Den 5 barnesykdom

Persillebrille

Elsker forumet
Assistert-jentene
Himmelbarn
Septemberbarna 2019
Novemberbarna 2021
De siste tre dagene har datteren min vært sliten etter barnehage ( det er hun vanligvis ikke), grått lettere og lagt seg tidligere. Vi trodde det var en ny fase men nå i natt har hun feber.
Jeg vet at den 5 barnesykdom er farlig for fostre og kan gi de alvorlig anemi.
Datteren min er 1,5 år.
Er det noen som vet hvordan sykdommen utarter seg? Bør jeg holde meg unna henne? Sannsynligheten er stor for at jeg allerede er smittet.
På nettet står det om røde kinn. Jeg stusset litt på de rødflekkede kinnene hennes tirsdag kveld. Men det var bare der og da. Det forsvant igjen da hun sovnet. Og nå som vi kjenner på henne at hun har fått feber så kan jeg ikke se hudfargen hennes fordi det er mørkt og natt.
 
Jeg var redd for det samme i mitt forrige svangerskap, og kontaktet legen som sa at dette var farlig om man ble smittet i første trimester.
Dersom det er femte barnesykdom mener jeg inkubasjonstid er rundt tjue dager, så du er i såfall allerede smittet så jeg ville ikke holdt meg unna henne, men det du kan gjøre er å få en legetime for å sjekke om du har antistoffer mot dette :) dersom du hadde sykdommen i oppveksten, mange har det, vil du ikke kunne få den igjen og da slipper du å bekymre deg for det!
 
Jeg var redd for det samme i mitt forrige svangerskap, og kontaktet legen som sa at dette var farlig om man ble smittet i første trimester.
Dersom det er femte barnesykdom mener jeg inkubasjonstid er rundt tjue dager, så du er i såfall allerede smittet så jeg ville ikke holdt meg unna henne, men det du kan gjøre er å få en legetime for å sjekke om du har antistoffer mot dette :) dersom du hadde sykdommen i oppveksten, mange har det, vil du ikke kunne få den igjen og da slipper du å bekymre deg for det!
Ringte legen, han er ikke på kontoret. Og helsestasjon er stengt. Så jeg må smøre meg med tålmodighet å vente til over helgen:rolleyes:
Jeg leste at den er farligst mellom uke 9-16. Må få tak i mamma:hilarious: Hun vet kanskje om jeg allerede har hatt den.
 
Back
Topp