Delte opplevelser fra OUL

J88G86

Forelsket i forumet
Del gjerne opplevelsen din fra OUL.
Hvor lang var timen?
Hva ble sjekket?
Hva måtte du ha med?
Måtte du spørre om bilder eller får man det automatisk?
Hvilke generelle spørsmål stilte du som andre også burde spørre om?
Eventuelt andre ting det er greit å vite om på forhånd.
Min OUL er på fredag og gleder meg veldig samtid som jeg er spent på om alt er bra med lille klumpen min

Hadde en flott opplevelse fra OUL :) selv om vi var forsinket inn tok jordmor seg god tid, var hyggelig og forklarte hva hun gjorde. Timen var ca 45 minutter. Kom inn, leverte fra meg helsekortet og hun så på det, gikk deretter opp på benken. Trengte ikke ha noe annet med enn helsekortet. Fikk en gedigen klatt med gele på magen. Hun sjekket magen, så om det var væske i magen og blæra, så på mellomgulvet at det ikke var brokk, så på hjertet at alle kamre var der og at det slo som det skulle, og målte magemålet. Hun så at alle fingre og tær var der. Hun så på hodet, at hjernen så fin ut og at lillehjernen var der og at væskekamrene var der, og målte hodeomkretsen. Hun så på fjeset at nesebeinet var ok og at munnen åpnet og lukket seg. Hun så på ryggraden at den så fin ut, og Hun så på lårbeinet og målte det. Hun sjekket også navlestrengen og morkaka og hvor morkaka var plassert. Hun tok flere bilder uten at vi spurte. Hun så på kjønn da vi spurte om det. Vi trengte ikke å betale for bilder. Etter at hun hadde sjekket seg ferdig og vi hadde fått sett lille ordentlig, fikk jeg tørke magen og vi gikk bort til datamaskinen. Der plottet hun inn målene og regnet ut terminen, som var litt tidligere enn mensterminen. Underveis spurte jeg litt om hva vi så på skjermen og sånn, men hun var flink å forklare underveis. Jeg spurte også om hun trodde jeg kom til å gå over denne gangen også soden jeg gjorde det sist, og det trodde hun. Stilte egentlig mest spesifikke spørsmål knyttet til mine egne erfaringer, og ikke så mange generelle spørsmål. Lykke til på fredag :)

Hadde en flott opplevelse fra OUL :) selv om vi var forsinket inn tok jordmor seg god tid, var hyggelig og forklarte hva hun gjorde. Timen var ca 45 minutter. Kom inn, leverte fra meg helsekortet og hun så på det, gikk deretter opp på benken. Trengte ikke ha noe annet med enn helsekortet. Fikk en gedigen klatt med gele på magen. Hun sjekket magen, så om det var væske i magen og blæra, så på mellomgulvet at det ikke var brokk, så på hjertet at alle kamre var der og at det slo som det skulle, og målte magemålet. Hun så at alle fingre og tær var der. Hun så på hodet, at hjernen så fin ut og at lillehjernen var der og at væskekamrene var der, og målte hodeomkretsen. Hun så på fjeset at nesebeinet var ok og at munnen åpnet og lukket seg. Hun så på ryggraden at den så fin ut, og Hun så på lårbeinet og målte det. Hun sjekket også navlestrengen og morkaka og hvor morkaka var plassert. Hun tok flere bilder uten at vi spurte. Hun så på kjønn da vi spurte om det. Vi trengte ikke å betale for bilder. Etter at hun hadde sjekket seg ferdig og vi hadde fått sett lille ordentlig, fikk jeg tørke magen og vi gikk bort til datamaskinen. Der plottet hun inn målene og regnet ut terminen, som var litt tidligere enn mensterminen. Underveis spurte jeg litt om hva vi så på skjermen og sånn, men hun var flink å forklare underveis. Jeg spurte også om hun trodde jeg kom til å gå over denne gangen også soden jeg gjorde det sist, og det trodde hun. Stilte egentlig mest spesifikke spørsmål knyttet til mine egne erfaringer, og ikke så mange generelle spørsmål. Lykke til på fredag :)

Takk for svar! :) høres ut som en flott opplevelse :)

Hvordan gikk det på OUL på fredag?

Er det noen andre som har vært på OUL og vil dele sine opplevelser? :)

Skulle på OUL etter påske, men pga sykdom ble jeg flyttet til i går og jeg var da rundt 17+1. Veldig hyggelig dame som utførte ultralyden, og tok seg tid til å vise oss ryggrad, magen, nyrene, hjertet, navlestrengen, morkaken, fingre, fotstilling og resten av kroppsdelene. Når vi spurte etter kjønn fikk vi vite at det ser ut til å være ei lite jente vi venter. I tillegg tok hun en del mål av blant annet hodet, lårbein og slikt for å fastsette termin.

Den lile jenta var ikke veldig medgjørlig og lå stort sett godt pakket sammen i fosterstilling med litt veiving av armer og bein. Så det var litt vanskelig å få sett alt, og i tillegg var jeg jo tidlig på Ultralyd så hun ville gjerne at jeg skulle komme inn på nytt igjen for å spikre termindatoen selv om jeg ble flyttet frem til 17 september og var da 17+4. Så tiden går fortere og fortere. I tillegg ble det ingen bra bilder siden hun lå sammenkrøpet så får en ny anledning på neste OUL.

Hun tok seg også masse tid til å forklare om alle de ekstra sjekkene og ultralydene jeg skal ha fremover siden jeg er satt på insulin pga svangerskapsdiabetes. Så jeg får veldig mange muligheter til å titte på den lille før hun kommer :)

Back
Topp