Den andre glukosebelastningen..?

Karma27

Forumet er livet
Når skulle den tas? Ingen har minna meg på det, og jeg har helt glemt det.. Var bare vanlig med 1 med storesøster..

Jeg fikk beskjed om første i uke 24-28, og den andre i uke 32-34.
Hva som er fastsatte retningslinjer aner jeg ikke.

Mellom 28-32 sa legen til meg, manner meg opp til å ta den igjen, 28+2 i dag, så tenker jeg venter til uke 30

Jeg skal ta den uke 28. Fikk beskjed om å faste før testen. Men fikk ikke beskjed om når fasten skulle begynne? Noen som kan fortelle meg hvordan jeg forbereder meg rett for denne Sukkerbelastningstesten?

Jeg skal ta den uke 28. Fikk beskjed om å faste før testen. Men fikk ikke beskjed om når fasten skulle begynne? Noen som kan fortelle meg hvordan jeg forbereder meg rett for denne Sukkerbelastningstesten?
Du faster fra midnatt natten før. Ta med deg en bok/strikketøy, drar til legekontoret. Tar blodprøve for å sjekke blodsukkeret, så drikker du glukosen. Du får noen minutter på deg på å drikke den. Anbefalte meg å ikke ta det på styrten, da ble man gjerne kvalm. Så sitter du helt i ro i to timer, fortsatt fastende. Helst ikke gå på do engang, selv om du selvsagt får lov hvis du må. Men sitt stille og les bok etc. Så etter to timer sjekker de blodsukkeret ditt på nytt, og da skal det helst være under 7.8. :)

Så rart, jeg har fått beskjed om at den første skal tas tidlig og den andre i uke 28-30 :-)
Tror det var det jeg også fikk beskjed om. Dvs jeg fikk ikke beskjed om å ta den før oul, så tok den første etter det.

Tok den første for to uker si(uke 26) men tok den så sent pga vært mye kvalm. Resultatet ble 7.1 så derfor ville jordmor at jeg skulle ta en til i uke 32. Siden den lå i grenseland..

Back
Topp