Den bare biter og tigger..

smash

Forumet er livet
VIP
Bikkja vår..
Den er 9 uker og har bodd hos oss i en uke nå.
Den er ekstremt leken, og vi har kjøpt masse leker til han, men han vil bare hoppe på jentene mine (2 og snart 4 år) han biter de i beina, ørene, håret, og på ho minste har han hoppa på ho flere ganger, så ho faller ned å slår seg. Jeg sier nei og fy strengt til han hver gang, men han bryr seg ikke.
Vet jo at han gjør det for å leke, men nå irriterer jeg meg skikkelig over at han holder på sånn.
Og når vi spiser tigger han hele tiden. Tar maten fra ungene ++
Må passe på heeeele tiden!!!!!
Tips til hva jeg kan si og gjøre til hunden?
Håper det snart går over, for ungene begynner snart å bli redd for han..

MASSE go bit, og MASSE ros hver gang han gjør som du vil[:)] pleier å funke ganske så bra[:)] ikke noe greit hvis barna begynner å bli redd for den.!

ORIGINAL: maric

MASSE go bit, og MASSE ros hver gang han gjør som du vil[:)] pleier å funke ganske så bra[:)] ikke noe greit hvis barna begynner å bli redd for den.!

Det får den. Den får gobiter når den sitter og gir labb ++ Og ute når den tisser og bæsjer så skryter jeg MASSE av den! Setter meg på huk, og da løper den bort til meg og koser. Gjør det siden den ikke reinslig enda.
Men kan ikke gå å gi den godteri hele dagen heller..

kjøp deg noen bøker om valpeoppdragelse å les?

viktig hvertfall at når valpen bynner å hoppe å slikt at de han hopper på snur seg med ryggen til den og ikke gir noe som helst oppmerksomhet før den har roet seg ned. det er bare å ta med ungene på oppdragelsen så fremt de er store nok til å skjønne det hvertfall

masse lykke til

han er valp det er helt normalt med hopping og lekebiting[;)]
men som babymia sier så er det viktig og ikke gi han oppmerksomhet ved hopping..

Han er valp, så du må regne med at han holder på sånn ei god stund til. Er litt begrenset hvor mye man faktisk klarer å oppdra en valp. Det er jo som å ha en baby igjen. Vår valp er snart 12 uker, og hun holder på sånn enda, og vet fra tidligere valper, at slik er det bare å ha valp.
Jeg mener at folk forventer for mye av valper. Dersom valpen hadde bodd sammen med andre voksne hunder, hadde hun gått på "valpelisens" enda i lang tid.
Her i huset har vi sagt at dersom barna ikke tåler å leke med valpen, og det det medfører (biting, "overfall" og ødelagte leker) så må de faktisk la være.

Ikke ha den på kjøkkenet når dere spiser iallefall. Når den er med barna så må du være der hele tiden, når den da hopper eller biter så tar du den bort fra situasjonen å sier nei. Det er like mye arbeid med en valp som det er med en baby, å i denne fasen er det meget viktig å være konsekvent, å plukke bort alt av nykker du ikke ønsker.

Nå er ikke jeg ekspert med hund, men har nå hatt noen hunder opp gjennom årene, siste var faktisk en golden retriever[:)] Herlige hunder altså..

Jeg ville droppet å trene på å gi labb. Bikkjer krafser, hopper og tigger nok på eget initiativ om en ikke skal oppmuntre til det i tillegg. [:D]

Jeg ville startet med ei bok om valpeoppdragelse jeg, da får du iallfall noe om hvordan det er å ha valp.

Selv henter vi valpen vår om 13 dager, og jeg har vært igjennom 3-4 bøker oppdretteren har anbefalt. Det var mye lesing, men guh så mye jeg veit nå som jeg ikke hadde en fletta peiling på før.

Men ja, tålmodighet, konsekvent, repetering, repetering og repetering går stort sett igjen i alle bøkene.

Biting er IKKE lov. Uansett om det bare er litt koselig lekebiting.

Oppdra valpen på samme måte som valpemoren ville gjort. Gjør valpen noe moren ikke liker, så får den seg en "lusing"
Så jeg ville tatt valpen "hardt" og lagt den i bakken så snart den prøvde seg på noe biting eller annet "ulovlig". (snakker selvfølgelig ikke om å være hardhent og jule opp bikkjen, mener su skal være streng og bestemt) Gjør du dette en gang, så skjønner den nok fort at det ikek er lov, og neste gang den prøver seg på noe trenger du kanskje bare å korrigere den med bruk av stemmen.

Høres ut som valpen har et sterkt gemytt, hadde hunden vært veldig underdannig og nervøs må man være litt mykere for å ikke skremme den.

Ja, vet at valper er sånn og at den gjør det fordi den leker, og ikke for å være slem..
Og det med å få ungene til å snu ryggen til, skjønner nok ho eldste, men ikke om minste..
Vi spiser ved spisebordet i stua, men den hopper og hopper.. Sier nei og tar den vekk..
Setter den ofte innpå rommet vårt også, der den sover om natta, men om han ikke er trøtt da, begynner han å skrape på døra, pipe og bjeffe, og da henter jeg han igjen.

Har 5 hundebøker, og prøver å gjøre som det står der..
Og nei, jeg forventer ikke mye av en valp, men vil jo gjøre alt for å få den til å være "snill" med ungene..

ORIGINAL: smash

Ja, vet at valper er sånn og at den gjør det fordi den leker, og ikke for å være slem..
Og det med å få ungene til å snu ryggen til, skjønner nok ho eldste, men ikke om minste..
Vi spiser ved spisebordet i stua, men den hopper og hopper.. Sier nei og tar den vekk..
Setter den ofte innpå rommet vårt også, der den sover om natta, men om han ikke er trøtt da, begynner han å skrape på døra, pipe og bjeffe, og da henter jeg han igjen.

Og nei, jeg forventer ikke mye av en valp, men vil jo gjøre alt for å få den til å være "snill" med ungene..

Sett den i bånd ute da? Det gjør vi med vår, og det har vi gjort fra dag 1. Og ja.. du får endel piping og hyling i begynnelsen, men det går over. Bare å overse, slik at de skjønner at det ikke funker.
Var det golden du hadde?

Der har vi feilen [;)]

ORIGINAL: lykkepillen

Sett den i bånd ute da? Det gjør vi med vår, og det har vi gjort fra dag 1. Og ja.. du får endel piping og hyling i begynnelsen, men det går over. Bare å overse, slik at de skjønner at det ikke funker.
Var det golden du hadde?

Vi har stoooor hage, og jeg setter han i bånd ved trampolina, slik at han kan ligge under den i skyggen, å setter jeg vannskål der og 3-4 leker.. Men han står bare å piper å bjeffer.. Er sååå redd for at det skal irritere naboene, så jeg går ofte ut og sier nei, og da slutter han, men han begynner om 2 min igjen[:(] Ellers elsker han å være i hagen om vi er der ute sammen med han..
Er Golden ja[:D]

men hvis du henter han igjen pga han bjeffer/piper, så lærer han att det funker.. hvis du overser det så vil han roe seg etterhvert..!

Det du må gjøre er å være 100000% konsekvent. Hunden bør han en fast plass i feks stuen eller på kjøkkenet, den har vel kanskje en korg i stuen som den ligger i på dagtid ? Følg hunden dit når dere skal spise, straks den reiser seg følger du den tilbake, HVER ENESTE GANG. Gjør du dette 10000% konsekvent så går det ikke mange dager før den ligger på plassen sin når dere spiser.

ORIGINAL: Lillezilje

Der har vi feilen [;)]

Ja, jeg vet.. Men han er jo bare en liten baby, så er redd han skal bli usikker og redd..[:(]

ORIGINAL: Jubelmusa

Jeg ville droppet å trene på å gi labb. Bikkjer krafser, hopper og tigger nok på eget initiativ om en ikke skal oppmuntre til det i tillegg. [:D]

Det har han lært allerede.. Men han tar ikke frem labben når han tigger.. Han hopper opp å grafser til seg det han får tak i..

ORIGINAL: Kranglefanten

Jeg ville startet med ei bok om valpeoppdragelse jeg, da får du iallfall noe om hvordan det er å ha valp.

Selv henter vi valpen vår om 13 dager, og jeg har vært igjennom 3-4 bøker oppdretteren har anbefalt. Det var mye lesing, men guh så mye jeg veit nå som jeg ikke hadde en fletta peiling på før.

Men ja, tålmodighet, konsekvent, repetering, repetering og repetering går stort sett igjen i alle bøkene.

Jeg har 5 hundebøker med all slags trening og informasjon, pluss et hefte på maaange sider som jeg fikk av oppdretteren. Der var det kun info om golden.
Og jeg gjør det som står i bøkene å, leste de flere gange før vi fikk hunden.
Og jeg er oppvokst med hunder å, så har jo litt peiling, men han her er helt ekstreeeem!
Biter han meg, sier jeg nei og han slutter, så han forstår hva nei betyr, men han hører ikke når jeg sier nei når det gjelder ungene.. Ungene sier også nei til han, men han hører hvertfall ikke på de..

ORIGINAL: Lillezilje

Biting er IKKE lov. Uansett om det bare er litt koselig lekebiting.

Oppdra valpen på samme måte som valpemoren ville gjort. Gjør valpen noe moren ikke liker, så får den seg en "lusing"
Så jeg ville tatt valpen "hardt" og lagt den i bakken så snart den prøvde seg på noe biting eller annet "ulovlig". (snakker selvfølgelig ikke om å være hardhent og jule opp bikkjen, mener su skal være streng og bestemt) Gjør du dette en gang, så skjønner den nok fort at det ikek er lov, og neste gang den prøver seg på noe trenger du kanskje bare å korrigere den med bruk av stemmen.

Høres ut som valpen har et sterkt gemytt, hadde hunden vært veldig underdannig og nervøs må man være litt mykere for å ikke skremme den.

I bøkene står det det at man IKKE skal gjøre det som du skriver her, for da kan hundene bli usikre.. Man skal ikke ta de fysisk på noen måte..

Back
Topp