Delte magemuskler

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Dere som har hatt det, hva gjorde at dere mistenkte at noe ikke var som det skulle? Hva gjorde dere med det?
Jeg skulle gjerne ha sjekket om jeg har det, for magen min er så rar. Men går jeg til lege, eller direkte til fysioterapeut? Må man ha ekstra utdanning for å kunne noe om dette, slik at det ikke er noe vits i å gå til min lokale fysioterapeut?

Alle som er gravide får på et tidspunkt delte magemuskler. Slik jeg forstår det gror de samme igjen av seg selv en god tid etter fødsel. Sterkt overvektige personer kan også ha delte magemuskler. Du kan kjenne det hvis du ligger på rygg,og løfter haka mot brystet som om du skal begynne en sit up.hvis du da tar fingrene og presser rundt navel og langs midten kan du kjenne at der muskelen skulle være harde,er det i stedet mykt.

Kan ikke svare på hva man gjør der magemusklene ikke får tilbake.

Mine gror sannsynligvis aldri tilbake, jeg er blitt tilbudt operasjon, men det må være etter at jeg er ferdig med å få barn. Du får henvisning til fysioterapeut fra fastlegen. Jeg fikk den allerede på seksukerskontrollen. Hadde to tette svangerskap, og det er noe av årsaken. Kunne ikke trene i svangerskapene pga blødninger og hyperemesis, og lite trening i svangerskapet kan også påvirke dette. Det er mange styrkeøvelser en kan bruke for å hjelpe musklene gro sammen, og noen få en bør unngå, så hvis du mistenker dette ville jeg dratt til legen :)

Alle som er gravide får på et tidspunkt delte magemuskler. Slik jeg forstår det gror de samme igjen av seg selv en god tid etter fødsel. Sterkt overvektige personer kan også ha delte magemuskler. Du kan kjenne det hvis du ligger på rygg,og løfter haka mot brystet som om du skal begynne en sit up.hvis du da tar fingrene og presser rundt navel og langs midten kan du kjenne at der muskelen skulle være harde,er det i stedet mykt.

Kan ikke svare på hva man gjør der magemusklene ikke får tilbake.

Ja det er tilfeller der det ikke gror tilbake som er temaet her. Jeg vet ikke om det er tilfellet hos meg, men jeg har lyst til å sjekke det ut. Får prøve det du sier og se om jeg kjenner noe.

Mine gror sannsynligvis aldri tilbake, jeg er blitt tilbudt operasjon, men det må være etter at jeg er ferdig med å få barn. Du får henvisning til fysioterapeut fra fastlegen. Jeg fikk den allerede på seksukerskontrollen. Hadde to tette svangerskap, og det er noe av årsaken. Kunne ikke trene i svangerskapene pga blødninger og hyperemesis, og lite trening i svangerskapet kan også påvirke dette. Det er mange styrkeøvelser en kan bruke for å hjelpe musklene gro sammen, og noen få en bør unngå, så hvis du mistenker dette ville jeg dratt til legen :)

Har de ikke sluttet med henvisning nå? Eller kanskje det bare er her i kommunen. Mener at det var snakk om at man nå kunne gå direkte til fysioterapeut, men kanskje det handler om hvor mye man må betale.

Har de ikke sluttet med henvisning nå? Eller kanskje det bare er her i kommunen. Mener at det var snakk om at man nå kunne gå direkte til fysioterapeut, men kanskje det handler om hvor mye man må betale.
Det er godt mulig, det er 1,5 år siden jeg ble henvist videre og jeg har ikke fulgt med på hvordan de gjør det nå. Du kan kanskje ringe legen og spørre?

Fysioterapeuter kan skrive egne henvisninger nå, så tror ikke du skal trenge å gå til legen først.

Når det kommer til delte magemuskler så sjekket min PT det for meg etter forrige svangerskap, så regner med at fysio kan sjekke også :)

Jeg ante ikke jeg hadde det før jeg etter bukplastikken og prata med kirurgen og han sa han hadde ordna det også i samme slengen. Men han sa før operasjonen at han ikke visste det før han åpna og så da. Så jeg visste det var en viss sjanse for det da.
Men usikker på hvordan de sjekker det siden han aldri gjorde det på forhånd egentlig.

Back
Topp