Den berømte fødebagen

Gravidstudine

Flørter med forumet
Hva har dere oppi der? :-) Sist jeg fødte hadde jeg ikke ordnet noen fødebag, tok bare telefonen i lomma og helsekortet i hånda! Det gikk helt fint, men denne gangen tenker jeg i hvert fall å pakke ned noen gode klær til meg selv og lille ;-)

Jeg har gjort det så enkelt å pakka ned noen truser, sokker, bukser og t-skjorter til meg. Samt shampoo og balsam. Til mini har jeg pakket ned ett par bleier, bodyer, bukser og hentesett :happy: Man finner jo den lista på nett, men jeg har funnet ut at jeg gjør det så enkelt som mulig. jo og så ammeinnlegg da.

Hørtes ut som en fornuftig bag. De listene jeg har funnet på nett og i babymagasiner gir meg alltid noe å flire over, spesielt når BAM anbefalte at du tar med en hårføner for å tørke underlivet med etter toalettbesøk i etterkant av fødsel! Tror jeg heller velger dusj eller klut ;-)

Min veske inneholder:
-To sett klesskift
-Travelkit med: Shampo, balsam og kroppsåpe. Bodylotion, lepsyl og renseolje. Deodorant.
-Tannbørste og tannkrem(også til pappa)
-Mobillader og nyladet kamera
-ammebh fra ebay samt ammeinnlegg
-Et sett med klesskift til pappa

I stelleveska til lille
-2stk body(en kort og en lang ermet)
-Bukse med 'føtter' og kortbukse
-Alt som trengs til stell(lang biltur hjem)
-Teppe
-Kosen(kosebamse)

Har festet en huskelapp på veska hvor det står: Helsekort, mobiltelefon, energibar, vannflaske og kortmappe.

Har ikke pakket min ennå. Men listen ser omtrent slik ut:

- 2 gode mørke joggebukse
- 2 Ammetopp og 2 ammebh
- 3 skift sokker og truser
- lang cardigan
- slippers
- Tskjorte til sambo
-toalett mappe med shampo/balsam, såpe, deo, bephanten, ammeinnlegg i bomull/engangs, hårbørste, lypsyl,
- Dopapir ( ultramykt lambi!)

- Vannflaske
- Kuli
- Proteinbar/energibar
- Tyggis/pastiller
- Notatblokk og penn

- 1 kleskift til lille/hentesett

- Tlf og ladder!

Foreløpig har jeg kun såpe, shampo, deo og Lambi toalettpapir i min bag, ingenting i snuppa sin. Starter med klesvasken imorgen tenker jeg :-)

Har ikke pakket noe enda:-P men blir vel til att jeg pakker med myke bukser og enkle singletter. Ammebher og ullinnlegg :-)

bruker nok babyklærene på sykehuset, så tar med kun hentesettet og litt ekstra i tilfelle hun skulle finne på å fylle bleia godt iløpet av turen hjem;-)

Så toalettsaker og litt sminke (om jeg gidder ta på noe). Dusjsåpe og shampo blir nok med.

Så sant det ikke er noe ekstra med gullet blir vi til alle prøver er tatt, og rett hjem;-) så blir mindre i bagen nå, enn da vi kunne bo så lenge vi ville (nesten) ved mor-barn fødestuen her. Nå er det tilbudet dessverre borte og vi må på sykehuset. :-/

Last edited:
Min liste bærer nok preg av at vi tilbragte over ei uke på sjukehuset sist, rakk å få bruk for litt forskjellig da. Og at jeg elsker detaljerte lister :)

Jeg har ei veske stående som blir med på kontroller framover, og evt ved en igangsetting (som det ble sist):
- Romslige sandaler
- Comfy bukse
- Singlet og trøye
- 2 par truser
- BH, sokker
- Sove-singlet
- Toalettmappe (tannbørste, tannkrem, kam, sjampo+balsam, strikker, ørepropper, Purelan, deodorant.

Så ting som puttes oppi når fødsel starter/igangsetting (i bruk til vanlig):
- Viktige papirer
- Kamera
- Vannflaske
- iPad, mobiltelefon
- Liten veske med lesebrett, ladere, notatbok, penn, Kleenex, headsett.

Så skal jeg ha barsel-bagen stående klar i bilen, den tar pappan med inn først etter at barnet er født og vi er på barsel. Da tar han med klærne fra før fødsel og legger igjen i bilen.

- Morgenkåpe
- 2 truser, 4 par sokker (regner med å bruke sykehusets truser)
- 3 ammesingleter (disse er doble foran, bruker ikke BH de første dagene)
- 2 comfy bukser
- 1 lang cardigan
- "Besøks"-/ hjemreiseklær: gravidtights, fin ammeskjorte, amme-bh
- Ammeinnlegg (engangs og vaskbare bambus + ull), et par store bind)
- Melkeoppsamlere (geniale for å få lufttørka puppene)
- Til baby: to sett omslagsbody+bukse med fot str 56, 1 pysj strl 50/56, 1 par tynne ullsokker, tynn ull/silke-lue, teppe.

(Brukte bare sykehusklær til baby sist, har lyst til å bruke noen av egne denne gangen).

Klart i bilen skal også ammeputa ligge, i tilfelle jeg får bruk for den. Sliter med Carpaltunnel-syndrom og sist tok det en god stund etter fødsel før jeg fikk kraft og førlighet i hendene igjen, ammeputa gjør det mye enklere å amme sittende uten å anstrenge skuldre og armer. Kjekt å slippe å ligge hver gang.

Skal også ha en pose med reserveklær stående i bilen (ett sett til meg og ett til baby) i tilfelle vi må bli lenge etter fødsel.

Bilstol og base.

Stelleveske og hentesett - tas med inn før hjemreise.

Pappan skal ha ett sett klesskift, deo og lader til sin mobil i bilen. Han kommer nok til å sove hjemme sammen med storebroren.

Eget dopapir, bleier til baby, bind til meg og sånt hadde jeg ikke bruk for sist, så det er ikke med (kun i stelleveske for hjemreisa).

Har ikke pakket den enda, men kan skrive en liste over det jeg regner med å pakke ned :)
- 1 mørk joggebukse, lang cardigan, 4 truser, 2 par sokker, 2 ammebher, 2 singleter, 1 T-skjorte
- Toalettsaker
- Purelan, ammeinnlegg engangs og ull
- Lypsyl
- Mobil og lader, kamera
- Vannflaske, kjeks, sjokolade
- Klær til baby til hjemreisen, kanskje ett sett til i tilfelle vi blir lei av sykehusklærne

Her er min :)

FØDEBAGEN
HELSEKORT
joggebukse x 2
Truser(x)
Xylocain(x)
Ammeinnlegg + ull (x)
Purelan (x)
Ammebh (x)
Ammesinglet(x)
Birkenstock
Nettingtruser(x)
Dusjtøfler (x)
Cardigan
Linser og briller
Tannkrem og tannbørste (x)
Deo
Godluktende såpe
Håndkle (x)
BBHUGME
Lypsyl
Bind
Intimservietter (x)
Lader
Kamera (x)
Sjampo
Balsam
Hårbørste
Lusespenner
Cola
Sviskesaft

Baby:
Smokk (x)
2 bodyer 50 (x)
2 bodyer 56 (x)
Hentesett
Lue(x)
Sokker (x)
Helseteppe(x)

Pappa:
Linser og briller
To boxere
Deo

Nå begynner baggen min å bli ferdig!

Kjøpt meg et par fine små flip flops til dusj på sykehuset. Fant ut i går at det trengte jeg... De jeg hadde var nesten for små før jeg ble hoven i føttene, så det var bare å glemme. XXL senger fine flip flops til 50,- hvis noen mangler det :)

Pakket ned noen tykke sokker i tilfelle! Noen anbefalte det da enkelte kan fryse på føttene når man ligger med bena i været... Jeg er en ekte frysepinne, og husker selv etter to operasjoner at jeg frøs på føttene... Så, just in case :D

Ammeinnleggene er endelig ankommet, sammen med de to små luene jeg bestilte. Buksene er også kommet (hadde ingen bukser/leggings til baby under str. 68....).

Nå mangler bare bæresjalet som kanskje blir sendt neste uke.

Til og med fått meg en bbhugme pute! (jeg er verdens tregeste).

Og ved siden av min bag, står babybaggen. Innså at én bag ikke kan takle alt jeg trenger :p

Flere som er nesten ferdige? :)

Har ikke pakket bag enda, da jeg bare er i uke 33 enda, men her er hva jeg tenker å pakke ned. Og gjerne kom med innspill på hva jeg bør/ikke bør ha med :)

Først og fremst må jeg kjøpe en passende bag å pakke ;)

Til meg:
Amme-bh
Amme-singlet
2 stk lange cardigan
2 stk haremsbukser tilpasset den berømte bleierumpa ;)
4 truser tilpasser bleierumpa
2 par sokker
Toalettsaker: shampo,balsam,intimsåpe,deo,tannbørste,tannkrem,hårbørste,mascara,hudkrem,intimservietter,hårstrikk
Hårføner
Slipperser
Mobil,lader,iPad,lommebok,alt av gravidpapirer og helsekort

Til baby:
2 stk body i str. 50
1 stk sparkebukse i str50
1 stk sparkebukse i str. 56
2 stk body i str. 56
2 stk strømpebukse i str. 50/56
1 pysjamas
Klorevotter
1 tynn lue
2 par myke sokker
Hentesettet
Babyteppe
Bilstol i bilen
Koseklut/bamse
Smokk

Mannen pakker ned klær selv ;)

Glemmer jeg noe som kan være lurt å ha med? Er jo blank på det meste føler jeg :)

Ser at alt jeg har søk på av fødebagger på nettet innerholder så utrolig mye. Virker jo som om jeg skal pakke får å reise på ferie eller noe. Har ikke sykehusene eks bleier?
Noen som har født før å vil fortelle det som er mest vanlig å pakke med seg.

Jeg tar med: 2 lange cardigan, 2 vide bukser, ammesinglet fra carrywell, ammebh fra boob og change, ammeinnlegg fra medela, albueskjell, brystvortesalve, tlf+ lader, sminke og kosmetikk av god kvalitet. Et sett med klær til babyen som skal brukes når vi drar hjem. Bruker nettingtrusene, bindene, bleiene og barneklærne de har på føden.

Ser at alt jeg har søk på av fødebagger på nettet innerholder så utrolig mye. Virker jo som om jeg skal pakke får å reise på ferie eller noe. Har ikke sykehusene eks bleier?
Noen som har født før å vil fortelle det som er mest vanlig å pakke med seg.
Om du har lang vei hjem fra sykehus er det greit med skift og bleier til lille. Men er turen kort, så slipper man å pakke med det siden man får på sykehuset.
Det mest vanlige er behaglige klær og nødvendige toalettsaker til deg. Også kan være greit med mykt dopapir og en god salve til såre brystvorter. Drikkeflaske og litt snacks kan være greit. Så klær til lille når dere skal hjem.

Ikke pakket den enda, men blir sånn ca som dette:

Helsekort

Fotoapparat og lader

Mobiltelefon og lader

Klær: 3 stk amme topper, 2 ammebher, ammeinnlegg, 3 gravidbukser (2 lange og 1 kort), 1 joggebukse, truser, sokker, slipperser

Toalettsaker: tannkost, tannkrem, tanntråd, hårbørste, lypsyl, deo, briller, kontaktlinser, håndkrem, hårstrikk

Insulin m/alt tilbehør

Blodsukkermåleapparat

Hentesett

Back
Topp