Den 5. barnesykdom

nystart2026

Flørter med forumet
❁ Juliskatter 2026 ❁
Hei! Noen flere her inne som ikke har hatt den 5. barnesykdommen? Jeg tok en blodprøve sist jeg var gravid, og da hadde jeg ikke hatt den (tok fordi de trodde eldste jenta mi hadde denne, men det var feil). Slik jeg har forstått det, ka den være farlig for fosteret dersom man blir smittet, spesielt frem til uke 20.

Jeg synes det er stressende, og lurer på om jeg burde ta kontakt med barnehage og skole å informere om at jeg vil ha beskjed om de har elever som er syke med denne sykdommen? Samtidig ser jeg liksom ikke for meg at folk flest vet at det er denne de har, i og med at den har så vanlige symptomer…

Flere som har det som meg, eller har noen tanker om hva de ville gjort? Har en unge på barnehagen, en på småtrinnet og jobber selv på ungdomsskole… Den vanligste alderen å bli smittet på er 5-15 år, så det er jo alle barna/ungdommene jeg omgås :smiley-ashamed004

Tror min venninne fikk noen antistoffer som vaksine av legen sin ettersom hun hadde små barn og ikke hatt det selv.

Jeg opplevde smitte på jobben min i barnehage da jeg var gravid i fjor. Ble sykemeldt for å unngå mer kontakt med eventuelt smittede i over 1 måned. Jeg ble aldri tilbudt noen antistoffer da jeg testet meg for immunitet selv om jeg jobber i barnehage, tror ikke det finnes.
Derimot ble det mange blodprøver som måtte sendes til dyrkning på sykehuset og en lang prosess med venting for å finne ut om jeg var smittet. Noe jeg heldigvis ikke var.

Men ja, jeg ville bedt om å få beskjed om eventuel mistanke om smitte fra skole og barnehage for som du sier kan det jo være farlig. Prosedyre i min barnehage er at både gravide ansatte og foreldre får beskjed ved mistenkt smitte hvertfall. Så det er ikke farlig å be om :Heartred

Jeg opplevde smitte på jobben min i barnehage da jeg var gravid i fjor. Ble sykemeldt for å unngå mer kontakt med eventuelt smittede i over 1 måned. Jeg ble aldri tilbudt noen antistoffer da jeg testet meg for immunitet selv om jeg jobber i barnehage, tror ikke det finnes.
Derimot ble det mange blodprøver som måtte sendes til dyrkning på sykehuset og en lang prosess med venting for å finne ut om jeg var smittet. Noe jeg heldigvis ikke var.

Men ja, jeg ville bedt om å få beskjed om eventuel mistanke om smitte fra skole og barnehage for som du sier kan det jo være farlig. Prosedyre i min barnehage er at både gravide ansatte og foreldre får beskjed ved mistenkt smitte hvertfall. Så det er ikke farlig å be om :Heartred
Takk for svar! Tror jeg skal gjøre det. Er så kjedelig om jeg skulle bli smittet og ikke har gjort det jeg kunne i alle fall…

Back
Topp