akseptert etterhvert :) har mange tilfeller i min familie hvor navnene har vært ganske stygge i mine øyne. Jeg har selvsagt ikke sagt det høyt til de det gjelder da, men har jo tenkt mitt. Det fine er liksom at etterhvert som barnet kommer og man blir kjent med det så er det ingen annet navn som hadde passet til nettopp det barnet ;)
 
Uff, det er leit å få sånne negative reaksjoner :(
Vi diskuterte helt bevisst ikke navn med familie/venner sist. Det vil si: når noen spurte så nevnte vi eksempler på navn vi likte, som var i samme gata, men ikke topp 5. Altså navn vi allerede visste vi ikke ville bruke, men som hadde vært aktuelle på et tidspunkt. Det kom jo ymse reaksjoner på navnene vi nevnte, og jeg er veldig glad for at vi holdt Navnet hemmelig til vi hadde bestemt oss og ungen var født. Da var folk for høflige til å være negative dersom dem ikke likte det. Det blir nok samme taktikk denne gangen også.
 
Uff, det er leit å få sånne negative reaksjoner :(
Vi diskuterte helt bevisst ikke navn med familie/venner sist. Det vil si: når noen spurte så nevnte vi eksempler på navn vi likte, som var i samme gata, men ikke topp 5. Altså navn vi allerede visste vi ikke ville bruke, men som hadde vært aktuelle på et tidspunkt. Det kom jo ymse reaksjoner på navnene vi nevnte, og jeg er veldig glad for at vi holdt Navnet hemmelig til vi hadde bestemt oss og ungen var født. Da var folk for høflige til å være negative dersom dem ikke likte det. Det blir nok samme taktikk denne gangen også.
Gjør det samme her :)

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app
 
Gjør som meg: Hold navnet hemmelig helt til etter fødsel og det er bestemt. Vi fikk denne reaksjonen fra min mor: "Å, det er jeg sikker på er et jentenavn!". Det er det ikke, og det kunne hun bare ikke bry seg med. Vi brydde oss ikke om hva andre mente om navnet, det var vi som foreldre som følte det var det han skulle hete :)
 
Vi kommer ikke til å dele navnet før etter fødselen. Jeg synes det er helt på tryne at folk kan få seg til å si høyt negative tanker om noens navn på babyen i magen. Det er da virkelig bare opp til foreldrene.

Og jeg synes ikke dere skal lete etter andre navn. Glem det som ble sagt nå, ikke diskuter navnene høyt igjen og så bare erklær navnet etter fødsel. Jeg tror folk har mer respekt og holder kjeft når navnet allerede hører til et ansikt. :)

*Taster på app på mobilen*
 
Jeg ville ikke brydd meg. Eller vært ærlig og sagt "vel jeg syns det navnet i hvertfall er finere enn *dems barns navn*." Bare å ta igjen med samme mynt.
 
Ikke la være å bruke navnet selv ved slike tilbakemeldinger! Du er stolt av det, og det skal du fortsette å være :) Når barnet er født å får det navnet så vil alle tenke at han/hun ikke kunne hett noe annet :) Navn er en vanskak! Jeg har hørt mange navn jeg har tenkt "oi..", men barna har vært verdens nydeligste og da blir navnet det også!! :) *sniker fra juli*
 
Helt enig med de andre! Folk blir garantert vant til det til slutt uansett :) Kan jeg spørre hvilket navn det gjaldt?
 
Forrige gang sa jeg bare at om folk hadde meninger fikk de holde de for seg selv, og kommer til å gjøre det nå også!
 
Ja er nettop slike ting som er så teit.. Jeg har luftet navn kun for min mor, som også har sagt, æsj nei.. Osv.. Det er jeg og samboer som bestemmer, så da kan andre holde seg for gode til å si nå,. Og så er det lurt å vente til etter fødsel, sjelden folk vil si noe da, når barnet er ute og fått navnet...
 
Folk er så lite fintfølende! :( Synes dere skal bruke navnet dere liker! Vi skal nok ikke si navnevalgene våre høyt, før han/hun er ute! Man trenger ikke alltid si det man tenker. Alle har jo forskjellig smak... hadde vært kjedelig om ALLE het det samme...
 
Ta nå det navnet dere har bestemt!! :happy119
Fikk masse negative reaksjoner på navnevalget til førsteman, MANGE.
Tror ikke vi fikk noe positiv respons, å ble selvsagt litt lei.
Pappa skrev tilogmed det navnet HAN ville barnet skulle hete på gratulasjonskortet for han nekta at vi skulle kalle han det.

Men var aldri i tvil, den lille i magen skulle hete det, og da han kom ut ble det bare bekreftet.
Da valget var tatt, godtok de det. De hadde jo ikke noe valg. I ettertid har enkelte sagt "husker jeg misslikte navet sååå, men nå når jeg ser han bærer han navnet veldig bra"

Stå på ditt, gi F.. Det er ikke de andre som skal være foreldre til barnet!
 
Enig med alle andre her! Det er DERE som bestemmer navnet! Ingen andre! Bruk det navnet dere ønsker dere! ;) vi har konsekvent ikke snakket om navn med andre under noen av graviditetene... Men vi har hatt navnet klart ved fødsel og skrevet meldinger eller ringt og sagt: vi har blitt foreldre til ei lita jente/gutt og hun/han har fått navnet ...../...... ;)
 
Helt enig med de andre! Folk blir garantert vant til det til slutt uansett :) Kan jeg spørre hvilket navn det gjaldt?

Vi har to gutter på 13 og 10 år...de heter Oliver og Teodor. Nå bor vi Danmark og må ha navn som uttales nogenlunde likt både på norsk og dansk, og som er i samme "gate" som gutta sine navn.
Gutta vil også være med å bestemme...så vi fire kom sammen frem til Valdemar og Kornelia! :)
 
Ta nå det navnet dere har bestemt!! :happy119
Fikk masse negative reaksjoner på navnevalget til førsteman, MANGE.
Tror ikke vi fikk noe positiv respons, å ble selvsagt litt lei.
Pappa skrev tilogmed det navnet HAN ville barnet skulle hete på gratulasjonskortet for han nekta at vi skulle kalle han det.

Men var aldri i tvil, den lille i magen skulle hete det, og da han kom ut ble det bare bekreftet.
Da valget var tatt, godtok de det. De hadde jo ikke noe valg. I ettertid har enkelte sagt "husker jeg misslikte navet sååå, men nå når jeg ser han bærer han navnet veldig bra"

Stå på ditt, gi F.. Det er ikke de andre som skal være foreldre til barnet!

Hva heter førstemann,da? :)
 
Back
Topp