Deltidssykemeldt

Pseudomamma

Elsker forumet
Sensommerbarna 2016
Septemberlykke 2016
Høsthjerter 2017
Noen flere som er dette?
Kom på jobb i dag, første dag etter sykemelding og første dag med deltidssykemelding. Ble enig med legen om 50% sykemelding og legen sa jeg avtaler med arbeidsplassen om jeg skal jobbe halve dager eller hele dager men ikke hver dag. Jeg har nå gått med innstillinga i 2 uker at jeg skal jobbe 50% og har gledet meg til å komme tilbake i jobb, slippe å føle sånn på presset hele dagen og heller klare å prestere 100% den tiden jeg er på jobb.
Bortsett fra at når jeg kom på jobb så fikk jeg beskjed om at deltidssykemelding ikke måles i timer, men i ytelse. Dette betyr at de vil at jeg skal være på jobb 100%, men bare prestere 50%. Men med stort press på jobben så klarer ikke jeg å roe ned tempo til 50%, jeg sitter da å har ekstremt dårlig samvittighet når alle andre rundt meg sitter å jobber hardt og står på. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg gav 100% på jobb i dag, men jeg holdt ikke ut en dag i det tempoet en gang... :( Når klokka slo 3 så møtte jeg veggen, hodepinen snek seg innpå og fokuset forsvant fullstendig og jeg fikk bare lyst til å begynne å gråte. Så jeg endte opp med å gå hjem kl.15, gråtkvalt og med ekstremt dårlig samvittighet og skuffa over med selv for at jeg ikke klarte hele dagen som de ville.
Noen andre som hadde samme oppfatning som meg om deltidssykemelding? Eller er det arbeidsplassen min som er utenom det vanlige der?

Dette synes jeg var svært merkelig... Hadde jeg vært på jobb hadde jeg også jobbet 100% når jeg først var der, veldig vanskelig å yte mindre. Hvordan skal du klare å kun yte 50%? Vanskelig Når du ser andre arbeide så skal du gjøre mindre ja:( Men min mann sier at slik er det noen steder. Dette er noe du og arbeidsgiver må diskutere. Jeg hadde nok heller ønsket det samme som du ønsker ja... Off stakkar:( masse god bedring!

Altså, nå er ikke jeg sykemeldt og har aldri vært det så mulig jeg tar helt feil.. Men de som har vært 50% sykemeldt på jobben hos oss har vært borte visse dager. Ingen som har hatt det opplegget du refererer til.. Høres veldig merkelig ut!!

Kan du snakke med arbeidsgiver om at det ikke fungerer for deg og forklare hvorfor?

Last edited:
Dette synes jeg var svært merkelig... Hadde jeg vært på jobb hadde jeg også jobbet 100% når jeg først var der, veldig vanskelig å yte mindre. Hvordan skal du klare å kun yte 50%? Vanskelig Når du ser andre arbeide så skal du gjøre mindre ja:( Men min mann sier at slik er det noen steder. Dette er noe du og arbeidsgiver må diskutere. Jeg hadde nok heller ønsket det samme som du ønsker ja... Off stakkar:( masse god bedring!
Takk så mye :) jaja, får vel nesten ta det opp med jobben... Føles som jeg er veldig til bry, først er jeg 100% sykemeldt og når jeg kommer tilbake så skal jeg krangle om deltidssykemeldinga... Og om det er det de forventer av meg så får jeg heller sykemelde meg 100% igjen og jeg antar at de ikke heller vil det. Jeg vet iallfall at jeg vil på jobb hver dag, jeg vil aller helst jobbe halve dager slik at jeg kommer meg opp hver dag og hverdagen fortsetter som vanlig til en viss grad. Syntes det blir fryktelig kjipt å gi "slipp" på hverdagen bare fordi de ikke vil tilrettelegge for meg :(

Altså, nå er ikke jeg sykemeldt og har aldri vært det så mulig jeg tar helt feil.. Men de som har vært 50% sykemeldt på jobben hos oss har vært borte visse dager. Ingen som har hatt det opplegget du refererer til.. Høres veldig merkelig ut!!
Jeg har heller aldri vært borte i det :( fikk sjokk når jeg kom på jobb! Jeg har heller aldri vært sykemeldt før, før jeg ble gravid. Bare hele greia med sykemelding er helt ny for meg, men på tidligere arbeidsplasser så har de som har vært deltidssykemeldte bare vært på jobb enkelte dager. Føler meg helt fortapt i informasjon også når jeg googler det...

Hei,

Jeg var 100% sykemeldt i en uke, og 50% sykemeldt i 4 uker etter dette. Nå når jeg er 50% sykemeldt har jeg en dag fri i uken, og jobber kun frem til lunsj de 4 dagene jeg er på jobb. Jeg jobber som lærer og har halvparten av de undervisningstimene jeg ellers har. Jeg klarer ikke å gå etter lunsj hver dag, for er alltid mye å gjøre, så sitter ofte på jobb litt lengre, men det er noe helt annet å sitte på stolen og planlegge enn å stå og gå rundt i klasserommet..så det funker veldig fint for meg!

Jeg synes det er veldig rart at sjefen din sier du skal være der hele dagen. Kan nesten ikke være lov? Jeg hadde protestert? Hvis jeg hadde fått samme beskjed hadde jeg nesten begynt å le... hvordan skal man klare å prestere 50%? Høres helt rart ut.. Synes synd på deg, og håper det ordner seg!!

Klem!

Noen flere som er dette?
Kom på jobb i dag, første dag etter sykemelding og første dag med deltidssykemelding. Ble enig med legen om 50% sykemelding og legen sa jeg avtaler med arbeidsplassen om jeg skal jobbe halve dager eller hele dager men ikke hver dag. Jeg har nå gått med innstillinga i 2 uker at jeg skal jobbe 50% og har gledet meg til å komme tilbake i jobb, slippe å føle sånn på presset hele dagen og heller klare å prestere 100% den tiden jeg er på jobb.
Bortsett fra at når jeg kom på jobb så fikk jeg beskjed om at deltidssykemelding ikke måles i timer, men i ytelse. Dette betyr at de vil at jeg skal være på jobb 100%, men bare prestere 50%. Men med stort press på jobben så klarer ikke jeg å roe ned tempo til 50%, jeg sitter da å har ekstremt dårlig samvittighet når alle andre rundt meg sitter å jobber hardt og står på. Jeg kan med hånda på hjertet si at jeg gav 100% på jobb i dag, men jeg holdt ikke ut en dag i det tempoet en gang... :( Når klokka slo 3 så møtte jeg veggen, hodepinen snek seg innpå og fokuset forsvant fullstendig og jeg fikk bare lyst til å begynne å gråte. Så jeg endte opp med å gå hjem kl.15, gråtkvalt og med ekstremt dårlig samvittighet og skuffa over med selv for at jeg ikke klarte hele dagen som de ville.
Noen andre som hadde samme oppfatning som meg om deltidssykemelding? Eller er det arbeidsplassen min som er utenom det vanlige der?
Hva jobber du med egentlig? har dere en tillitsvalgt på jobbe du kan ta opp dette med? For dette er rett og slett FEIL og ganske alvorlig. Dette må du få ordnet opp i med en gang for sånn skal det ikke være. Jeg har jobbet i flere jobber og selv også vært 50% sykemeldt og det går på tid... IKKE på ytelse. Dummeste jeg har hørt. Nå er jeg lærer og når noen lærere på jobben min er sykemeldt så teller vi timer. Altså at de får fri 50% av alle timene de skulle vært i klasserommet og 50% av alle møter og planlegging de skulle hatt. OG så prøver man vel også å legge det til at man får en hel dag fri og en haug av halve dager... Så dette er helt merkelig oppførsel fra din arbeidsgiver. Det er jo ikke avslappende å gå sakte på jobb en hel dag liksom. For en fjott! (Merker at jeg blir skikkelig sur og fortvilet på dine vegne her altså!!!):smiley-angry016

Jeg har heller aldri vært borte i det :( fikk sjokk når jeg kom på jobb! Jeg har heller aldri vært sykemeldt før, før jeg ble gravid. Bare hele greia med sykemelding er helt ny for meg, men på tidligere arbeidsplasser så har de som har vært deltidssykemeldte bare vært på jobb enkelte dager. Føler meg helt fortapt i informasjon også når jeg googler det...

Det skjønner jeg veldig godt.
Får så vondt av deg :( så er man så sårbar fra før når man er gravid. Håper det ordner seg for deg!

Du er 50 % sykemeldt i ytelse og ikke i arbeidstiden. Så arbeidsgiver har helt rett i å gjøre dette hvis det er det beste for deg og arbeidsgiver, men dette bør avtales på forhånd mellom deg og leder. Vær ærlig på hva du mener er best, for arbeidsgiver er beat tjent med at du kan jobbe lengst mulig.

Det høres veldig rart ut! Jeg er 50 % sykemeldt selv og jobber da halvparten av det jeg skal. Som oftes prøver sjefen å tilrettelegge så det blir annenhver dag! Håper det ordner seg for deg! For er jo kjekt å være litt i jobb så lenge man klarer det men er tungt å være på jobben hele dager og bare yte 50 %, er man på jobb så yter man vel alltid 100:-s Ønsker deg hverfall lykke til! Du har hverfall flere damer her som støtter deg!!

Så rart! Om arbeidsgiver sier du må være der 100% men at han/hun tilrettelegger arbeidshverdagen din sånn at du får halvparten av oppgavene du ellers skulle gjort(50% ytelse) så har han jo tilrettelagt som om du slett ikke er sykemeldt. Han har plikt å tilrettelegge før du blir sykemeldt og nå, når du er deltidssykemeldt.
Tror nesten arbeidsgiver har misforstått en del har..
Arbeidsgivere har plikt å tilrettelegge, og det er jo for å forebygge sykemelding. Men det han gjør i ditt tilfelle er jo mot sin hensikt - eneste han får ut av det er jo bare en 100% sykemelding.
Snakk med verneombud på arbeidsplassen. Om dere er en IA-bedrift kan du snakke med IA-rådgiver fra NAVs arbeidslivssenter. Se på bedriftens sykefraværsrutiner som de skal ha.. Og ta en snakk med arbeidsgiver hva han tenker, og husk at du også har en medvirkningsplikt og rett i forhold til oppfølging og tilrettelegging av din arbeidshverdag.
Evt spør om Arbeidstilsynet kan veilede deg om regler du kan vise din sjef. Svartjenestens nr finner du på hjemmesiden til Arbeidstilsynet. Usikker om det er hjemlet noe om dette i Arbeidsmiljøloven med Arbeidstilsynet kan kanskje si hvor du ellers kan henvende deg om du ikke finner ut av det..

Hva jobber du med egentlig? har dere en tillitsvalgt på jobbe du kan ta opp dette med? For dette er rett og slett FEIL og ganske alvorlig. Dette må du få ordnet opp i med en gang for sånn skal det ikke være. Jeg har jobbet i flere jobber og selv også vært 50% sykemeldt og det går på tid... IKKE på ytelse. Dummeste jeg har hørt. Nå er jeg lærer og når noen lærere på jobben min er sykemeldt så teller vi timer. Altså at de får fri 50% av alle timene de skulle vært i klasserommet og 50% av alle møter og planlegging de skulle hatt. OG så prøver man vel også å legge det til at man får en hel dag fri og en haug av halve dager... Så dette er helt merkelig oppførsel fra din arbeidsgiver. Det er jo ikke avslappende å gå sakte på jobb en hel dag liksom. For en fjott! (Merker at jeg blir skikkelig sur og fortvilet på dine vegne her altså!!!):smiley-angry016

Jeg gikk å pratet med vår tillitsvalgt, som har ansvar for alle sykemeldinger på huset. Hun sa at det er noe jeg må avtale med min nærmeste leder. Jeg gikk å pratet med min sjef, som igjen henviste meg til min teamleder (teamlederene har ikke noe ansvar for sykemeldinger eller sykdom, de er der kun for backup og motivasjon når man trenger hjelp med resultatrelaterte ting), ekstra vanskelig når man bare blir sendt videre og teamlederene også er opptatt med så mye annet. Men nå har jeg iallefall fått svar på at dette ikke er vanlig så skal ta det opp med jobben i morgen også håper jeg at vi kan finne en løsning som gjør alle fornøyde. Eneste jeg fikk beskjed om før jeg dro var at jeg skulle få lov å bruke mobilen litt i morgen så jeg slipper å være så låst til pulten og få gått litt rundt. Ja, jeg har bekkenløsning og det hjelper å gå, og jeg sikker på at det vil hjelpe til en viss grad. Men jeg har også ekstremt lavt blodtrykk og lav blodprosent, noe som gjør at jeg nesten ramler i bakken bare jeg nyser og jeg blir veldig sliten, ekstremt fort. Det er ikke bare kroppen jeg merker det på, men hodet også. Etter (nesten) en hel dag med jobb så var jeg klar for å gå hjem å sove, da føltes hodet mitt som bomull og jeg hadde ikke ork til noe mer. Nå har jeg sovet, men kan heller ikke sove for lenge fordi jeg skal på jobb imorgen igjen.... Var jo nettopp dette jeg ville unngå, jeg vil ha en dag når jeg kommer hjem også, ikke bare gå rett i sengs og ligge der frem til jeg skal sove :(

Enig med de andre, det der høres helt bak mål ut. Og jeg er så enig med deg, jeg ville også valgt å jobbe korte dager, men hver dag hvis det gikk. Det er godt med rytmen og rutinene, og det sosiale i å være på jobb. Merker selv at jeg henger greit med på starten av dagen, men ikke har nok overskudd til å holde ut en hel dag. Jeg er lærer og har 60% stilling (pleide å ta ekstra vikartimer før), men timeplanen min er sånn at jeg likevel er på jobb 4 fulle dager, og mandager og onsdager med tett timeplan og møter blir for mye - uansett om jeg har torsdagen helt fri. Men jeg føler liksom på at 60%, det må jeg jo klare!

Uansett - kontakt verneombud, Arbeidstilsynet eller be om møte med sjefen hvor du forklarer deg godt. Vi har kommunejordmor som kommer til arbeidsplassen og prater med arbeidsgiver og -taker om tilrettelegging og behov tre ganger i svangerskapet, en utrolig bra ordning. Tviler sterkt på at hun ville godkjent ordningen du har fått presentert. Lykke til!

Marthe111 har helt rett. Legen bedømmer din ytelse/arbeidsevne og sykemelder deg deretter. 50% sykemeldt blir da 50% ytelsesevne og ikke halvparten av arbeidstimene. I følge regelverket kan arbeidsgiver kreve at du er på jobb 100% av arbeidstimene dine.

Mange arbeidsgivere bruker arbeidstimer og ikke arbeidsevne når det kommer til sykemeldinger, da det kan være vanskelig å avgjøre på hvilke måte man skal yte 50%. Skal man f.eks behandle 1/2 kunde eller føre 1/2 regnskap? Dette blir jo umulig i praksis!

Det jeg mener er at her har arbeidsgiver (dessverre) rett, men arbeidsgiver vil jo komme best ut av det med at dere kommer til enighet. 1/2 person på jobb er jo tross alt bedre enn ingen!

Marthe111 har helt rett. Legen bedømmer din ytelse/arbeidsevne og sykemelder deg deretter. 50% sykemeldt blir da 50% ytelsesevne og ikke halvparten av arbeidstimene. I følge regelverket kan arbeidsgiver kreve at du er på jobb 100% av arbeidstimene dine.

Mange arbeidsgivere bruker arbeidstimer og ikke arbeidsevne når det kommer til sykemeldinger, da det kan være vanskelig å avgjøre på hvilke måte man skal yte 50%. Skal man f.eks behandle 1/2 kunde eller føre 1/2 regnskap? Dette blir jo umulig i praksis!

Det jeg mener er at her har arbeidsgiver (dessverre) rett, men arbeidsgiver vil jo komme best ut av det med at dere kommer til enighet. 1/2 person på jobb er jo tross alt bedre enn ingen!
Jeg er til dels enig med deg - deltidssykemelding er ikke nødvendigvis at man arbeider med 100% ytelse 50% av tiden, men at man kan arbeide flere timer enn 50%.
Men er uenig med deg at arbeidsgiver har full styringsrett om det er det ene eller det andre.
Har den ansatte bekkenløsning og har skrivebordsarbeid, hjelper det lite å få færre oppgaver eller mer tid til oppgavene, om man alikevel må sitte ved skrivebordet. En enkel risikovurdering vil vel vise at det ikke er hensiktsmessig. Tiltak kan være å ha flere pauser fra skrivebordet, gå tur midt på dagen, få en sofa å ligge på osv...men til syvende og sist er målet at man ikke skal bli syk av å være på jobb, ut i fra de forutsetninger man har - gravid eller ikke.
Ved gradert sykemelding krever det samarbeid og dialog mellom leder og den ansatte, Evt bedrifthelsetjeneste, nav, legen. Så jeg hadde ikke funnet meg i det så lenge jeg ser at tiltakene arbeidsgiver gjør for å holde deg i jobb (og frisk) ikke fungerer, og at du ikke får mulighet å medvirke til eget arbeidsmiljø.
Her skyter arbeidsgiver seg selv i foten!

Jeg er til dels enig med deg - deltidssykemelding er ikke nødvendigvis at man arbeider med 100% ytelse 50% av tiden, men at man kan arbeide flere timer enn 50%.
Men er uenig med deg at arbeidsgiver har full styringsrett om det er det ene eller det andre.
Har den ansatte bekkenløsning og har skrivebordsarbeid, hjelper det lite å få færre oppgaver eller mer tid til oppgavene, om man alikevel må sitte ved skrivebordet. En enkel risikovurdering vil vel vise at det ikke er hensiktsmessig. Tiltak kan være å ha flere pauser fra skrivebordet, gå tur midt på dagen, få en sofa å ligge på osv...men til syvende og sist er målet at man ikke skal bli syk av å være på jobb, ut i fra de forutsetninger man har - gravid eller ikke.
Ved gradert sykemelding krever det samarbeid og dialog mellom leder og den ansatte, Evt bedrifthelsetjeneste, nav, legen. Så jeg hadde ikke funnet meg i det så lenge jeg ser at tiltakene arbeidsgiver gjør for å holde deg i jobb (og frisk) ikke fungerer, og at du ikke får mulighet å medvirke til eget arbeidsmiljø.
Her skyter arbeidsgiver seg selv i foten!

Arbeidsgiver skyter seg selv i foten ved å kreve 100% oppmøte ved 50% sykemelding. Mitt poeng var bare at arbeidsgiver KAN (ifølge regelverket) gjøre det. De færreste arbeidsgivere vil vel gjøre dette i praksis og risikere både dårlig arbeidsmiljø og at arbeidstaker blir 100% sykemeldt.

Reglene for gradert sykemelding følger av folketrygdlovens § 8-6. I rundskriv står det:

"De fleste delvis sykmeldte vil på redusert tid kunne utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver eller nye oppgaver, eventuelt etter en tilrettelegging. Det er imidlertid ikke noe til hinder for å yte graderte sykepenger når arbeidstakeren bruker lengre tid på å utføre deler av sine vanlige arbeidsoppgaver, eventuelt nye oppgaver etter tilrettelegging, for eksempel der arbeidstakeren bruker hele dagen på å utføre 50 prosent av arbeidsoppgavene."
https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/8-6-gradert-sykmelding

Altså er det ikke ulovlig å tilrettelegge på måten arbeidsgiveren din ønsker. Men det står også at god dialog mellom arbeidsgiver og arbeidstaker er viktig for å få dette til å fungere. Arbeidsgiver har også tilretteleggingsplikt:

"Arbeidsgivere har en klar tilretteleggingsplikt etter arbeidsmiljøloven. Det er derfor viktig at NAV i situasjoner som nevnt ovenfor ikke uten videre godtar at det ikke finnes muligheter for tilrettelegging for gradert sykmelding. Der det er mulig bør NAV tilby å bistå arbeidsgivere som har et behov for hjelp til finne løsninger."

Så det bør være håp for at dere kan bli enige om en løsning som passer begge parter :) håper det ordner seg for deg :)

Å ja. Ser at jeg tok feil. De har faktisk lov til å kreve 100% tilstedeværelse ja. Men som ble sagt over her. De skyter seg selv i foten og de har plikt å tilrettelegge... Og de er jo ikke akkurat imøtekommende nå. Om det ikke ordner seg i morgen ville jeg ringt legen igjen og fortalt situasjonen. Kanskje få han til å skrive en kommentar til sykemeldingen din der det står. Kan ikke jobber mer enn 4 timer per dag eller noe i den duren. Om ikke det lar seg gjøre heller får han kanskje sykemelde deg 100% igjen, selv om det er utroooolig kjipt når man har gledet seg til å ha noe å gå til igjen.

Jeg jobber i NAV og denne løsningen pleier flere arbeidsgivere å ha dersom man er gradert sykemeldt. Jeg oppfordrer deg til å først snakke med ledee og forklare at du føler dette ble en stressende ordning for deg. Dersom arbeidsgiver ikke kan tilrettelegge for deg ville jeg gått til legen og bedt om 100% sykemelding.

Back
Topp