Den ekstreme varmen..

Bea1992⭐️

Forelsket i forumet
Oktoberfruene 2018
Hei frøkner! Som tittelen indikerer, holder jeg til i Sør-Norge, nærmere :playful:sagt Vestfold. Det er for tida ekstremt varmt og jeg kjenner at kroppen min ikke klarer å tilpasse seg slik den gjorde før. Jeg har alltid elsket varmen og kunne tenkt meg å bodd i sydligere strøk, men akkurat nå er det eneste jeg vil ha svale sommerdager. Det er også forferdelig tungt å jobbe i denne varmen. Jeg jobber som pedagogiske leder, som i all hovedsak er en prima jobb!! Men ventilasjonsanlegget på jobben har streika så det er så varmt innendørs at barn, foreldre og oss voksne svetter og virkelig strever med å være inne i barnehagen.. det er heller ikke noe bedre ute da vi ikke har noen form for skygge i barnehagen, så jeg/vi blir utsatt for stekende sol og lite eller ingen vindt i løpet av dagen.. HJELP!! Hvordan skal jeg holde ut? Jeg har lest meg opp på hvilke arbeidsforhold gravide evt skal få ting tilrette langt ved, blant annet løft og kjemiskestoffer mm, og blant annet står det under andre forhold at man inne skal bli utsatt for for høy temperatur som gravid. Jeg vil selv kalle meg en positiv person, men akkurat nå kjenner jeg at det er ganske tøft. Har også et blodtrykk på 100/57 eller 57/100 (vet ikke hva som er riktig å skrive først:playful:), så blodtrykket mitt er veldig lavt, noen som fra før av gjør meg svimmel, men i solen blir det verre..

Har noen av dere det på samme måte, eller kanskje noen tips til hvordan jeg skal komme meg igjennom denne perioden med livet i behold :playful: Hahah!

Uff jeg føler med deg, jeg klarer ikke å bo i leiligheten min om dagen da den blir for varm og har søkt tilflukt hos moren min da hun har en kjøligere leilighet.
Jeg ville nok snakket med legen og kanskje forsøkt å få sykemelding jeg, da det ikke er bra at gravide blir for varme!
Annet en det så hjelper det jo med vifter og kaldt vann.
Kan jo være en ide og ta med barnehagen et sted det er litt kjøligere? Museum med aircondition eller kanskje i skogen der det er mye skygge?

Uff jeg føler med deg, jeg klarer ikke å bo i leiligheten min om dagen da den blir for varm og har søkt tilflukt hos moren min da hun har en kjøligere leilighet.
Jeg ville nok snakket med legen og kanskje forsøkt å få sykemelding jeg, da det ikke er bra at gravide blir for varme!
Annet en det så hjelper det jo med vifter og kaldt vann.
Kan jo være en ide og ta med barnehagen et sted det er litt kjøligere? Museum med aircondition eller kanskje i skogen der det er mye skygge?
«Godt» at det er flere av oss som sliter i denne varmen!:playful: Skal til jordmor på tirsdagen, så tenkte å høre med henne hva du tenker og evt mener jeg burde gjøre :-)
Vi har holdt dører og vinduer åpne, men har fått beskjed om at de må vi holde lukket, da de skal prøve å få aircondition til å funke.. men herlighet, det er jo ikke levbart :woot: og vifter får vi ikke pga et skrapet budsjett..
Men lurt med turer på utsiden av barnehagen! Så det skal jeg obsolyy ta med meg til gjengen min :D

Har samme problemet, men underviser på skole med altfor varme klasserom og arbeidsrom. Ingen kjøleanlegg på bygget :eek:
Det er ikke holdbart!:woot: Kan jo umulig være bra for oss og fosteret heller? Eller tar ikke lille skade av denne varmen? Drikker flere flasker vann om dagen, men der hjelper ikke i det store og det hele..:arghh:

Jeg sliter faktisk ikke så mye, selv om jeg er trøtt og sliten! Varmt i leiligheten, men vi har vifte og jeg kan alltids ta en tur opp i skogen der det er svalere :) Vi
har heldigvis god aircondition på skolen jeg jobber, jeg går i genser og skjef på jobb faktisk! Ellers hadde det nok vært håpløst.

Huff hørtes veldig slitsomt ut å ha det sånn! Bor også her nede i den varme delen av landet så vet hvor uholdbart det har vært de siste dagene [emoji27]
Kan du ikke snakke med legen din om dette? Kanskje han/hun anbefaler deg å gå litt ned i stilling for en periode?

Bor like utenfor Oslo, her er det også veldig varmt. Sjefen min har gitt meg full frihet til hjemmekontor, slik at jeg slipper den tunge pendlingen hjem på overfylte, varme tog. Men skjønner ta det ikke går som pedagogisk leder. Kanskje en gradert sykemelding er tingen, altså at du jobber f. eks 40% og hele tiden fra morgenen? Vil tro det er litt bedre både ute og inne før klokken bikker 12?

I bhg til datteren vår har de med badetøy hver dag nå. Da tar de frem bøtter, baljer og hageslanger og spruter og plasker for å kjøle seg ned. Selv sitter jeg hjemme inne eller ute i skyggen og jobber, og er kun i sola når jeg drikker morgenkaffen min (nå).

Jeg vil tro du kan kreve å få ordnet ventillasjonssystemet om det er ødelagt. Både for deg som gravid, men også barna og alle andre egentlig. Kanskje dere også har mulighet til å ha en parasoll eller noe ute med noen aktiviteter under så de som trenger en pause fra solen får det? Jeg vil tro det er mulig å overbevise ledelsen eller hvem enn som sitter på penga om at dette må prioriteres nå, en midlertidig løsning om ikke annet, for alle velvære :)

Andre tips for å kjøle deg ned er å drikke iskaldt vann/spise kald frukt. Det hjelper overraskende mye bare det. Ellers kan det hjelpe å kjøle ansiktet, nakken og håndleddene med vann/kluter en gang i blant!

Back
Topp