Den beste sy-oppskriftsboka?

Sara

Forumet er livet
VIP
Desemberglede 2015
Januarlykke 2016
Til litt større barn?

Jeg tenkte låne på biblioteket for å få et inntrykk av hva jeg liker før jeg evt kjøper en. Men det er mye utlånt og ventetid, så vi får se hva jeg får til.

Det jeg er ute etter er enkle basisoppskrifter for barn fra 5-15 år ca. Baby og småbarn har jeg ikke, så disse 0-4 år treffer ikke, min yngste er førskolebarn.

Jeg kan ikke sy heller, men den mellomste syr med mormor, så jeg har derved kjøpt oppskrift på hettegenser og enkel bukse/tights, men har litt lyst på ei sånn bok fordi jeg innbiller meg at det kan være god inspirasjon.
 
Jeg forsøkte meg å låne en av de mer kjente barnesybøkene på biblioteket. Ble helt motløs. Oppskriftene og mønstrene fungerer helt sikkert for erfarne syere. Selv ble jeg helt satt ut av mønsterarket og mangelen på instruksjonsbilder.

Litt satt ut kjøpte jeg likevel "sy selv" av hun som driver speiltvillingene. Det var en helt annen opplevelse :joyful: Tror hun straks skal gi ut bok for større barn. Har allerede lyst på den :D
 
jeg lånte altså heilt spesiell (og står på venteliste for en annen av samme forfatter) og joda, tiåringen fant inspirasjon, jeg ble mer frustrert. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe den, for å si det sånn.

Jeg tror jeg har landet på å kjøpe de mønsterene jeg vil ha, en etter en, så langt har vi kjøpt en hettegenser og bukse/tights, blir muligens en på slengbukse også men til barn finner jeg det bare på stoff og stil og da må jeg kjøpe en og en størrelse, og jeg liker bedre de som lar meg få flere størrelser på et ark.

Neste på handlelisten er åpenbart en onepiece, for 5 åringen har blitt fortalt at hun skal få en joggedress. I hennes hode viste det seg at det er en joggeDRESS. Ikke todelt, men sånn heldress. Jeg omtalte det jo som en joggedress, hun får hettegenser, joggebukse, tights og skjørt og trolig ei tskjorte. Men genser og joggebukse er ikke joggedress. det må være en DRESS.

(sånn i tillegg så er maskina mi hos mamma, for diverse barne-sy-prosjekt i ukene som kommer, og helt reelt akkurat NÅ hos en reparatør siden den gikk i stå i vinterferien, men helst kommer den vel snart tilbake derfra da)
 
Enkeltmønstrene til Ida Victoria er fantastiske. Har kjøpt Victoriakjolen, Jerseykjole med sving, enkel bukse og trøye til barn og truser til både dame og jente. I tillegg har jeg kjøpt nylig kjøpt inn jersey, fast bomull, ribb, kantbånd og kantbåndsapparat. Alle stoffene er vasket og kjørt i tørketrommel så stenger barnehagen har jeg hobbyen klar.
 
Veldig fornøyd både med Jubel og Baluba-bøkene og Heilt spesiell. Lån de gjerne på biblioteket først for å se :)
 
Har lånt heilt spesiell og falt ikke for den.

Jubel og baluba må jeg i så fall ha den ekstra som går til større størrelser også, for jeg har en unge på 5, men hun som syr er 10 og broren snart 13.
 
Back
Topp