Deler fra Mai 2019

Selda

Glad i forumet
"Min gynekolog sa at vi like gjerne kunne fortelle nå om vi hadde lyst. Den «magiske» grensen i uke 12 er fordi kroppen som regel vil klare å abortere innen da dersom embryo/foster ikke lever. De fleste av disse kommer aldri så langt som til funksjonelt hjerte. Ser man hjerteslag er det like sikkert som å bare vente til uke 12.
Selvfølgelig ingen garantier, men 12 uker er ikke lenger like «magisk."

"Uke 9 er den nye 12 hvis man tar ultralyd!"

:Heartbigred

"Min gynekolog sa at vi like gjerne kunne fortelle nå om vi hadde lyst. Den «magiske» grensen i uke 12 er fordi kroppen som regel vil klare å abortere innen da dersom embryo/foster ikke lever. De fleste av disse kommer aldri så langt som til funksjonelt hjerte. Ser man hjerteslag er det like sikkert som å bare vente til uke 12.

Mange som sier det, men man kan like gjerne miste i uke 9 som uke 12.

Jeg har mistet i 10 og 12 så synes det er å gi en falsk sikkerhet. Det er ikke før morkaken er ferdig utviklet at man er «trygg». Mange som mister sent i første trimester mister pga. morkakesvikt.

Dette var litt godt å høre! Nå virker det ikke så lenge til at en kan føle seg litt tryggere :p med uke 9 vil det si mor sin uke eller embryo sin uke?

Mange som sier det, men man kan like gjerne miste i uke 9 som uke 12.

Jeg har mistet i 10 og 12 så synes det er å gi en falsk sikkerhet. Det er ikke før morkaken er ferdig utviklet at man er «trygg». Mange som mister sent i første trimester mister pga. morkakesvikt.

Men da snakker vi om unormale forhold

Nei, vi snakker om risikoen for å miste. Risikoen for spontanabort reduseres kraftig dersom man får konstatert hjerteslag i uke 6. Etter det er den lav, men fortsatt høyere enn i andre trimester. Man er ikke over kneika før morkaken har tatt over i uke 12/13, men jo nærmere du kommer jo tryggere er du.

Alle aborter skyldes for øvrig «unormale forhold».

Jeg var på tul i uke 9 sist og så bankende hjerte. Fikk en MA i uke 12 med beskjed om at fosteret hadde stoppet etter uke 9.

Så for min del blir en TUL i uke 9 falsk trygghet. Kjenner også ei som så liv i uke 12 og fikk MA i uke 15.

Jeg vet ikke når skuldrene senkes denne gangen. Kanskje OUL? Blir også skeptisk til om tidlig UL på noen måte er skadelig for fosteret?

Alt som har med spontanabort å gjøre har vel med unormale forhold å gjøre? Morkakesvikt pga blodpropper feks er en veldig vanlig grunn til at hjertet slutter å slå og fosteret slutter å utvikles.

Gynekologer sier mye forskjellig, men den 12-ukersgreia kom til for en grunn. Det skjer ting hele veien frem til uke 12, som kan gjøre at utviklingen stopper opp. Det blir tryggere for hver uke, men.

Alt som har med spontanabort å gjøre har vel med unormale forhold å gjøre? Morkakesvikt pga blodpropper feks er en veldig vanlig grunn til at hjertet slutter å slå og fosteret slutter å utvikles.

Gynekologer sier mye forskjellig, men den 12-ukersgreia kom til for en grunn. Det skjer ting hele veien frem til uke 12, som kan gjøre at utviklingen stopper opp. Det blir tryggere for hver uke, men.

Mener at man skal kunne senke skuldrene ved passert uke 9 for mest sannsynlig går det bra :)

Har lest at mye av studiene gjort på UL er fra apparater på starten av 1990-tallet, og at maskinene i dag er kraftigere. Derfor anbefales det ikke å ta det "for moro skyld" ettersom det ikke er mye forskning på det.

Det er valgfritt, men jeg tar nok ikke sjansen før tidligst 12 uker :)

Ser man et bankende hjerte på UL i uke 9, så er man rimelig trygg. Så jeg er helt enig i at det kan være like trygt som de som ikke har vært på UL i forhold til 12 ukers grensen. Leser man statestikk på nett så er det også mye som tilsier dette. Det betyr selvfølgelig ikke at noen ikke mister etter uke 9, men det kan like gjerne skje etter uke 12. Helt trygg er man aldri, ikke før barnet er født. Så ja, det er god grunn til å senke skuldrene etter fin ul i uke 9 ;)

Har lest at mye av studiene gjort på UL er fra apparater på starten av 1990-tallet, og at maskinene i dag er kraftigere. Derfor anbefales det ikke å ta det "for moro skyld" ettersom det ikke er mye forskning på det.

Det er valgfritt, men jeg tar nok ikke sjansen før tidligst 12 uker :)

Jeg spurte ultralydjordmor om dette da jeg var hos henne på fredag, og hun svarte at pga maskinene i dag er mye bedre, er det ikke forbundet risiko med ul. Dette kan man gjøre mange ganger i løpet av svangerskapet uten at det påvirker fosteret. Det man bør være forsiktig med er Doppler (til å høre hjertelyd). Dette varmer opp rundt fosteret og bør bare brukes av profesjonelle og vare under 1 min.

Back
Topp