Delt foreldreANSVAR

Selina

Forelsket i forumet
Jeg lurer litt på det med delt foreldreansvar. Hva det innebærer??
Jeg har ansvaret alene, men far ønsker plutselig delt. Hva vil dette bety for meg og min sønn.
Skal på mekling om dette i morgen, så hadde satt pris på svar.

Må tilføye at dette er ikke noe jeg ønsker, siden far har deltat svært lite i sønnen sitt liv!!

Det er viktig å skille mellom omsorg og ansvar.  At man har delt foreldreansvar vil jo si at begge foreldrene har lik mulighet til å være med å bestemme i store avgjørelser som gjelder barnet.  Men det er den som har den daglige omsorgen for barnet som bestemmer de dagligdagse ting og avgjørelser. 

Syns du burde ta det som et positivt tegn fra faren at han vil ha foreldreansvar.  Kanskje er det et lite steg i riktig retning med tanke på å involvere seg mer og kanskje begynne med litt samvær etter hvert.  Om dere har delt foreldreansvar er det jo fortsatt du som er hovedomsorgsperson.

ORIGINAL: MorraTeFreja™

Du sier han har tatt liten del i livet til sønnen til nå, da hadde jeg satt frem krav om at han skal ha fast, regelmessig samvær, vise at han virkelig ønsker å delta i sønnens liv - først når han har bevist det, så er du villig til å ta stilling til det....om feks ett år.

Delt ansvar kan bli trøblete når det er snakk om bhg, pass, skole osv dersom far er lite tilstede/tilgjengelig..... Jeg fraråder deg å gi bf delt foreldreansvar slik situasjonen er nå.

Kanskje far har misforstått og mener at han vil ha delt omsorg? Så han slipper bidrag?
Bare en tanke fra min side, siden mange misforstår betydningen av de to.....

signerer denne jeg.. la han vise at han bryr seg og vil delta før han får delt ansvar.. innmari kjedelig den dagen du trenger hans underskrift og han gir f...

jeg har vært på advokat Culinas juridiske kurs "jeg har 2 problem... det er mamma og pappa".
legger ved en veldig grei oversikt fra kursdokumentet.
kurset var i mai i år.

Ot.prp. nr 56 (1996-1997) Om lov om endringer i lov 8. april 1981 nr 7 om barn og foreldre (barnelova).
Foreldreansvar                                      Barnets faste bosted                           Den som er sammen med barnet
*personlige forhold                            *barnehage                                   Avgjørelser som følger av det å være sammen med
*vergemål                                       *flytting innenlands                          barnet, eks.:
*medisinsk behandling                       *større avgjørelser om dagliglivet        *mat og påkledning 
*utstedelse av pass                                                                             *leggetider
*valg av type skole                                                                              *venner
*samtykke til adopsjon                                                                          *følge opp skole
*navnevalg                                                                                         *tilsyn og stell
*samtykke til ekteskapsinngåelse
*innmelding i trossamfunn
*samtykke til medisinske inngrep
*flytting utenlands

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avgjøres av den som har f.ans.             Avgjøres av den av foreldrene            Avgjøres av den av foreldrene som til
hvis foreldrene har delt f.ans, tas         som barnet bor fast med.                   enhver tid er sammen med barnet.
avgjørelsene opp i fellesskap.              hvis barnet har delt bosted,
                                                      tas avgjørelsene av foreldrene
                                                      i fellesskap.

Vi har vært på mekling til samvær, der "familieterapauten" kom med det glimrende forlaget om delt foreldreansvar. Må jo sies at vi var på mekling nettopp på grunn av kommunikasjonsproblemene jeg har med far. Kan derfor ikke se for meg å diskutere viktige og mindre viktige saker med han. Han vwet at dette er ansvar og ikke omsorg. Det første han sa til meg når vi kom ut av kontoret var: haha, nå kan jeg nekte deg(det vil meg og sønnen min) å reise på ferie! Og ja, jeg vet at dette kan han ikke gjør, men dere forstår vel litt hvordan han er ....[&o][:'(]

Jeg kommer ikke til å "gi" fra meg hovedansvaret, men det kan jo bli sak ut av dette. Vil derfor ha gode mot argumenter om dette, utenom det som er synlig for mekleren å se. ( Nettopp det at han er umoden og lite villig til å vise ansvar, i forhold til sine 30 år)!

ORIGINAL: bebisjuk300

jeg har vært på advokat Culinas juridiske kurs "jeg har 2 problem... det er mamma og pappa".
legger ved en veldig grei oversikt fra kursdokumentet.
kurset var i mai i år.

Ot.prp. nr 56 (1996-1997) Om lov om endringer i lov 8. april 1981 nr 7 om barn og foreldre (barnelova).
Foreldreansvar                                      Barnets faste bosted                           Den som er sammen med barnet
*personlige forhold                            *barnehage                                   Avgjørelser som følger av det å være sammen med
*vergemål                                       *flytting innenlands                          barnet, eks.:
*medisinsk behandling                       *større avgjørelser om dagliglivet        *mat og påkledning 
*utstedelse av pass                                                                             *leggetider
*valg av type skole                                                                              *venner
*samtykke til adopsjon                                                                          *følge opp skole
*navnevalg                                                                                         *tilsyn og stell
*samtykke til ekteskapsinngåelse
*innmelding i trossamfunn
*samtykke til medisinske inngrep
*flytting utenlands

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Avgjøres av den som har f.ans.             Avgjøres av den av foreldrene            Avgjøres av den av foreldrene som til
hvis foreldrene har delt f.ans, tas         som barnet bor fast med.                   enhver tid er sammen med barnet.
avgjørelsene opp i fellesskap.              hvis barnet har delt bosted,
                                                     tas avgjørelsene av foreldrene
                                                     i fellesskap.

Takk,det ga en grei oversikt![:)]

det var bare hyggelig!
har slått opp i den flere ganger for mange venninner siden det kurset ja [;)]

må bare legge til at nå ønsker min samboer også å få delt f.ans av den enkle grunn at skolen skal forholde seg til han som forelder til jenta hans.
det er kun den/de med f.ans som får opplysninger fra skolen, innkallinger osv..
han mister masse der og det er jo synd.
han har ikke planer om å gjøre livet surt,men vil være en del av datterens liv.

er jo sånn at når man har f.ans så eier man opplysningene om barnet (husker ikke §).
skolen har egentlig ikke lov til å fortelle han hvordan hun gjør det i de forskjellige fagene uten mor sitt samtykke for det/de eksakte spm [:(]
så er ikke alltid at det er en negativ grunn til at far vil ha f.ans.,men jeg kan jo bare snakke for oss.

LYKKE TIL!!

ORIGINAL: MorraTeFreja™

ORIGINAL: Selina

Vi har vært på mekling til samvær, der "familieterapauten" kom med det glimrende forlaget om delt foreldreansvar. Må jo sies at vi var på mekling nettopp på grunn av kommunikasjonsproblemene jeg har med far. Kan derfor ikke se for meg å diskutere viktige og mindre viktige saker med han. Han vwet at dette er ansvar og ikke omsorg. Det første han sa til meg når vi kom ut av kontoret var: haha, nå kan jeg nekte deg(det vil meg og sønnen min) å reise på ferie! Og ja, jeg vet at dette kan han ikke gjør, men dere forstår vel litt hvordan han er ....[&o][:'(]

Jeg kommer ikke til å "gi" fra meg hovedansvaret, men det kan jo bli sak ut av dette. Vil derfor ha gode mot argumenter om dette, utenom det som er synlig for mekleren å se. ( Nettopp det at han er umoden og lite villig til å vise ansvar, i forhold til sine 30 år)!

Du trenger ikke andre argumenter......dersom du sier at du vil vurdere det når, og om, han viser at han virkelig mener det - og at han får bruke de neste 12 mnd på å bevise det.
Da vil også mekleren se at du ikke "stenger døren", men er åpen for det.....

Men hva er fars argumenter? (annet enn at han kan true deg med å nekte noe...[8|]) Bare det at han kunne finne på å si noe slik gjør at jeg har lyst ti å si, ikke gi fra deg foreldreansvaret.......han kommer garantert til å lage bøll ved første mulighet.

Eks; sett at du og bf er av ulik religiøs overbevisning, barnet havner på sykehus og trenger blodoverføring - noe som strider i mot bf's religiøse oppfatning.....

Bare en tenkt tilfelle, men du ser tegninga.....

Det er nemlig det jeg vet kommer til å skje. Håper alle forstår at jeg ikke er ute etter å lage ting vanskelig for bf. Heller det motsatte. Og jeg føler at jeg hele tiden prøver å inkludere han i saker som omgår våres sønn. Men vet desverre at han KUN vil ha delt foreldreansvar for å kunne si nei på ting som jeg sier ja på. Hvis du forstår hva jeg mener?
Men får bare krysse fingrene for at han selv forstår at delt foreldreansvar ikke er en positiv ting for VÅRES sak.

det var bare hyggelig!

må bare legge til at nå ønsker min samboer også å få delt f.ans av den enkle grunn at skolen skal forholde seg til han som forelder til jenta hans.

er jo sånn at når man har f.ans så eier man opplysningene om barnet (husker ikke §).
skolen har egentlig ikke lov til å fortelle han hvordan hun gjør det i de forskjellige fagene uten mor sitt samtykke for det/de eksakte spm [:(]
så er ikke alltid at det er en negativ grunn til at far vil ha f.ans.,men jeg kan jo bare snakke for oss.

LYKKE TIL!!

Joda, hvis far (selv om han ikke har f.ansvar) ber om å få informasjon fra skolen eller barnehage, så kan ikke mor nekte han dette.. og det kan heller ikke skolen.  Var i en diskusjon om dette med barnehagen til tobias i fjor, fordi de mente at de var pliktet til å sende han dette, men han har kun krav på det hvis han BER om det.
Pappa gikk gjennom det samme med meg og broren min da vi var små, da var ikke skilsmisser så vanlig som nå, og han måtte forklare skolen med t-skje hvorfor han ville ha informasjon tilsendt sin adresse han også, de skjønte ikke helt greia...

Det som kan være greit å legge merke til, er at hvis mor har fullt ansvar og en ny samboer - og denne skal være med på foreldremøter/konferansetimer, så kan faktisk far nektes å bli med...

ORIGINAL: kine78

jovisst har det det! det er jo tryggere å delta i ungen ditt sitt liv når du har noe du sku sagt du også. at ingen kan bare ta med seg sønnen å flytte uten samtykke.
pluss at det er lettere å samarbeide, da gir jo mor far en ny sjanse til å delta mer aktivt i sønnens liv, er ikke det positivt? da er det jo opp til far og vise at han vil. det kan han jo få vite på forhånd.

Signerer denne[:)]

Uansett så vil far få delt foreldreansvar om dere går rettens vei uansett..med mindre du har en graverende god grunn for å ikke gi han det.. Så jeg ville spart på kreftene og skrivd under papiret.. har ikke så mye å si egentlig[:)]

Lykke til! [:)]

det var bare hyggelig!

LYKKE TIL!!

*misforståelsen er rettet opp[:)]*

og til dolly, så må jeg si at jeg beklager hvis jeg uttalte meg feil, er dette jeg lærte på kurset jeg var på. skolen skal svare hvis han spør ja,men de kan i be om å få de skriftlig sånn at "leder" kan svare..
de skal ikke bare fortelle liksom.

på kurset fortalte hun om en far som gikk til retten på grunnlag av at skolen hadde svart at ho ikke gjorde det bra i matte. hans argument var at mor ikke klarte å følge opp på skolen. derfor skulle de være forsiktige med å gi ut opplysninger.

Back
Topp