Delt permisjon - tidlig jobbstart

krølle...

Forumet er livet
August 2018
Utmarsj 2024
Er det noen her som har begynt tidlig i jobb etter permisjon?

Jeg startet permisjon i august. Etter de første obligatoriske 6 ukene, begynte jeg å jobbe i forrige uke. Skal jobbe en uke og ha permisjon en uke i et helt år fremover. Pappaen gjør det samme. Så langt er jeg veldig fornøyd, og føler jeg får det beste fra to verdener. Er spent på hvordan det går hvis lille slutter å sove på natten og hvordan det går med melkeproduksjonen (jeg fullammer, pumper før jobb/på jobb alt etter hva som er praktisk mulig å gjennomføre). I praksis blir det 5 dager på jobb og 9 dager fri, men gir meg 90% lønn i stedet for 80%. Noen som har prøvd lignende ordning og vil dele erfaring?
 
Jeg var hjemme i 4 mnd med begge mine. Begynte deretter å jobbe 40%. Samboer jobber 60%. Delte permisjonen imellom oss slik at regnestykke skulle gå opp. Har vært kjempe fornøyd med den ordningen. Jeg får vært masse sammen med barna + at jeg får vært litt annet enn bare mamma. Barna får også alenetid med pappaen sin over lengre tid.
 
Jeg var hjemme i 4 mnd med begge mine. Begynte deretter å jobbe 40%. Samboer jobber 60%. Delte permisjonen imellom oss slik at regnestykke skulle gå opp. Har vært kjempe fornøyd med den ordningen. Jeg får vært masse sammen med barna + at jeg får vært litt annet enn bare mamma. Barna får også alenetid med pappaen sin over lengre tid.

Det er akkurat det jeg tenker også. At jeg får fulgt lille over lengre tid, og at jeg får litt voksenmat i hodet, ikke bare babysang, babysvømming, barselgruppe og trilletur [emoji6]. Så bra at du er fornøyd med ordningen. Da satser jeg på at dette blir så bra som jeg hadde tenkt.

Hadde nok trengt litt mer enn 6 uker hjemme i starten jeg også, hvis lille hadde kommet når han skulle. Men vi hadde 96 dager på sykehuset før permisjonen startet, så følte meg rimelig klar nå [emoji12][emoji13].
 
Det er akkurat det jeg tenker også. At jeg får fulgt lille over lengre tid, og at jeg får litt voksenmat i hodet, ikke bare babysang, babysvømming, barselgruppe og trilletur [emoji6]. Så bra at du er fornøyd med ordningen. Da satser jeg på at dette blir så bra som jeg hadde tenkt.

Hadde nok trengt litt mer enn 6 uker hjemme i starten jeg også, hvis lille hadde kommet når han skulle. Men vi hadde 96 dager på sykehuset før permisjonen startet, så følte meg rimelig klar nå [emoji12][emoji13].

Sikkert noen i mamma politiet som mener at jeg er en dårlig mamma som ikke ofrer alt annet i livet enn mamma rollen, men både mor,far og barn har hatt det mye bedre sånn enn om vi skulle valgt tradisjonell indeling. Pappaen har syntes det har vært helt supert å kunne få så mye alene tid med barna. En annen positiv «bivirkning» er at barna er like mye knyttet til oss begge. Sånn at f.eks legging ikke er noe problem for pappaen å ta seg av.

Nå har jeg to premature barn hvor ammingen desverre ikke fungerte pga sugesvake barn. Måtte kaste inn håndklet som pumpe mamma etter noen mnd. Amming og jobb har derfor aldri vært noe problemstilling for oss.
 
Vet ikke om det er så tidlig,men begynte å jobbe da lillegullvar 6 mnd. Med urolige netter osv har det gått fint, men ammingen er blitt skadelidende dessverre. Pumpet opp et lager i fryseren før jeg begynte å jobbe,så han fikk normal "dose" de første 6 ukene,men så var lageret tomt. Nå må vi supplere med mme,for jeg får ikke opp produksjonen nok. Vi har heller ikke noen plass å pumpe eller oppbevare melk på jobb,så ammer han før jeg drar og når jeg kommer hjem,pumper vel 4-5 ganger i døgnet når jeg er hjemme. Min erfaring er derfor at det er vanskelig å holde produksjonen oppe med full jobb, selv med ammefri.

Takk for at du deler erfaring. Jeg har ikke noe ammefri eller avsatt pumpetid, men prøver å få det til innimellom. Nå har jeg bare jobbet én uke, og skal jobbe kun annenhver uke, så håper det skal gå å holde produksjonen oppe en stund. Jeg har 20l melk i fryseren hvis det ikke skulle gå. Lille har fått morsmelk i snart 5 mnd nå, så det er ikke krise hvis meieriet må legges ned, men han har dårlige lunger, så vil gjerne amme så lenge som mulig for å beskytte mot infeksjoner.
 
Back
Topp